Geen vraag te gek
088 973 06 00

Niemand durft!

De week van Jan Meerman | week 38



De week van Jan Meerman | week 38

Het was begin deze maand dat ik overdonderd werd door een marktspeler die met 50% korting knalde.
Nota bene op de herfstcollectie.
Schokkend!

Het zegt niets over de consument die niet koopt bij plus dertig graden in september. Maar het zegt alles over ons onvermogen als sector.

Natuurlijk is de inkoop de afgelopen seizoenen iets naar achteren geschoven. Maar ‘iets’ is lang niet genoeg.
Natuurlijk werken heel wat merken nu met een basiscollectie en worden in de weken die volgen aanvullende items geleverd. Maar ook dat is niet genoeg.
Natuurlijk weten we dat veel retailers genieten van hun inkoopmacht. Een keyplayer uit de sector schetste me: “Jan, het is puur inkoop-orgasme, terwijl het moet gaan om rendement-orgasme”. Maar ook hier weer: het weten alleen is niet genoeg.
Natuurlijk snapt iedere ingevoerde: warm, koud, nat of droog weer is niet de hoofdoorzaak van de enorme druk op de cash flow van dit moment. Ieder seizoen is het raak.

Ons businessmodel is hartstikke failliet!
We weten het al jaren. En al net zo lang doen we niets. In de goede seizoenen drukken we het naar de achtergrond en in een slecht seizoen focust iedereen op het ‘nu’. 
Niemand durft uit het systeem te stappen. Niemand! Omdat de concurrent het ook niet doet.

Angst regeert.
Iedereen die ik spreek, bevestigt dit beeld. Retailers, leveranciers, retail serviceorganisaties. Alle spelers zitten gevangen in een failliet systeem. En niemand bevrijdt zich van dat juk.

Ik kán en wil het niet langer aanzien. Nog deze maand komt een grote groep bij INretail bij elkaar. Mijn doel is om verandering van bovenstaande tot topprioriteit van de sector te maken.

Toen het jaren geleden extreem hoog water was, bleek samenwerking tegen het wassende water vanzelfsprekend. Het klotst nu tegen de fashion dijken op. Alle spelers hebben elkaar als partner keihard nodig. De retailer vindt in zijn leverancier een vriend met hetzelfde doel. En andersom ook. Maar nu zien ze elkaar vooral als vijand. Logisch dat het systeem totaal is vastgelopen.  

Er bestaat geen medicijn of methode dat directe oplossingen brengt. Daarvoor is de uitdaging te groot. Het gaat pijn doen. Daar moeten we doorheen om beter te worden. 

