Werk aan de winkel

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

De week van Jan Meerman | week 45

De week van Jan Meerman | week 45

Rutte kletste zich vorige week in twee dagen soepeltjes door de gesprekken over de regeringsverklaring in de Tweede Kamer. Daar ging wel een formatie van zeven en een halve maand aan vooraf. Maar toen lag er ook wat.

Hoewel, het viel mij eigenlijk zwaar tegen.

Den Haag, word wakker!

In het regeerakkoord, 50 pagina’s dik, staat geen één keer het woord ‘retail’ en geen één keer het woord ‘winkel’. Wordt het belang van winkels nog steeds te weinig gezien? Beseffen de heren onderhandelaars niet dat winkels belangrijk zijn voor de leefbaarheid in straten, wijken, dorpen en steden? Weten ze in Den Haag dan niet dat er 800.000 mensen hun brood verdienen in de retail?  Dat beeld moet dan razendsnel bijgesteld worden.

Retail is essentieel

Er komen nu allerlei begrotingsbehandelingen van de verschillende ministeries en daar liggen de kansen om het retailbelang opnieuw naar voren te brengen. VNO-NCW en MKB Nederland kopten vorige week in de media dat er 200 miljoen beschikbaar moet komen voor investeringen in dorpen, steden en de regio’s. Dat is keihard nodig om alle goede plannen uit te kunnen voeren. Goede plannen voor sterkere en aantrekkelijker winkelgebieden. Bij VNO-NCW en MKB Nederland is het besef er wél hoe belangrijk winkels zijn voor de samenleving. Dat laten we ze voortdurend weten. Het is uiteindelijk ook eenvoudig: het gaat om een economisch belang waar meer dan tachtig miljard euro mee is gemoeid. Als het gaat om de aantrekkelijkheid van Nederland, dan is de retail essentieel. 

Steun

De nieuwe staatssecretaris van Economische Zaken, Mona Keijzer, heeft het thema ‘mkb’ en de ‘Retailagenda’ in haar portefeuille. De komende twee jaar reken ik ook op haar commitment om er een succes vervolg aan te geven. En ik reken op haar steun bij de lobby voor 200 miljoen die winkelgebieden in Nederland sterker moet maken. Die steun is er ook van de Vereniging van (alle) Nederlandse Gemeenten, van de grote steden (G4) en de grotere gemeenten (G32).  

Meer euro’s

Nederland zet zich op de kaart met mooie winkelgebieden. Toevallig bezoeken deze week zeventien buitenlandse bloggers, vloggers en andere journalisten een aantal steden. Hun foto’s en verhalen zullen shop-toeristen naar ons land trekken. INretail organiseert deze trip samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Het is een strategie om meer euro’s richting de retail te krijgen. 

In de winkels en webshops moet het geld bij elkaar verdiend worden. En met de belastinginkomsten daaruit kan de regering heel veel leuke dingen doen. Bijvoorbeeld 200 miljoen investeren in de retail.

Jan Meerman

Reacties

Eric Faber 7 november 2017
Ik was laatst in Den Haag en verbaasde me over de vele hoogbouw van verschillende ministeries. Erg beeld bepalend zo in de buurt van het Binnenhof. Later besefte ik dat het wel heel goed past bij de cultuur van alle ambtenaren van die ministeries. Werken en beleid bepalen vanuit een ivoren toren. Totaal geen besef wat daar beneden op straat, in bedrijven, winkels en onder de mensen leeft.
Esther Brouwer 7 november 2017
Klopt het aantal van 800.000 werknemers in de retail wel ? Mijn inziens moet dit vele malen hoger zijn!!! Meegerekend de meewerkende eigenaren in een winkel ? En de 0-uren contracten?
Dennie van Herwijnen 6 november 2017
Beste Jan, Je hebt helemaal gelijk dat de retail niet over het hoofd mag worden gezien. De vraag is alleen hoe we de heren en dames die over onze hoofden regeren kunnen overtuigen. Persoonlijk denk ik dat je dit al in de ener laatste alinea hebt gezegd. Wat is de kracht van retail in Nederland? De binnensteden natuurlijk. Als je in andere landen kijkt zie je veel meer detailhandel in de periferie waar megastores en hypermarche's de binnensteden kapot hebben gemaakt. Wij hebben het geluk dat dit (nog) maar weinig te zien is in ons land. Laten wij dit vooral koesteren en beschermen! Want dat is wat ons op een gegeven moment uniek maakt. Wellicht is het goed om een keer na te denken of wij de typische Nederlandse binnensteden als cultureel erfgoed kunnen beschermen. Dan zal de politiek wel moeten zwichten om te blijven investeren in de binnensteden en alle bedreigingen in de periferie aan te pakken. Dus prioriteit nr. 1: De Nederlandse binnensteden beschouwen als cultureel erfgoed!

Reageer

Tags
Contactpersoon
Jan Meerman
Jan Meerman
Algemeen directeur
088 973 06 40

Gerelateerd aan dit artikel

Delen