Geen vraag te gek
088 973 06 00

Komst Amazon verlangt van overheid geen apathisch toekijken

De week van Jan Meerman | week 04 | 2020

 

De week van Jan Meerman | week 04 | 2020

‘Vooral de Nederlandse consument is de winnaar van de komst van Amazon’, concludeert Olaf Zwijnenburg in dagblad ’t Parool. Hij is retailspecialist van de Rabobank en reageert op het nieuws dat de Amerikaanse online-onderneming binnenkort de Nederlandse markt betreedt met een volwaardige webwinkel: Amazon.nl.

Sinds november 2017 kroop het bedrijf, dat via Duitsland al actief was in Nederland, stap voor stap dichter op onze landsgrenzen. Eerst met een in het Nederlands vertaalde sectie op Amazon.de, die kort daarna werd voorzien met de mogelijkheid om via iDeal te betalen. Ook de mobiele app van Amazon kwam in het Nederlands beschikbaar. Met deze stappen behaalde het bedrijf in 2018 een geschatte omzet van 350 miljoen euro (wereldwijd een omzet van 209 miljard euro). Volgens kennis- en informatieplatform Twinkle bekleedt het bedrijf van oprichter Jef Bezos daarmee de zesde plek op de Nederlandse markt. Marktleiders blijven bol.com (1,6 miljard euro omzet) en Coolblue (1 miljard).

Een rangschikking die snel zal veranderen als je het aan het Amerikaanse onlinebedrijf overlaat. Internationaal is het beeld namelijk overal hetzelfde: de onlineonderneming wil in ieder land waar het actief is, de bovenliggende partij zijn. Zo is het in Duitsland met 40 procent marktaandeel de allergrootste e-commerce-onderneming. Maar ook in Engeland en Frankrijk doet het goede zaken. Voor Amazon is Frankrijk zelfs de derde Europese markt, met een marktaandeel van 17,3 procent. In Engeland hebben naar schatting 15 miljoen mensen een Amazon Prime-abonnement en bijna 90 procent van de volwassen bevolking heeft weleens bij Amazon besteld. In Spanje komt geen enkele Spaanse webwinkel ook maar in de buurt van Amazon.es en in Italië versloeg het de lokale eBay met een marktaandeel van 14,4 procent.

En in Nederland?  

Daar wacht Amazon een snelgroeiende online markt, die eind 2020 bijna zeker boven de 25 miljard euro zal stijgen.

Terug naar Olaf Zwijnenburg, die stelt dat de Nederlandse consument winnaar wordt door de komst van Amazon, omdat de gehele Nederlandse winkelsector, zowel online als – fysiek tot actie wordt gedwongen met als gevolg; scherpere prijzen, meer keuze, meer transparantie en meer gemak.

Kortzichtig.

Wat hij buiten beschouwing laat, is de wijze waarop Amazon zich op een markt stort: concurrenten worden weggeblazen of gemarginaliseerd omdat overheden toestaan dat een bedrijf als Amazon geen belasting hoeft te betalen noch aan allerlei veiligheidsregels dient te voldoen en zo consumenten met een digitale overmacht, onder het mom van keuzevrijheid, afhankelijk maakt.

Veelzeggend is de titel die Amazon onlangs kreeg toebedeeld van de Amerikaanse website Slate: kwaadaardigste bedrijf ter wereld’. Het online magazine deed een rondvraag onder journalisten, wetenschappers en advocaten. Amazon werd op de eerste plek van The Evil List gezet vanwege de slechte arbeidsomstandigheden, belastingontduiking, enorme CO2-uitstoot en gevaarlijke nepproducten in de webwinkel.

Is dat in het voordeel van de consument? De burger? Onze samenleving?

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Helaas is de logica van de retaildeskundige van Rabobank er eentje die we vaker tegenkomen in Nederland: fixatie op de laagste prijs. Zo viste de Brabantse VDL Groep kortgeleden tot twee keer toe achter grote elektrische busorders, omdat een Chinees bedrijf in staat was goedkopere bussen te leveren. Dat hiermee ook vierhonderd potentiële arbeidsplaatsen in Nederland verdwenen, werd niet in de overwegingen meegenomen.

