Geen vraag te gek
088 973 06 00

Stakkers

De week van Jan Meerman | week 07 | 2020



De week van Jan Meerman | week 07 | 2020

Aan het begin van 2019 schreef ik voor het eerst over Theo Middelkoop, de eigenaar van ‘De Hangar Clothing’, een bekende jeanszaak in Apeldoorn met klanten van ver buiten de stad. Hij had me tijdens de feestdagen gebeld om te vragen of ik hem kon helpen. Zijn winkel was driekwart van de omzet kwijtgeraakt door voortdurende werkzaamheden van de gemeente in zijn straat en winkelgebied. Toen ik bij hem kwam kijken was zijn jeanszaak verdwenen achter een metershoge grijze houten wand, die de gevels moesten beschermen tegen het opspattende puin van vrachtwagens, shovels en vorkheftrucks. Overal stonden stapels stenen en bouwmaterialen. En alsof er een luchtbombardement had plaatsgevonden, gaapte er naast de winkel van Theo een krater van een paar woonblokken.

Sinds vier weken houdt Theo een weekverslag bij van wat hij ziet en meemaakt. Hiervoor maakt hij regelmatig een rondje door de stad. Hij heeft inmiddels 97 leegstaande winkelpanden geteld. Ook is een aantal zaken bezig met de opheffingsuitverkoop. De Beekstraat, waar de winkel van Theo is gevestigd, ligt weer open. ‘Het is erg tam geweest deze week,’ schrijft hij.

Vlak nadat Theo de eerste keer zijn verhaal aan mij vertelde, hebben we een gesprek gehad met de verantwoordelijke wethouder. Die beloofde er werk van te maken, maar is in de tussentijd opgestapt. De nieuwe bewindsman op Economische Zaken, heeft kort met de ondernemer gesproken en hem een bezoek aan de winkel beloofd. Deze afspraak wordt telkens afgezegd.

Het bureau dat voor veel gemeenten in Nederland uitzoekt of een ondernemer recht heeft op nadeelcompensatie, bepaalde dat Theo daar geen recht op heeft, omdat alle ambtelijke stappen correct zijn genomen. Deze instantie is onder de loep genomen door het toonaangevende Follow the Money, platform voor onderzoeksjournalistiek. Hieruit blijkt dat de organisatie veel minder onafhankelijk is dan het pretendeert te zijn en bij ambtenaren op schoot zit https://www.ftm.nl/artikelen/omzetverlies-overlast.

Is Theo dan helemaal niet geholpen? Bijvoorbeeld door een tegemoetkoming op zijn jaarlijkse onroerend goed-belasting of het wegstrepen van de rioolheffing?

Nee.

Het enige bedrag dat hij van de gemeente mocht ontvangen was vijfduizend euro marketingsubsidie om extra reclame te maken. Achteraf bleek dit een bedrag inclusief btw te zijn, waardoor er vierduizend euro overbleef.

De gemeente Apeldoorn wordt daarom iedere week gebeld door INretail regio-adviseur Sebastian Galjaard. Het enige wat hij te horen krijgt: ‘Belt u nu alweer. U heeft toch al bezwaar gemaakt. Alles is uitgezocht. De gemeente heeft de stappen van A tot Z keurig doorlopen. Wat wilt u nog van ons?’

In 2018 heeft de Raad van State overheden opgeroepen om veel toeschietelijker en ruimhartiger om te gaan met het uitkeren van nadeelcompensatie. Bijna geen enkele gemeente houdt zich daaraan. Hierover zijn Kamervragen gesteld door D66 en VVD, maar wachten nog op antwoord van staatsecretaris Mona Keijzer. Om haar te laten inzien dat gemeenten er een potje van maken en ondernemers liever failliet laten gaan dan hen op een menselijke manier te compenseren, roep ik de lezers van mijn column op, voorbeelden te mailen waaruit blijkt dat ze benadeeld zijn door hun gemeente. Intussen vraag ik mijn collega’s bij de kappersorganisatie en het horecaverbond hetzelfde te doen.

Den Haag kan niet blijven wegkijken.

Theo moet worden gecompenseerd. Net als zoveel ondernemers die speelbal zijn geworden van gemeenteambtenaren die zich verschuilen achter regels en rapporten van bureaus die notabene door dezelfde gemeentes worden betaald. Ze laten zorgzame en belastingbetalende medeburgers in de steek.