Jan Meerman

Delen

Reacties

Patrick Slavenburg Vrijdag, 04 november 2016
Ik denk dat het paard achter de wagen gespannen wordt. De kortingen zijn nodig omdat de markt, de distributiemodellen en de verwachtingen en gewoonten van consumenten zijn veranderd. Niemand noemt e-commerce of fast-fashion ketens als Zara, Primark, H&M maar die leggen automatisch een prijs maximum aan de meeste soorten kleding. Maar wat ze verder doen is veel flexibeler reageren op klanten. Als dat geen mogelijkheid is voor een kleinere boutique dan moet die toegevoegde waarde elders vandaan komen. Wat voor experiences worden er geboden in winkels? En ten slotte: gebruik van technologie: er is zoveel retail-tech beschikbaar: van sensoren die mensen in een winkel volgen tot aan virtual mirrors voor uitgebreidere (virtual) collections. Analyseren van die data levert patronen op van menselijk gedrag - in jouw winkel - die je te gelde kunt maken. Dus samenvattend: prijs-discussie is over & out. Focus is op totaal nieuw soort experiences & creativiteit in winkels aan voorkant. En gebruik van technologie die die creativiteit helpt te sturen aan de achterkant.
Patrick Vrijdag, 23 september 2016
Pijnlijk om te zien hoe nog steeds veel retailers DIRECT naar leveranciers wijzen en andersom. Het hele systeem moet "om" . Leveranciers EN retailers moeten genoegen gaan nemen met lagere omzetten en vervolgens DAAR hun kosten op aanpassen zodat het rendement blijft of zelfs nog beter kan worden. Betekent ook dat huren lager moeten worden en marges omhoog . In mijn visie betekent dat ook dat je met minder mensen gaat werken op de vloer maar wel BETERE die we ook beter betalen en opleiden. Wanneer maken we het werken in de retail weer sexy ? Betere mensen , meer kennis , meer motivatie , meer plezier betekent 100% zeker ook meer omzet, betere conversie en veel meer klant-tevredenheid. Zolang leveranciers willen blijven groeien op basis van "oude omzetten " zal er niets veranderen vrees ik. Zolang retailers niet investeren in medewerkers ook niet.
cs Woensdag, 21 september 2016
Vroeger hoorde je er niet bij als je niet met de mode meeliep....tegenwoordig is alles mode dus gaat kleding veel langer mee. De klant bepaalt zelf wat hij/zij mooi vindt waar vroeger de modeontwerpers bepaalden wat het straatbeeld werd en er een soort tweedeling in de maatschappij ontstond. De jeugd gaat niet meer winkelen maar koopt online een berg spullen en stuurt weer terug wat ze niet willen dus ja er is wel een grote omslag gaande.. Als je maat er weer eens niet is stimuleert dat om je aankopen te doen via internet....ik denk dat winkelstraten verdwijnen tenzij iedereen meekan met het digitale tijdperk zoals sommige ketens daarop hebben ingespeeld, maar daar hangt wel een prijskaart" aan....gratis of bijna gratis parkeren bij aankopen in de winkels is belangrijk....als iemand iets koopt in je winkel en dan gratis parkeertijd krijgt ...en ook een online shop wordt bijna een must naast de fysieke winkel....de grote vraag is eigenlijk...hoe krijg je de jeugd terug de winkelstraat in...ik zou zeggen houd eens een enquete op middelbare scholen over koopgedrag bij de jeugd want dat is de toekomstige klant immers....
Jochem Woensdag, 21 september 2016
Er is een enorme verandering gaande in de manier waarop mensen hun geld besteden. Bestedingen in Telecom, hardware en vakanties nemen toe. Prioriteiten liggen anders. Combineer dit met de mogelijkheid om je spullen online te kopen en de afname in fashion bestedingen in de winkels zijn meer dan logisch. Uitverkoop en cash-flow druk zijn hier geen oorzaak van maar een gevolg. Het Businessmodel is vooral toe aan een enorme ketenintegratie. Wat dat betreft is deze meeting bij INretail een goede zaak. De focus moet daar inderdaad liggen op het wegnemen van wantrouwen. Er zal echter ook geaccepteerd moeten worden dat de massale winkelstraten zoals we die kenden niet meer terug zullen komen. Op zich is dat niet eens een hele slechte ontwikkeling. Juist in deze tijden waar massa (V&D, Macintosh, Etam, Schoenenreus) verdwijnt ontstaan er weer leuke nieuwe winkels. Exclusiviteit en diversiteit in aanbod zorgt voor minder concurrentie op prijs, en dus minder diepe uitverkoop. De uitverkoopperiodes zijn minder het probleem dan de diepte van de uitverkoop. Verder zal de focus moet liggen op herinrichten van voormalig winkelgebied en het op een leuke manier groeperen van de overgebleven retailers.