Lees daarom het verfrissende en hoopgevende essay Slow Démocratie van de jonge Franse wetenschapper David Djaïz (1990). Hij bepleit een andere manier waarop we onze democratie kunnen inrichten. Zijn boodschap is dat de natiestaat beter voor de mensen moet zorgen, omdat zij de enige is die dat kan doen. Door de globalisering is het belang van een land volgens hem juist toegenomen. Zo stelt Djaïz vast dat de globalisering grote delen van de wereld uit de armoede heeft gehaald, maar dat de tegenstelling arm-rijk nu meer binnen samenlevingen speelt dan tussen samenlevingen – de rijke stad versus het armere platteland, dotcom-miljonairs tegenover precaire beroepen, ambtenaren en serviceprofessionals. De enige die dit kan rechttrekken, door herdistributie van middelen, is de staat. Zo kan iedereen van de globalisering profiteren. Een van de oplossingen die Djaïz aandraagt, is sociale protectie: niet meer alles aan de markt overlaten.

Met andere woorden; zolang er in Europa nog geen belasting wordt geheven op producten die via internet van buiten komen, is het verstandig dat landen zelf het voortouw nemen. Zo zijn in Frankrijk en Engeland verregaande maatregelen in de maak die burgers en het bedrijfsleven gaan beschermen tegen giganten als Amazon.

Nederland blijft daarin ver achter, heel ver achter.