Stakkers.

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Paula Bouwer Woensdag, 12 februari 2020
Beste mede-ondernemers, Het is werkelijk afschuwelijk om te lezen op welke wijze ondernemers behandeld worden. Ik snap werkelijk niet dat wij ons dit allemaal laten welgevallen. De overheid is onze grootste vijand. Believe me. Zowel de landelijke overheid, ons rechtasysteem, de overheidsheffingen, de gemeente, de gemeenteraad, de waterschappen en alle overheidsdiensten en iedereen die geldbelust samenwerkt met de overheid. SAOZ, deskundigen die flink kunnen declareren. Echt iedereen is een bedreiging. En waarom deze constatering? Nou geloof me ik heb alles meegemaakt. Een lang verhaal waar ik 9 jaar mee bezig ben geweest om de Gemeente Amersfoort te ontmaskeren. Uiteindelijk heeft pas de Raad van State, mbv zeer deskundige juridische hulp van Sjoerd v.d. Ende en Christa Lagerweij en mijn eigen ontwikkelde planschade expertise een faillissement kunnen voorkomen maar een persoonlijk drama niet kunnen voorkomen. Want hoeveel energie, tijd, geld kun je van een burger afnemen om je valse ongelijk te rechtvaardigen. Een lang verhaal maar SAOZ heb ik als eerste in een rechtszaak als niet onafhankelijk kunnen verklaren. Echt bizar. Ze liegen en verdraaien feiten alaof het niets is en misbruiken hun macht. Zitten zelfs in de rechtszaal naast de Gemeente. Ook is er in mijn zaak pas na onderzoek van de Raad van State, onderzoek gedaan door Stab en wat niemand verbaasde, de Gemeente Amersfoort had gefraudeerd en belangrijke stukken geantidateerd in het voordeel van henzelf. Maar wel met het gevolg dat ik enorme juridische kosten moet maken, mijn hele leven geruïneerd is, en ik amper kan eten. Ondertussen gaat de Gemeente beslagleggingen organiseren, licht de Gemeenteraad bewust verkeerd in en traineert vergunningaanvragen. De totale schade wordt beraamd op zo'n 500.000 euro. maar uiteindelijk na jaren ontvang ik bij gratie gods 65.000. Omdat het nadeel is onstaan door 2 m2 van mijn terras. Wie betaalt al die verliezen? Ik. Elke dag nog. Heb daarnaast ook privé heel veel geld verloren. Inmiddels leef ik weer maar dit vergeten doe ik niet en heeft me doen besluiten om nooit meer een onderneming op te starten alhoewel ik het graag had gewild. Ik weet van binnenuit dat de Gemeente mij het leven zuur maakt en zal blijven maken. It's a real dirty game, die je altijd verliest. Heb dit ook bij werkgeversorganisaties, bij KHN - die doet gewoon mee -, in Brussel en bij ONL aangekaart. Het lijkt werkelijk niemand iets te kunnen schelen en we zijn aangeschoten wild. Onze overheidssysteem is doodziek en de belangen van een burger die ook nog het lef had om ondernemer te worden, worden door helemaal niemand ECHT behartigd. Dit moet echt beter!!!
Jef Letschert Woensdag, 12 februari 2020
Ook ik ben als ondernemer alles kwijt geraakt in Heiloo.Als ik dit allemaal moet vertellen in mijn reactie dan denk ik dat jullie wel een dag mag regelen om het alleen al te lezen.Maar ze zijn na 17 jaar nog niet van mij af.Ja u leest het goed 17 jaar...........sterkte allemaal!!
Jose Dinsdag, 11 februari 2020
Helemaal mee eens,ik heb ook mijn winkel moeten sluiten ivm teruglopende omzet. ook hier gaan steeds meer ondernemers hun deuren sluiten. de gemeente laat het ook hier afweten en beloofd steeds mee te zullen denken en werken maar er komt niets van terecht. Het is triest maar waar.
Hans van Dijk Dinsdag, 11 februari 2020