Ben Woensdag, 21 september 2016
Hulde aan Jan! Deze branche is 1 groot toneelstuk geworden.
remco Dinsdag, 20 september 2016
De stagnaties in kledingverkoop offline en online en in de consumenten elektronica en in de autoverkoop en entertainmentsector hebben alles te maken met de extreme koopkrachtvermindering na de invoering van de euro. Ratelbandesque positiviteit goeroes bleven maar roepen dat we niet genoeg in onszelf of onze concepten geloofden en dat alle succes af te dwingen is maar feit blijft dat de faillissementsregen maar door bleef gaan. Zijn dat dan allemaal losers die niet genoeg in zichzelf geloven? Of juist allemaal overmoedige mensen die als een kip zonder kop investeren en juist te veel in zichzelf hebben geloofd? In eens drukke winkelstraat zoals de Amsterdamse Jan Evertsenstraat kwam er een enorme leegstand van winkelpanden. Zelfs in de jaren twintig van de vorige eeuw was het niet zo erg. De Albert Heijn heeft daar een complete winkelstraat omgebouwd waar eerst leuke boetiekjes en chocolaterieën en schoenenwinkeltjes zaten. Nu dus alleen nog maar een grote supermarkt. En ook supermarkten gaan steeds vaker kleding en schoenen en elektronica en entertainment verkopen. Misschien heeft het er mee te maken dat na het betalen van de vaste lasten er bij hele volkstammen niets meer overblijft. De mensen zijn niet arm want ze hebben onderdak en eten. Maar het blijft wel bij de primaire levensbehoeftes en kunst en fashion en woninginrichting vervallen of gaan steeds meer naar goedkope eenheidsworst. Gewoon een IKEA inrichting. Gewoon een zalando jas. Ieder jaar wordt er met Prinsjesdag geroepen dat het weer een stukje beter gaat met de economie. Ik weet niet wiens economie maar de meeste mensen die ik ken (veelal academisch en hbo geschoold en harde werkers) hebben best moeite om schuldloos rond te komen. Dan kunnen die statistieken wel een opbloei tonen maar als je met iets glashard kunt liegen zijn het wel statistieken.
Pim Jagers Dinsdag, 20 september 2016
Helaas moet ook ik constateren dat er retailers zijn (hoe groot of klein ze ook zijn) die al vanaf 1 september 20% korting geven. Deze bedrijven hebben veelal dezelfde merken als vele kleine zelfstandigen. Als je de leverancier/ agent er op aanspreekt komt hij maar met 1 antwoord: "kunnen wij helaas niets aan doen". Vele kleine maken 1 grote dus gewoon meneer de agent voor het blok zetten en zeggen dat je stopt met het merk! Kijken wat er dan gebeurt en ja hoor ze verschuilen zich allemaal achter de uitverkoop wet. Liever morgen terug naar het oude uitverkoop model dan markt verziekende bedrijven!
Ron Kieftenbeld Dinsdag, 20 september 2016
Je bent zoveel meer dan alleen het product dat je verkoopt en de prijs die je er voor vraagt. Je bent leverancier van een heerlijk gevoel, zelfvertrouwen en zekerheid over de kwaliteit en de pasvorm van het geleverde product. Je bent het vertrouwen dat je altijd terug kunt komen als de aankoop niet doet wat je ervan verwacht en dat je niet blijft zitten met een aankoop waar je niets mee kunt. Je bent de stylist die met de juiste kleur en modelkeuze een boost geeft aan de uitstraling van je klant. Maar, je bent ook de actieve dealmaker die ervoor zorgt dat jouw klant na die heerlijke advies-ervaring tot aankoop overgaat. En heb je al die kwaliteiten niet in huis, zorg dan dat ze er komen. Of..... val terug op korting en laat je meesleuren in de val.