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

JamHex Woensdag, 26 februari 2020
Viagra 50 Mg Sildenafil [url=http://abuycialisb.com]Cialis[/url] Tretinoin Ebay <a href=http://abuycialisb.com>Buy Cialis</a> Baclofene Arret Cigarette
sjoerd lampers Zaterdag, 15 februari 2020
typisch Nederlands Overheid..... het eigen volk de zwaarste eisen in de maag splitsen, en buitenlandse bedrijven alle belastingvoordelen geven / geen belastingen laten betalen. Altijd is de nederlandse regering het braafste jongetje in europa, maar voor eigen volk opkomen als dat nodig is, dan is den haag niet thuis..... mijn's inziens het bewijs dat onze politici onder invloed van de grote geldmakers staan......maw: ze zijn net zo corrupt als ...( vul maar in) We kunnen schreeuwen wat we willen, er is maar 1 oplossing. Massaal belasting betalen staken !!!
Truus van Lemmen Zondag, 26 januari 2020
Wat een gehakketak naar elkaar.... verspilde energie. Laten we een vuist maken naar onze regering. Dat het Amazon zo moeilijk wordt gemaakt dat ze hier geen voet aan de grond krijgen. Als het Nederland lukt dan volgen er meer Europese landen. Hier moeten wij onze energie insteken. Wij detaillisten hebben alleen maar plichten maar de internetjongens hebben de vrije hand. Hier moet de regering wat aan doen.... niet kosteloos verzenden en retourneren... dit heeft ook effect op de busjes die moeten bezorgen. Onze regering moet opkomen voor de detaillisten , je wilt toch niet een dooie, saaie binnenstad? Wij moeten leven, floreren dan wordt iedereen weer blij de ondernemer en onze klanten. Maak een vuist en steek niet je midden vinger op , een vuist is krachtiger.!!!
pieter theelen Donderdag, 23 januari 2020
Ik heb ook nog wel een kannetje olie om op het vuur te gooien.
jan meerman Woensdag, 22 januari 2020
Ik sprak Olaf Zwijnenburg na publicatie. De bron van de gebruikte citaten was het Parool zoals ik schreef, alleen blijken ze niet alle van Olaf afkomstig. Dat zet ik bij deze recht. De Rabobank retailspecialist benadrukt zijn grote respect voor retail ondernemers.En ook hij ziet de nadelen van techgiganten als Amazon.
Femke Utens Woensdag, 22 januari 2020
Amazon is het platform en kan enkel bestaan door de consument, geen klant, geen Amazon... Kopen kopen kopen, korting, joehoe! en eindelijk Amazon komt naar Nederland, lekker!! O ja, reality check, geweldige jongen die van die oceans cleanup en wat doet hij goed werk, ruim svp snel die plasticsoep op. Want wij blijven wel kopen en net zo hard weer weggooien. O ons milieu, doe ons nog zo’n protestmars en ook graag zonnepanelen dan zijn wij goed bezig en kunnen wij blijven bulken, neem mee, neem mee want het is goedkoop en misschien komt het nog wel eens van pas en het is ook zo makkelijk om online te bestellen en vanavond of morgen is het al in huis en als het niet bevalt gaat het overmorgen weer terug. Ach al die pakketjes van ons in al die aparte bestelbusje maakt niks uit want wij zijn toch al voor de klimaatmars. Dat veel producten gemaakt worden onder erbarmelijke omstandigheden, verscheept of ingevlogen worden, hier in grote distributiecentra’s belanden en met bestelbusjes aan huis worden afgeleverd dat is niet erg, toch? Want wij hebben gehoord over CO2 neutraal. Dat wij kopen bij bedrijven die gevestigd zijn buiten Nederland en er dus ook geen geld in de Nederlandse schatkist beland is toch niet erg, toch, want wij wonen in een gaaf land! Moet er een winkel sluiten dan delen wij onze verontwaardiging op het internet. Inretail, een bestuur is in dienst van zijn leden en niet andersom. Inretail bestaat door zijn leden. Je schrijft over vergaande plannen in Frankrijk en Engeland, deel die plannen dan. ....ondertussen zijn de landelijke verkiezingscampagnes aan het ontwaken zo werkt de PVDA aan een plan voor iedereen (nee, niet de kleine zelfstandige) een verzekering en pensioen, en dit te laten betalen door; ja, je raad het het, het bedrijfsleven, want als het mis gaat voor de ZZP-er dan is hij alles kwijt...
Gaico Klabbers Dinsdag, 21 januari 2020