Zeist - de thuishaven van Inretail - heeft het centrum opnieuw ingericht. Dat hebben de ondernemers geweten. Vanaf 1 april 2017 is men aan de slag gegaan en de schade was niet te overzien. Het zou klaar moeten zijn 1 april 2018 maar in het najaar van 2019 was men nog bezig. Daarbij had men ook nog even besloten het doorgaand verkeer uit het centrum te halen. Gevolg: volstrekte onbereikbaarheid en de grootste anti-Zeist promotie die je maar kan maken. En 'google' je nadeelcompensatie dan ga je die niet vinden op de gemeentelijk website. Zelf hebben wij een claim tot nadeelcompensatie ingediend in november 2018. Wij waren de enige. En ja, er is iets toegekend maar dat bedrag is eigenlijk een belediging. Dus gaan we in beroep. Maar... de gemeente vindt het een civielrechtelijke procedure. "Ze vinden geen bestuursrechterlijke rechtsbesluiten die aan hun werkzaamheden ten grondslag liggen. Dat betekent voor ons: of een civiele zaak waarin je onrechtmatige daad van de gemeente moet bewijzen (dat kan niet want in essentie is nadeelscompensatie alleen dan mogelijk bij rechtmatig overheidshandelen) of een zaak voeren om eerst de gemeente te dwingen een beslissing te nemen in het kader van het bestuursrecht en dan over de hoogte van de vergoeding te steggelen via een vervolg zaak. Het gaat natuurlijk het tweede worden. Want de werkzaamheden moesten een nieuwe verkeerssituatie mogelijk maken welke voorafgaand door officiele verkeersbesluiten waren genomen. In Zeist wordt onder het mom van zorgvuldigheid alles uit de kast gehaald om de zaak te traineren - in samenwerking met huisadvocaat. Een trucje om tot een afkoop te komen werd ook letterlijk 'een probeerseltje' genoemd. Wie weet zou meneer van Dijk er in trappen. De Gemeente Zeist heeft diepe zakken en heel veel tijd. Dat de werkzaamheden van origine 5,8 miljoen waren begroot en uiteindelijk tenminste 14 tot 15 miljoen hebben gekost mag geen naam hebben. Een eerlijke nadeelscompensatie: dat nooit!
Jeannette Brevet Dinsdag, 11 februari 2020
Beste Jan, Wat een verhalen allemaal, en wat word er met jullie reacties gedaan, juist niks. Jullie hebben jullie frustraties nu op papier gezet en terecht, maar JAN doe hier dan ook wat mee, stuur het door naar Den Haag of geef het persoonlijk af. DIT pikken wij als kleine ondernemer niet langer.
Johan Scherpenkate Dinsdag, 11 februari 2020
In 2014 mijn bedrijf in Almere buiten moeten sluiten om faillissement te voorkomen. In 2009 moest het stadsdeelcentrum geheel worden ver/herbouwd en vergroot moeten worden. Eind 2012 zou het klaar moeten zijn. Delen werden afgebroken en door nieuwbouw vervangen. Daarnaast werden aan meerdere kanten van het centrum nieuwbouwprojecten (winkels) gestart. Dit ter uitbreiding van het centrum. Op 1 jan. 2012 werd betaald parkeren ingevoerd, ondanks hevige protesten van de ondernemers via o.a. de winkeliersvereniging. Meerdere instanties hebben wij er bijgehaald en onderzoek laten doen. Ondanks de duidelijke rapporten werd alles afgewezen en afgedaan als klinklare onzin. De één na de andere ondernemer ging onderuit en verdween. In febr. 2012 heb ik mijn winkel nog volledig verbouwd en klaar gemaakt voor de toekomst. (dacht ik). Eind 2012 was de omzet met 35% gedaald. Ook de Hema en AH b.v. waren 25% in omzet gedaald. Het werd allemaal weggezet als ondernemersrisico. Na goede en open gesprekken met o.a. de eigenaar van het centrum en de bank, die constateerden dat het niet aan de bedrijfsvoering lag, heb ik met deze partijen goede afspraken kunnen maken om te redden wat ik redden kon en de weg in te zetten om mijn bedrijf te sluiten. Ook inretail heb ik destijds ingeschakeld. Echter zeiden ze, wij kunnen niets doen. Volgens diegene was overleg met de gemeente niet mogelijk vanwege onwilligheid aan de kant van de gemeente. Op 31 aug. 2014 voor de laatste keer de sleutel omgedraaid. Het is nu 2020 en nog is het centrum niet klaar. Nog steeds zijn er open plekken en bouwputten.
Marjolein Bathoorn Dinsdag, 11 februari 2020