Sina de Bouter Christine damesmode Dinsdag, 20 september 2016
Prima reacties allemaal. Helaas hebben "we" zelf -met name de ketens- de klanten niet opgevoed maar verpest..."hier is het nog goedkoper" dus kun je dat de consument nauwelijks kwalijk nemen, wij proberen ons te onderscheiden met een boel leuke service. Helaas zijn wij ook de bedrijfstak met een raar economisch gegeven: steeds meer uren en steeds minder omzet..... Angst is inderdaad een hele slechte raadgever dus wanneer is dat startschot en in welke vorm van onze "grote roerganger" ??????
Jacquelien Dinsdag, 20 september 2016
We love sale.....I hate it!! Tuurlijk Moet je van je slow sellers af...maar dit is buiten alle proporties! De creativiteit hoe, is daarin ver te zoeken! Juist is nu sfeer en beleving je houvast ( en een must) om de klant te verleiden ( retail is detail) en daardoor mooie omzetten te draaien! Moet je daar regels voor op stellen?? Ik weet het niet! Nu al stunten of korting geven is complete armoede! Leg je klant/ passant in de watten, een groot gevoel van welkom, maar dat is juist bij dit soort winkels/ketens geen hoge prio!
Michael Dinsdag, 20 september 2016
De Nederlandse modesector houdt jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken over. Voor modewinkels betekent dit een omzetverlies van ruim € 300 miljoen! De uitdaging is om het juiste artikel in de juiste aantallen op het juiste moment in de winkels te krijgen. Dat betekent dat de fabrikanten meer grondstoffen (stof, leer, zolen e.d.) op voorraad moet houden om just-in-time te kunnen produceren en leveren. Het is goedkoper om grondstoffen op voorraad te houden dan compleet afgewerkte kledingstukken of schoenen, die wellicht niet verkocht kunnen worden. Consequentie is wel dat de fabrikant hogere prijzen moet vragen voor zijn product, hij moet tenslotte ook grondstoffen op voorraad houden, en de marge voor de winkelier krapper wordt. Maar als je uiteindelijk minder restvoorraad hebt en minder hoeft af te prijzen is het een win-win situatie voor iedereen.
Pieter de Greef Dinsdag, 20 september 2016
Ik roep het al jaren, het juiste product, op het juiste tijdstip, tegen de juiste prijs in de winkel. (Zie Supermarkt)overigens is dit wel afhankelijk in welk segment je opereert. Hoogsegment kan nieuwe collectie eerder verkopen dan laagsegment. Echter is het ook zo, hoe voed je je klanten op? Alles een maand opschuiven, dan ben je overal vanaf. Verder moet er een lijst komen van merken/leveranciers die er geen bal om geven en ook niets doen tegen retailers die al vroeg in het seizoen met akties beginnen. En die retailers tegen elkaar uitspelen. The Black List
C. Arkesteijn Dinsdag, 20 september 2016
Hulde aan dit artikel van Jan Meerman!!!! Het is wel opvallend dat er zovelen hiermee eens zijn en zich in dit verhaal kunnen vinden, maar dat niemand als retailer is opgestaan en dit zelf ter hand heeft genomen! Dat zegt iets over de retailcultuur! En dat wederom Jan Meerman dit aanhangig moet maken alvorens er iets aan te doen. Als we kijken naar een bedrijf als de Bijenkorf en zien dat dit bedrijf al een paar jaar duidelijk zijn saleperiode heeft afgebakend en dat was een teken aan de wand! Maar andere retailers zijn NIET gevolgd, helaas!! C. Arkesteijn
Jeannette Dinsdag, 20 september 2016
Wat jammer dat er nog steeds winkels en merken zijn die het verpesten voor de echte winkelier, die nog met de seizoenen meegaat en probeert een eerlijke boterham te verdienen. Het zou misschien al heel veel schelen als de BTW weer naar beneden gaat, dit heeft heel veel kleine ondernemers schade gedaan.
Albert Dinsdag, 20 september 2016