Jan, Wanneer ga je je nou eens echt hard maken voor het MKB.!!!! Het is te triest voor woorden wat je schrijft. Kijk eens in de spiegel en vraag jezelf af of je jou pensioen nog wel gaat halen bij Inretail en het lot van je collega,s De kranten en media staan alweer vol van de faillissementen en Jan denkt waarschijnlijk het zal mijn tijd wel uitdienen. Het wordt tijd dat Inretail leden in opspraak komen tegen Inretail om onze belangen echt te behartigen zoals je verwacht van deze club maar helaas praten ze met de wind mee. Gaico Klabbers.
Bonneterie louise Dinsdag, 21 januari 2020
Goedemorgen Jan, Ik ben in contact met Wybren van Haga, kamerlid tweede kamer,hij heeft contact gehad met Jeroen van Dijken inretail. Ik krijg een uitnodiging om met hem over de misstanden te praten die op dit moment de ondernemers raken, daar hoort ook deze oneerlijke concurrentie van Amazon bij. Geen belasting geen veiligheidsregels en ga zo maar door ,waar wij als belastingbetalende zelfstandige ondernemer wel aan moeten voldoen en wat ons veel geld kost ieder jaar. Ik wil Wybren concrete misstanden aandragen zodat hij een motie kan indienen en vragen hierover kan stellen in de kamer. Hans Biesheuvel van ONL luid ook de noodklok , om te voorkomen dat wij zelfstandige ondernemers over de kop gaan door dit bizarre beleid. Ik zal binnenkort deze afspraak hebben met Wybren en ik wil graag alle zelfstandige ondernemers die lid zijn van Inretail vragen om mij concrete misstanden door te geven waar zij als zelfstandige ondernemer tegen aan lopen. Denk aan : ontslagregeling, transitievergoeding, alle kosten die we krijgen als een werknemer zich ziek meld, dat wij zelf een AOV moeten afsluiten, als wij ons bedrijf niet langer kunnen voortzetten door, o.a al deze plichten die wij op onze schouders hebben , wij niet ook een uitkering krijgen zoals onze werknemers via het UWV. (wij zijn een gewone belastingbetalende inwoner van Nederland) Ik maak mij grote zorgen Jan, en daarom ben ik actief geworden om voor alle zelfstandige ondernemers richting Den Haag te gaan. Ik zou het erg op prijs stellen als mijn mede collega's uit Nederland mij hiermee kunnen helpen,we moeten als groep iets doen. Ik heb de eerste stap gezet naar Den Haag en ik verwacht echt hulp van Wybren van Haga , want er is geen enkele partij die er voor ons is, en achter ons staat met een goed en eerlijk beleid. Ik heb ook al geopperd om een eigen partij op te zetten samen met Wybren , een ondernemerspartij, want alleen wij als ondernemers weten precies waar de schoen wringt. M.Vr.Gr. Marjolein Bathoorn Bonneterie Louise te Delden.
Olaf Zwijnenburg Dinsdag, 21 januari 2020
Beste Anke, ik ben het met veel van je observaties grotendeels eens en om misverstanden, die wellicht ontstaan doordat ik in de column hierboven 3 keer verkeerd geciteerd wordt, te voorkomen: ik heb op vragen van journalisten over Amazon vorige week zowel kansen als risico's genoemd. Lees vooral ook de oorspronkelijke column: https://retailtrends.nl/item/58812/amazon-zal-de-nederlandse-retailsector-dwingen-tot-actie. P.s. 1: ik kom graag een keer bij je langs. Mail me aub contactgegevens op olaf.zwijnenburg@rabobank.nl. P.s. 2: aan alle lezers excuses voor de slechte leesbaarheid van de reacties. Alle 'witregels' worden helaas automatisch weggehaald door het systeem.
Anke Maandag, 20 januari 2020
De heren ‘retailspecialisten’ Zwijnenburg en de Jonge missen de essentie van Amazon en onderkennen niet de afnemende keuzevrijheid die Amazon met zich brengt. Amazon is geen retailer maar een BigTech bedrijf dat vooral winst maakt met digitale diensten: verhuur van digitale infrastructuur (Amazon Web Services) en hun data-advertentiebedrijf. De verdiensten vanuit hun webwinkel zijn voor Amazon relatief marginaal. De webwinkel is nodig om in contact te komen met mensen en hun gedrag te kunnen bestuderen en manipuleren Amazon maakt gebruik van informatietechnologie om gericht aandacht van consumenten zo frequent en lang als mogelijk vast te houden, liefst dagelijks. Amazon verkoopt niet alleen artikelen maar biedt ook diensten aan - films, muziek, digitale boeken. Alles wat de klant bekijkt en aankoopt levert informatie op waarmee Amazon gerichte aanbiedingen kan doen. Adverteerders van producten en diensten betalen Amazon om hun aanbod zo gericht mogelijk bij consumenten onder de aandacht te brengen. De enorme en snel groeiende dataverzameling van Amazon trekt steeds meer kapitaal en de slimste whizzkids aan om consumenten ook onnodige spullen te laten kopen. Klanten ervaren service maar ze worden verregaand gemanipuleerd in hun zoek- en aankoopgedrag. Zo wordt de aanschaf van producten veel sterker gestuurd dan zij beseffen. Echte vrije keuzes en kans op een zelfgekozen aankoopmoment nemen af. Zwijenburg ziet ‘enorme kansen’ voor bijzondere schoenen die verder nergens worden aangeboden.