Beste Jan, Weer een erg oneerlijke strijd die ondernemers moeten voeren ,maar waar niets aan wordt gedaan. Er moet grootschalige actie komen van ondernemers waarin WIJ eisen gaan stellen en het beestje bij de naam gaan noemen, duidelijke oplossingen zodat de winkelstraten niet verder verloederen. _ Direct stoppen met transitievergoedingen, dit is een overbodige luxe sociale voorziening die kant nog wal raakt , er wordt nu al op grote schaal misbruik van gemaakt door werknemers die dit spelletje begrijpen, en alleen maar denken aan de grote zak geld die er, na 2 jaar in de ziektewet te hebben gezeten, zomaar!!!voor hen klaar ligt , gevolg: de werkgever gaat eraan kapot, weer een bedrijf minder. - Grote bedrijven die in Nederland geen belastingen betalen, terwijl ze miljarden winst maken , maar uit die pot van belastinggeld wel miljoenen!!!subsidies ontvangen .En gewoon met fiscale juristen ,in de tweede kamer, de kamer chanteren zodat dit spelletje door kan gaan (volkskrant)en Nederland een belastingparadijs noemen, van dit paradijs hebben wij als kleine zelfstandige nog nooit een sleutel gekregen,onrecht ten top!!! Deze bedrijven ook belasting laten betalen(gelijke monniken, gelijke kappen) zodat de lasten verdeelt worden over alle ondernemers en je een lager lasten en kosten percentage kunt invoeren voor alle ondernemers, zorg dat er geen mazen in de wet zijn, zodat belastingontwijking niet meer mogelijk is. - sociaal vangnet voor DGA en ZZp-ers, geen discriminatie hierin,ieder ander in Nederland heeft wel sociale vangnetten, en als er iemand recht op heeft, zijn het de WEL belastingbetalende ondernemers, die ook nog zorgen voor werkgelegenheid, en een zeer belangrijke maatschappelijke functie vervullen in dit land . - Als je als ondernemer gedupeerd wordt door de gemeente vanwege werkzaamheden in en om je bedrijf, dan moet de gemeente de ondernemer tegemoet komen, dit inkomen verlies kan een zelfstandige ondernemer er niet ook nog bij hebben. Trieste en schrijnende gevallen zijn mij ten ore gekomen sinds ik collega ondernemers heb opgeroepen om mij, de misstanden waar ze tegenaan lopen, door te geven. En dan begrijp ik echt niet dat er niet duizenden ondernemers zich hard willen maken voor alle ondernemers die door regels en wetten tegen de muur staan en niet meer weten hoe ze verder moeten. Vaak zijn dit de ondernemers die al tig-jaren een familiebedrijf voortzetten en personeel in dienst hebben die al heel lang bij hen werken. Die door de transitievergoedingen, na zoveel jaar hard te hebben gewerkt, zelf met niets in de portemonnee eindigen en het personeel heeft de jackpot gewonnen(transitievergoeding). Ik doe dit niet uit eigen belang maar uit een sociaal gevoel naar alle ondernemers die het niet meer zien zitten. Denk mee om te zorgen dat we gehoord worden, kom met goede actieplannen, anders komen we niet verder , en zullen er nog veel ondernemers sneuvelen in deze ongelijke strijd. Groeten van een strijdlustige en zeer bezorgde zelfstandige onderneemster die graag de steden gevuld wil houden met leuke unieke winkels.
Cor Mulder Dinsdag, 11 februari 2020
Vaak lees ik deze trieste verhalen van kleine middenstanders. Het valt mij wel op dat er maar weinig gemeentes zijn welke een detailhandelsnota hebben, en deze regelmatig actualiseren. Uiteindelijke zijn de gemeentes gehouden om haar inwoners een adequaat voorzieningenniveau te bieden. Daar kunnen de ondernemers zelf ook wat aan doen. Winkeliersverenigingen laten samenwerken in een overkoepelende organisatie per gemeente, en samen met in-Retail contact onderhouden met de gemeente en provinciale besturen. Contacten onderhouden met individuele raadsleden, inspreken in commissie en fractievergaderingen, regelmatig onderhoud met de gemeenteraad om tot een acceptabel detailhandelsbeleid te komen.
Adriaan van Hoorn Dinsdag, 11 februari 2020