Zeg maar hoe het moet, ik roep al jaren hetzelfde en ik krijg maar een antwoord, dat kan niet ! Waarom niet , de fabrikanten en agenten zijn zo star en vastgeroest in hun eigen verdienmodel dat ze gewoon weigeren om na te denken over nieuwe manieren. Grote leider ga ons voor en vertel hoe we het moeten doen !!!!!!!!!!!!
Eric Faber Dinsdag, 20 september 2016
Seizoenen verschuiven, schoenenbranche in en verkoop verschuift niet. Dus later inkopen, later leveren en zorgen voor schaarste in de winkels. De fabrikanten hebben de sleutel in handen. Helaas willen die steeds vroegere bestellingen en steeds vroeger uitleveren. Maak je afspraken dan negeren ze die gewoon. Krijg je valuta op te vroeg geleverde schoenen, maar wat moet ik met vachtgevoerde schoenen in juli of sandalen in januari ? En we blijven maar praten over samenwerken in de branche, helaas blijft het bij praten want samenwerking is er niet. "meneer de fabrikant, afkoopcijfers zien" ? Nee niet nodig, wij kennen de markt. "meneer de fabrikant, wilt u weten wat de consument wil"? Nee, wij bepalen wat we maken. "meneer de fabrikant, waarom kan de consument bij uw webshop een enkel paartje kopen en waarom moet de winkelier hele serie's afnemen"? Tja, ....... Samenwerken ?? Wie durft als fabrikant ? Neem contact met ons op !
Claudia Dinsdag, 20 september 2016
Voorstander van teruggaan naar twee vaste uitverkoop periodes per jaar!
Goof Snoek Dinsdag, 20 september 2016
Wijlen mijn oude, wijze vader hanteerde al in de jaren zestig als textielkoopman een befaamd spreekwoord "'één dwaas kan meer inkopen dan tien wijzen kunnen verkopen". Inmiddels ben ik het stokje van onze 44 jaar oude beenmodezaak aan mijn oudste dochter aan het overdragen. Ook haar geef ik het spreekwoord van mijn pa mee. Maak een goed inkoopplan, gebruik je rentabiliteitscijfers uit je computer. Wij hebben het hele jaar door achterin onze zaak een zogenaamde KOOPJESHOEK. Daarin vinden alle slowmovers al snel hun weg naar de koopjesjagers. Je winkel is altijd netjes en aantrekkelijk. Het verzilverde geld van je slecht verkopende producten voelt zo lekker in je portemonnee. Beter daar dan liggen te wachten in het magazijn.
Bram Dinsdag, 20 september 2016
Schande als en nu al marktleiders gaan stunten. het seizoen begint nu pas. Paniekvoetbal en het onvermogen om te ondernemen. misschien een mooie taak voor INretail om de sale eens goed op de agenda te zetten in alle groepen en clubs die er aangesloten zijn bij jullie. En duidelijke afspraken maken over sale communiceren. succes en wij gaan er een mooi seizoen van maken
Miranda Dinsdag, 20 september 2016
Ik ben het er helemaal mee eens. Al zeker 10 jaar erger ik mijzelf als ik in het centrum loop dat er in september de eerste winkels (ketens) alweer met de herfst aanbiedingen beginnen. Staan wij net de dozen uit te pakken en gestunt begint alweer. Verkoop seizoenen verschuiven, dus ook de opruiming. Het zou fijn zijn als er weer vaste uitverkoop periodes komen.
Susan Dinsdag, 20 september 2016
Wij vinden dat de Sale periode ook opgeschoven moet worden. Mee eens. Om het probleem enigszins te kunnen ondervangen laten we collecties juist eerder binnenkomen. Waar we vroeger de lege units trots tegen elkaar zetten, zorgen we dat nu de winkel altijd gevuld is met nieuwe producten. Zo ontstaat er geen Sale. De eerste voorjaarsspullen komen november binnen. Het zijn items die meteen op dat moment gedragen kunnen worden. Alleen actueler. Nieuwe modellen in de kleuren van het voorjaar nieuwe prints. Het is een andere manier van inkopen. De vroegere collecties gaan ook niet in de Sale. Daardoor houden we wanneer we echt in de opruiming gaan betere marge over.
marcel Dinsdag, 20 september 2016
De huidige consument is een consument welke niet meer koopt om (alvast) te hebben maar koopt om direct te kunnen gebruiken. Als je dus de verkeerde producten in je winkel hebt hangen/staan welke niet corresponderen met het weer en de gedachte van de consument dan ben je aan de verliezende hand. Het percentage consumenten dat nog iets koopt voor de heb, omdat het net nieuw is brokkelt alleen maar meer af en bestaat over een aantal jaren . Als we met de gehele branche niet in willen zien dat het klimaat verandert en de consument ook, dan is het een gelopen race.