……Tja, de werkelijkheid is een andere. Caland/Schoen is vanwege haar unieke collectie grote maten uitgenodigd door Amazon. Wij zijn na 1,5 jaar FBA en heel veel teleurstellende ervaringen gestopt dus ik ben heel benieuwd naar de succesverhalen van de Rabobank en nodig Zwijnenburg uit voor een kopje koffie. De realiteit is dat het gelijke speelveld van de Nederlandse detailhandel verder wordt verstoord en het aanbod van kwalitatieve producten met lagere omzetsnelheid zal afnemen. Als Amazon en vergelijkbare platformen al het laaghangende fruit in de detailhandel oogsten, blijft er onvoldoende marge over voor aanbieders van meer ambachtelijke en kwalitatieve producten. Op de langere termijn zal het winkellandschap en ook de publieke ruimte verder verschralen. Anke Griffioen Caland/Schoen Rotterdam/Amsterdam
Olaf Zwijnenburg Maandag, 20 januari 2020
Beste Jan, Je quote mij compleet verkeerd en legt me woorden in de mond die ik nergens heb gebruikt. Ik stel voor dat je a) nog eens de tijd neemt om te lezen wat het Parool heeft gepubliceerd vanuit wat ik wel heb gezegd en je b) de volgende keer eerst contact opneemt en wederhoor toepast voordat je onjuistheden gaat typen en publiceert in een column die vast heel veel mensen lezen en dus schadelijk zijn voor mijn naam en reputatie. Over de consument zeg ik: Dat Amazon nu hengelt naar Nederlandse webwinkels, kan volgens Olaf Zwijnenburg, ­retailspecialist van de Rabobank, voordeel op­leveren voor Nederlandse winkeliers en producenten. “Zeker als je spullen verkoopt die niet vallen onder dertien-in-een-dozijn. Als je bijvoorbeeld bijzondere schoenen maakt die je verder nergens ziet, biedt Amazon enorme kansen. Via dit platform vergroot je je markt en kun je stevig groeien. Een deel van de marge moet als commissie aan Amazon worden afgestaan, maar daar staat tegenover dat je zo extra omzet kunt draaien. Bij klanten die op eigen kracht niet zouden worden bereikt. Van lokale markt naar wereldwijd.” Wijnand Jongen, directeur van Thuis­winkel.org, is diegene die wordt gequote 'dat vooral de Nederlandse consument de winnaar is van de komst van Amazon'. Ik niet, ik zeg nergens wat jij nu onjuist op mij projecteert....……………….. Over prijzen zeg ik: Als je artikelen verkoopt die overal verkrijgbaar zijn, wordt het volgens Zwijnenburg een lastig verhaal. “De prijzen zijn door het webwinkelen transparanter en scherper geworden. Als er een grote jongen als Amazon bijkomt, ontstaat nog meer druk op prijzen en marges. Er kan een prijzenoorlog ontstaan en dat kan funest zijn voor sommige retailers. Ik vrees dat vooral de fysieke winkelier de dupe wordt.” Kortom, ik snap niet waar je de conclusie op baseert dat ik een fixatie op lage prijzen heb..... Lees het allemaal nog eens rustig na op https://www.parool.nl/nederland/nederlandse-winkelbranche-zet-zich-schrap-voor-komst-amazon~b0bf0608/ en ik zie je excuses graag verschijnen ergens in de comments op deze column. De volgende keer dat we elkaar zien zullen we hier zeker ook aandacht aan moeten besteden. Olaf Zwijnenburg
Louis van Driel Maandag, 20 januari 2020
Nu hebben we het over Amazon maar uiteindelijk gaat het om elke grote speler in de e-business, zoals Wish e.d. Maar ook dichter bij huis. Hoeveel fysieke winkels bestaan er al niet meer? Verschraling van het straatbeeld (veel van hetzelfde soort winkel) tot vele panden die leeg staan. De markt verandert ook hoe we zaken doen maar een verbetering?
Edward van Dijk Maandag, 20 januari 2020
Dag Jan, De spijker op de kop , concurrentie is prima maar wel iedereen met de zelfde spelregels en belastingen. met vr gr. Edward Okay fahion & jeans

Reageer