Beste Jan, wij hebben sinds 1996 een winkel gehad op het Rokin in Amsterdam, waar, zoals iedereen weet, de fameuze NZ-lijn gebouwd ging worden. vanaf 2000 zijn er werkzaamheden begonnen. pas in 2007 hebben wij een verzoek om nadeelcompensatie gedaan, via een gespecialiseerde accountant. Vanzelfsprekend moet je alle omzetcijfer e.d. aanleveren om omzetverlies aan te kunnen tonen en legde de commissie die moest beslissen over de nadeelcompensatie al onze cijfers goeddeels naast zich neer. Het heeft tot 2011 geduurd voordat wij met de gemeente tot een overeenkomst zijn gekomen waarbij een deel van onze schade is vergoed, gelukkig zat er toen een wethouder die wél naar de ondernemer keek en die vond dat er iets geregeld moest worden. Toch bleef ook na 2011 de schade voortduren, de oplevering van het Rokin en de NZ-lijn werd telkens weer naar achteren geschoven. in 2017 hebben we wederom een claim ingediend over de jaren tussen 2011 en 2016 en opnieuw is dat met de schadecommissie een ellendige en ellenlange procedure geworden. Toch waren er enkele bestuursleden in de gemeente Amsterdam die uiteindelijk, wederom pas in 2018, vlak voor de oplevering van het Rokin , vonden dat wij moesten kunnen overleven en hebben wij een nieuwe finale overeenkomst kunnen sluiten die ons genoeg lucht gaf ( maar ook niet meer dan dat) om te overleven totdat ook eindelijk de NZ-lijn ging rijden en het Rokin weer een aantrekkelijker winkelgebied werd. Helaas vestigde Hudson`s Bay zich toen naast ons en hoe dat is afgelopen weten we allemaal. Wij zijn er na langdurige "gevechten"met de gemeente in geslaagd om nadeelcompensatie te verkrijgen, velen op het Rokin hebben dit echter niet gered en zijn ook vertrokken / failliet gegaan. uiteindelijk zijn we in staat geweest om het bedrijf te verkopen eind 2019 en hebben we nu onze rust. mijn advies: huur een gespecialiseerde accountant in die weet hoe de procedures werken en die het juiste tegenwicht kan bieden aan de zgn onafhankelijke nadeel compensatie commissies. ( naam is via mij te verkrijgen) ook als je meer wilt weten over hoe dit uiteindelijk ruim 17 jaar van ons leven beheerst heeft, terwijl je je beter zou kunnen richten op ondernemen, laat het me weten, altijd bereid tot een gesprek hierover. met hartelijke groet, Adriaan van Hoorn
Wil Dinsdag, 11 februari 2020
Volgens mij wordt dit alleen maar erger; hoe meer regels hoe minder 'creativiteit' en des te gemakkelijker je te verschuilen achter de "regels". Ook wel uit te leggen als arrogantie van de macht? Praten, overleggen, verbinden, begrip tonen... loze kreten geuit door figuren die telkens met de regels in de hand hun 'gelijk' proberen aan te tonen en als er geen regels zijn interpreteren ze zo dat ze toch gelijk hebben of ze passen de regels aan. Snappen dat een stad/dorp een samenstel van -doorgaans privé- initiatieven het tot een leefbare, aantrekkelijke omgeving maakt wordt te gemakkelijk vergeten. P-tarieven omhoog, boetes omhoog, precario rechten omhoog, belastingen omhoog enz enz. En wat krijg je daarvoor terug??? Het meest irritante van dit alles is dat ik denk dat we het bijna allemaal herkennen en velen van ons tevens realiseren dat er vrijwel niks aan te doen lijkt, tenzij je graag vecht tegen, scherpslijpers, de bierkaai en windmolens!!! Mijn ervaring in de afgelopen 22 jr.? Gelukkig nog niks...
Jeroen Dinsdag, 11 februari 2020
Hoi Jan, Wie nog geloofd in de diplomatieke weg kan nog heel lang gefrustreerd blijven. Ze laten ons maar één optie en dat is dat alle ondernemers net als de boeren of nog beter, samen met de boeren en bouwers ons laten zien en horen op straat. Ze werken ons bewust tegen Jan, zij maken de weg vrij voor hun coorperatie vriendjes van Zalando, Alibaba en Amazon. Wij zijn alleen maar lastige obstakels met winkeltjes die hun winst afpakken. "Power to the people". Theo, succes !!!!
Koert van Eerten Dinsdag, 11 februari 2020
Dictator? Is de roep om een 'sterke' man met 'vergaande bevoegdheden' nu ook al hier doorgedrongen? Het gaat om helder rationeel en vooral eerlijk beleid. Het probleem is desinteresse en laksheid van mensen met verantwoordelijkheid. Gaat die dictator dat afdwingen bij overheden? Of had je de dictator willen inzetten om al die vervelende winkeliers eens goed aan te pakken? Wat een flauwekul. We zinken wel erg diep als we dictators op een voetstuk gaan zetten. Want die hebben keer op keer in de geschiedenis bewezen dat ze meer kwaad dan goed doen. Vooral ten koste van heel veel gewone mensen.