Vince Maandag, 19 september 2016
Ook wij doen niet mee aan de sale, net als hierboven, gewoon een rekje met uitlopende modellen, paar procent eraf of het kledingstuk combineren met iets uit de nieuwe collectie. Als je dan toch iemand ziet die twijfelt bij de aankoop springt er altijd iemand tussen: "oh! die wilde ik net afprijzen.." 9 van de 10 x verkoop je het dan. Werkt als een trein. Enige waar ik mij wel aan stoor is de leveranciers wel heel erg snel met de uitlopende collecties uitwijken naar de online flash-verkoop stores zoals Vente-P en Limango. Soms voor nog minder dan mijn inkoop prijs en nog voordat het seizoen is afgelopen. En als je als ondernemer echt een rolberoerte wil krijgen moet je in Duitsland eens een Zalando Outlet bezoeken. (in het centrum van Keulen bijvoorbeeld).
Pieter Lap Maandag, 19 september 2016
Twee dingen: Banken maar ook de garantstelling organisaties moeten stoppen met het financieren van ketens waar succesrijke of bekende ondernemers hun eens gelukte trucje zeggen te gaan overtreffen. Het werk namelijk maar zelden. Groei en schaalvergroting om winstmaximalisatie te bereiken hebben de neiging tot de bekende varkenscyclus te neigen. Banken en andere financiers hebben steeds de neiging dit te willen financieren terwijl de echte behoefte aan kleding niet groter wordt. Tweede ding: De dozenschuifzaken die ook makkelijk 7/7 geopend kunnen zijn omdat ze een zeer eenvoudig product verkopen, krijgen last van het internet of van prijsvechters. Voorlopig zijn we dus niet van de huidige omstandigheden af, omdat we in een vicieuze cirkel zitten. Dus houdt je kosten laag, koop niet meer dan je kan verkopen, en zorg dat je voldoende marge maakt. Wie er nu nog is moet het kunnen redden. Zet ' m op! Pieter Lap
Monika Maandag, 19 september 2016
Wij durven zeker! En meer nog; wij doen sinds dit seizoen al niet meer mee aan alle sale gekte! Later leveren en alleen orderen bij leveranciers die het samen met je willen doen.
Kees Maandag, 19 september 2016
Uitverkopen omdat je in liquiditeitsproblemen terecht komt omdat je teveel voorraad hebt, teveel hebt ingekocht of dat alles te vroeg geleverd word? Dit ligt ook vaak aan de ondernemer zelf. Just in time levering en dus orders opsplitsen en verschillende levertijden afspreken en niks voor een bepaalde datum laten leveren wat niet nodig is. Eisen dat je mag omruilen in het seizoen om zo "miskopen" om te ruilen tegen goed verkochte items. Sterker in je schoenen staan op de inkoop en je niks laten opdringen door een vertegenwoordiger én je order altijd achteraf thuis indelen met een kritische blik en niet met een in je nek hijgende vertegenwoordiger de aantallen op papier zetten óf (indien achteraf nodig) gebruik maken van de mogelijkheid die je hebt om binnen 8 dagen je geplaatste order te veranderen. Betere betalingscondities zoals extra valuta en vaste wekelijkse gespreide betaling voordat je gaat inkopen bespreken en zo kunnen we nog wel 20 voorbeelden noemen waarmee je je het voor jezelf makkelijker kan maken. En lukt het dan even niet om een rekening te betalen? Communiceer dan met je leverancier en maak alsnog afspraken maar beloof niet iets wat je niet waar kunt maken. Je ook niet gek laten maken door je collega's die gek gaan doen in het seizoen maar altijd van je eigen kracht uit gaan. Extra hoge kortingen brengt geen extra omzet maar juist minder omzet en een lagere marge. Daarbij stoot je ook nog eens je echte klanten tegen het hoofd die net voor jou hoge kortingsactie wel de normale prijs hebben betaald. Onze klanten zijn steeds veeleisender geworden de laatste jaren en ik ook. Take it or leave it. Genoeg merken ..... Een beetje hard zijn naar je fabrikanten (= gewoon zeggen wat je denkt en wat je wilt ) hoort ook bij goed ondernemerschap.