Dick Dinsdag, 11 februari 2020
Beste Jan, Zoals ik al eens met David Lansen besprak zou het wenselijk zijn om in iedere gemeente een centrum coördinator aan te stellen met vergaande bevoegdheden. Een soort “dictators” op binnenstedelijk niveau. Alleen op die manier kan samenhangend en naar een duidelijk doel leidend beleid worden ontwikkeld en over vele jaren gevolgd. Dictator heeft een negatieve klank, maar vrijwel iedere dictator heeft die macht te danken aan de vele goede dingen gedurende de eerste pakweg 15 jaar van zijn macht. Zorg er dus voor dat hij/zij in ieder geval na ca 12 jaar van het toneel verdwijnt. :-)
Jurrien Jansen Maandag, 10 februari 2020
Beste Jan, In maart gaat onze winkelstraat de Leusderweg op de schop de leuksten langste weg van Amersfoort. Het gaat om veiligheid. Wie kan hier tegen zijn? Wij als ondernemers niet, wel dat het 5 maanden gaat duren en er niets voor de ondernemers word gedaan. Geen marketing budget geen blauwe zone geen mooie straat in richting. De Vuelta moet wel door onze straat komen midden in augustus wanneer iedereen op vakantie is. En wat gaat dit kosten. Wat Amersfoort bijzonder maakt is dat dit provincie stadje zich gaat meten naar een miljoenen stad en vergeet dat er ook nog gewoon mensen wonen. De gemeente raad is een club mensen die de sier maken ipv locale ondersteuners voor de eigen gemeenschap. Sebastian Galjaard is ook onze steun vanuit Inretail. Binnenkort heb ik persoonlijk gesprek met de Wethouder Buijtelaar maar hij vind het vervelend wanneer Inretail aanschuift. In de economie is angst ook een slechte raadgever.
marcel emmen Maandag, 10 februari 2020
Beste Jan, Zie hieronder de correspondentie met gemeente Eindhoven ivm langdurige overlast door aanleg van HOV busbaan/station achter onze winkel in 2016. Dit is exact wat jij schetst. Overigens hierna ben ik nog benadert door advocaten welke de zaak verder wilde oppakken. Echter moest er dan op voorhand eerst wel een bedrag betaald worden waarbij geen garantie werden gegeven op succes. Daarom heb ik dat dus ook niet gedaan en de schade die ik geleden heb maar voor lief genomen. Zoals zovele dingen je van de gemeente voor lief moet nemen. lees vooral laatste regels onderaan bericht. om privacy reden heb ik de namen weggelaten. 21 juli 2016 Beste, Graag verneem ik van u welke informatie u van ons wenst te ontvangen waardoor wij in aanmerking kunnen komen voor de nadeelcompensatie regeling ivm de werkzaamheden van de HOV2 lijn / busstation de afgelopen maanden? Gedurende de maanden jan 2016 tm eind april 2016 hebben wij aanzienlijke omzet schade ondervonden door de afsluiting van de wegen achter en rondom onze winkel. Onze omzet cijfers liggen in vergelijk met de landelijke cijfers in deze periode van de schoenenbranche alsmede ook in vergelijk met onze eigen omzet cijfers van dezelfde periode in 2015 in geen enkele verhouding. 22 juli 2016 Beste, bijgaand relevante informatie over nadeelcompensatie. Overigens kan pas aan het einde van het kalenderjaar, nadat de jaarrekening 2016 gereed is, bepaald worden of u recht heeft op nadeelcompensatie. U kunt ook een verzoek doen tot een voorschot, indien het water u spreekwoordelijk aan de lippen staat. Een dergelijk verzoek wordt beoordeeld aan de hand van de op dit moment bestaande financiële gegevens. Wanneer u na het lezen van deze informatie nog vragen heeft hoor ik dat graag. Jurist omgevingsrecht gemeente Eindhoven 28 juli 2016 Beste , Bedankt voor je bericht. Spreekwoordelijk staat bij mij het water niet aan de lippen. Echter vind ik de beredenering dat er pas wordt beoordeeld of je in