Dick Maandag, 19 september 2016
Vroeger kocht de klant mode en het moest het liefst ook praktisch en draagbaar zijn. Tegenwoordig koopt de klant kleding die het liefst ook modieus moet zijn. De modebranche behandelt kleding alsof het bederfelijke waar is, die aan het eind van het seizoen niets meer waard is. Het wordt voor een habbekrats weggegeven voordat men de kans heeft gehad het te dragen. Tegenwoordig is een zeer groot deel van de collectie volgend seizoen nog prima tegen de normale verkoopprijs verkoopbaar. Hang het in je magazijn tot volgend seizoen. De afschrijving van dit jaar is je extra marge van volgend jaar. Prijs alleen die artikelen sterk af die hoogmodisch zijn, bekijk voordat je gaat inkopen wat je nog in voorraad hebt en bouw daar voorzover mogelijk je nieuwe collectie omheen. Zo verlaag je je inkoop, verbetert je de marges en hebt toch een winkel volhangen met een "nieuw collectie-beeld". Daarnaast uiteraard bij het schrijven van je orders een latere levertijd bedingen zodat de nieuwe collectie pas in je winkel hangt als de daadwerkelijke behoefte bij de klant ontstaat. Je kunt daardoor later (als het draagseizoen ten einde loopt) beginnen met afprijzen en later stoppen met de opruiming. Met lagere omzet, minder inkoop en minder afprijzen zijn onder de streep veel betere resultaten realiseerbaar. Natuurlijk zal het resultaat niet direct volledig voelbaar zijn. We hebben de klant opgevoed met het idee dat de collecties afgeprijsd worden voordat hij de kans heeft gehad het te dragen. De opvoeding naar die nieuwe situatie zal ook tijd vergen, maar de klant leert snel!
Esther Brouwer Maandag, 19 september 2016
Ben het er helemaal mee eens om de seizoenen te gaan verschuiven in de modebranche. Zelf hebben wij een sportzaak en hebben in augustus en september niet te klagen. Het nieuwe sportseizoen begint dan en dan gaan de sporters weer in het nieuw. Ook wij merken dat de consument zich meer gaat spreiden over het gehele jaar heen. Ze kopen als de schoenen echt niet meer kunnen. Dus het op peil houden van de voorraad is een pré geworden. Echter zitten we niet te wachten op winterjassen in juli/augustus. Ik stem voor: Laat de mode maar 2 maanden opschuiven. Zowel voor de zomer- als voor de wintercollectie. We bedienen dan de consument op het moment dat ze het artikel "echt" nodig hebben. We zullen gaan beleven dat we dan onze marges kunnen gaan maken.
Ingrid Maandag, 19 september 2016
Er zijn geen seizoenen meer, tenzij je de herfst met de zomer wissels en het voorjaar met de winter!! Ja het vraagt om investering van de fabrikant en natuurlijk de rust van de detaillist. Die als het 2 weken niet regent maar 30 graden is en de stress schiet! Eigenlijk moet je als fabrikant dit soort acties belonen door niet meer te leveren. No Sale??
Fabert de Wit Maandag, 19 september 2016
We houden al jaren geen uitverkoop meer. Alleen tijdens de uitverkoopperiode een paar rekken in de winkel met wat enkele uitlopende stuks voor een vriendelijke prijs. Bevalt ons prima, is goed voor de marge en nog belangrijker: het wordt uitermate gewaardeerd door de klant dat de winkel het gehele jaar op hun gewenste niveau is...!
Everhard Gerritsen Maandag, 19 september 2016