aanmerking komt voor nadeelcompensatie als de jaarrekening 2016 klaar is zeer vreemd. De schade die geleden is in de eerste 4 maanden van 2016 ( gedurende de afsluiting) is duidelijk terug te vinden in mijn cijfers binnen die periode. De afwijking in deze cijfers is daarnaast vergeleken met de landelijke schoenenbranche in dezelfde periode. Je ziet een significante afwijking in mijn omzet cijfers tov 2015 in die periode welke niet in verhouding staat tot het landelijke gemiddeld en 2015. Derhalve is duidelijk aantoonbaar via ons automatisering systeem dat dit volledig te wijten is geweest aan de wegafsluiting cq verminderde bereikbaarheid van het winkelcentrum. Het grootste verschil zit exact in die periode waarin fase 6/7 en 8 van de HOV werkzaamheden achter onze winkel plaats vond. Cijfers na april tonen ook een veel stabieler en minder extreme afwijking dan tijdens de wegafsluiting. Een evt plus in de maanden na de wegwerkzaamheden kunnen niet als compensatie worden gezien voor de eerder geleden schade in hetzelfde jaar. Dat weet u (of hoort u) net zo goed als elk ander weten. In de jaarcijfers zijn omzet afwijking door verminderde bereikbaarheid dan ook moeilijker zo niet onmogelijk terug te vinden. Het gezegde: Makkelijker kunnen we het u niet maken (wel moeilijker) is weer duidelijk van toepassing. 1 augustus 2016 Geachte, ik heb begrip voor uw reactie en niet wordt bestreden, in tegendeel staat niet ter discussie dat de werkzaamheden aan de Churchilllaan aan de basis liggen van de schade die u ondervindt. Ik heb u in mijn eerdere mail proberen aan te geven hoe de wetgeving over dit soort schades functioneert. Belangrijk begrip bij dit soort schades is het zogenaamde Normaal Maatschappelijk Risico. Onderstaand een passage uit een rapport waarin dit aspect duidelijk wordt gemaakt. Het is wel een juridische tekst maar als u meer uitleg wilt kunt u mij altijd bellen. Het belangrijke NMR beginsel heb ik vet gemaakt. Algemene overwegingen normaal maatschappelijk risico Volgens vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (zie onder meer ABRS d.d. 30 mei 2012, zaaknummer 201104496/1/T1/A2), geldt als uitgangspunt dat het treffen van een verkeersmaatregel of de uitvoering van een infrastructureel project als een normale maatschappelijke ontwikkeling moet worden beschouwd, waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de daardoor getroffenen mogen worden gelaten. In aanvulling daarop heeft de Afdeling overwogen dat altijd dient te worden bezien of zich bijzondere feiten en/of omstandigheden zich hebben voorgedaan, op basis waarvan - zelfs bij een normaal maatschappelijke ontwikkeling - sprake kan zijn van een onevenredig het normaal maatschappelijk risico overstijgend en derhalve voor tegemoetkoming in aanmerking komend nadeel. Bovenstaande zin leidt tot de conclusie dat een dergelijke situatie zich hier niet voordoet. Een van de belangrijkste overwegingen hierbij is dat de werkzaamheden maar een relatief korte periode duren. De Raad van State vindt in dat verband werkzaamheden die een jaar duren niet exceptioneel. Het spijt me dat ik u niet positiever kan berichten. Met vriendelijk groet, Jurist omgevingsrecht. gemeente Eindhoven
Koert van Eerten Maandag, 10 februari 2020
Volgens mij worden winkeliers door ambtenaren inmiddels als een uitstervend ras beschouwd. Ze hebben bij alle faillissementen in de media te horen gekregen dat de winkel niet met de tijd is mee gegaan (want niet on-line spullen verkocht) of omdat ze geen 'winkelbeleving hadden' of niet 'goed gepositioneerd' waren of geen duidelijke 'branding' en dat het dus allemaal hun eigen schuld dikke bult is. Dus waarom zou je die groep nog serieus nemen? Ik zeg altijd maar zo: het grootste ondernemersrisico is de overheid. En dat is schandalig. By the way: mijn winkels doen het uitstekend. In verschillende steden. Risico spreiding.

Reageer