Sinds begin juni '16 en eigenlijk al jaren, erger ik mij aan de waanzin die er is. Via mijn vrouw (die een kinderkledingwinkel heeft) ervaar ik hoe hard een ondernemer moet werken en dat eigenlijk voor een paar rot centen. Om mij heen (ik zit in het bestuur van een ondernemersvereniging) zie ik hetzelfde. Er zijn een aantal problemen. Ten eerste de ondernemer zelf is zelden een ondernemer anno nu. Ten tweede disrespect van vele leveranciers, die niet met de tijd mee wensen te gaan. Toevallig lijkt het nu zo te escaleren (door de rampzalige hete maand september) dat er nu eindelijk iets in beweging lijkt te komen, wat voor mijn gevoel nu ook niet meer tot staan zal worden gebracht. Ik zal mijn steentje er aan bijdragen, nadat ik zelf Inretail heb benaderd. Maar er moet meer draagvlak komen. Inretail, Euretco, leveranciers en last but not least de winkelier. It's time for a (big) change! Het roer moet om! Nieuwe seizoen ipv vanaf 1 juli naar 1 aug, leveringen van echte seizoenartikelen (korte broeken) niet in dec/jan maar in maart etc etc. De kleintjes zijn met elkaar na het wegvallen van een aantal zgn groten (bijv VenD) de nieuwe groten! Mits zij snappen dat er daarvoor samen gewerkt zal moeten worden!
Sabine Maandag, 19 september 2016
Ik geloof niet in Sale. Dat is een uitwas van het systeem dat je zo mooi beschrijft als 'failliet'. Opruiming klinkt beter. Het laatste grut de deur uit, ergens in het voorjaar of in de nazomer. Want dan zit je niet met overschotten zoals nu omdat je de kans hebt gehad te verkopen in het juiste seizoen. De verkoopseizoenen moeten echt verschuiven en parallel gaan lopen aan de seizoenen buiten.. Dan is het hele fenomeen SALE niet meer nodig. Dat is enkel maar een 'modegril' ;-)
jaco Maandag, 19 september 2016
Wij zijn absoluut ook voor zo weinig mogelijk sale. al hebben we allemaal wel de laatste maatjes en de inkoop missers ertussen.Maar gewoon op 1januari pas beginnen met het opruimen van de winter collecties. Maar er zijn ook verschillende Deense merken die al 2 weken geleden hun juli leveringen met 30%korting de deur uit deden. Hoe krijg je onrust in de markt?
Namcy Maandag, 19 september 2016
Jan een mooi, duidelijk beeld geschetst en het klopt helemaal! Hopen dat de verandering die we zo nodig hebben eraan komt....
Roel Wolbrink Maandag, 19 september 2016
Hear hear. Uitverkoop is ook niet nodig bij goede unieke en/of tijdloze producten met een verhaal; wel aan einde seizoen voor winkeldochters. Verdien de overtuiging van de klant en heb als retailer dat je eerlijk/reëel prijst. Afgeprijsde items zijn ook nog eens minder duurzaam door andere waardebeleving. Geloof in je product en verzin iets anders dan het prijswapen. Want dat is pure armoe op KT en zeker op LT.
Lisett Maandag, 19 september 2016
Absoluut pro NOSALE! Daarnaast scherp artikel jan. Echter ik merk in de praktijk dat als je het doet en uit de standaard modellen stapt ineens de rebel bent. Degene met een grote bek die het maar eens moet gaan WAAR maken! Nou graag, en met passie. HOE LANG HET OOK DUURT! Hoezo korting ? Dus eigenlijk ben je te duur en klanten wachten erop. Wil je dan jouw klant bedonderen door in paniek de sale op de rekken te gooiden. Wat is er mis met anders zijn ? Volgens mij is het een trend die we maar heel goed in de gaten moeten houden!
Hylke Thiry Maandag, 19 september 2016
Wij durven wel hoor! NO SALE In korte tijd heeft mixstore Pistache een hoge standaard gezet in het nieuwe winkelen: shoppen, persoonlijke verzorging, sport, ontspanning en cultuur in een zinderende mix. Wij erg zijn blij met de waardering die we van jullie krijgen. Dat stimuleert ons te blijven vernieuwen en experimenteren. Bij ons vind je een doordachte mix van trendy toppers en kleine, opkomende merken. Veelal duurzaam geproduceerd en met eerlijke prijzen. Binnen ons concept past geen opruiming. Onze collectie is het hele jaar draagbaar. We houden geen grote voorraad aan, dankzij een snelle verkoop kunnen we onze collectie regelmatig vernieuwen. We houden vast aan kwaliteit en uniekheid omdat we menen dat dit het meest toekomstbestendig is. Dus geen sale, geen boxing day bij Pistache. NO SALE is de volgende stap in onze strategie om het nieuwe winkelen naar een hoger plan te tillen. Eerlijk, duurzaam, verrassend .Wij hopen dat jullie dit ook weten te waarderen!

Reageer