In een oud pand, midden in het Brabantse landschap van Geffen, runt Femke van Lee haar damesmodewinkel Nenas. Wat ooit begon als de kinderkledingzaak van haar moeder, groeide uit tot een plek waar persoonlijke service en modebeleving samenkomen. Femke’s missie? Haar klanten blij maken met mode, sfeer en aandacht. Daarbij speelt ook tweedehands een mooie rol: door inzamelevents met vintage mode krijgen kledingstukken een nieuw leven en klanten een extra reden om terug te komen.



Mode zit in jouw bloed, vertel?
“Vijftig jaar geleden startte mijn moeder met kinderkledingwinkel Ot en Sien. Ons huis zat vast aan de winkel, ik ben er letterlijk opgegroeid. Ik speelde met de kinderen die kwamen winkelen. Na mijn opleiding detailhandel rolde ik vanzelf de zaak in. Later zijn we overgegaan op alleen dameskleding: Nenas. Veel klanten van toen komen nog steeds. Met hun kinderen en zelfs kleinkinderen. Dat vind ik zo bijzonder: we groeien samen.
“Door oprechte aandacht te geven leren we onze klanten echt kennen”
Ik stapte al vroeg de winkel in, op mijn 17e. Nu ben ik 50 en kijk ik terug op heel wat jaren vol uitdagingen. Van economische crisissen tot corona, van de opkomst van online shoppen tot de impact van social media. Toch ben ik altijd meegegaan met de wensen van mijn klanten. En ik heb nooit op safe gespeeld: spannende collecties inkopen, zelf bellen met mijn klant en dus persoonlijk contact houden. Online shoppen is niet mijn ding, ik hou van écht contact. Daar zit de waarde en dat maakt mij en onze klanten ook veel gelukkiger.
Door oprechte aandacht te geven leren we onze klanten echt kennen: hun stijl, wensen, favoriete merken, maten en voorkeuren. Zo geven we gericht advies en voelt winkelen persoonlijk, niet als een routine. We zorgen dat iedereen met een goed gevoel en vol vertrouwen de deur uitgaat.”


Naast persoonlijke aandacht en service, zag je ook een kans in tweedehands
“Ik werk samen met Mandy van vintagewinkel HET ARCHIEF. Mandy benaderde mij; we merkten bij klanten dat veel items ongebruikt in de kast blijven liggen en opstapelen. Twee keer per seizoen komt Mandy hier. Klanten brengen kleding in die ze niet meer dragen. Mandy selecteert de mooie stukken en in ruil krijgt de klant een tegoedbon van Nenas. Zo creëren we roulatie in de garderobe en dragen we samen bij aan duurzaamheid.
Ons laatste event was eind augustus. Dat zijn altijd mooie dagen. Klanten ruimen hun kast op, vinden er iets nieuws voor terug en we hebben fijne contactmomenten. Iedereen blij. Het concept is een echte win-win-win: duurzame doorstroom en een extra service voor mijn klanten.”
“Het concept is een echte win-win-win: duurzame doorstroom en een extra service voor mijn klanten”
Wat levert het de klant nog meer op, naast extra service?
We merken dat klanten makkelijker mooie items wegdoen als ze er een tegoedbon voor krijgen. Zeker bij een winkel waar ze graag shoppen. Het is dus een extra stukje ontzorging en service.
Voor de klant betekent het een opgeruimde kast. Veel mensen hebben daar zelf weinig tijd voor of willen er gewoon niet mee bezig zijn. Zo werken we samen aan duurzaamheid. Tegelijk ontstaat er een fijn contactmoment en een nieuwe verkoopkans.”
Zie jij tweedehands als een succesvol businessmodel?
“Ja, dat kan het zeker zijn. De meerwaarde van tweedehands zit hem vooral in het geven van een tweede leven aan kledingstukken. Zo verleng je de life-cirkel van elk item en maak je hoger segment kleding, vaak van betere kwaliteit, toegankelijk voor een bredere doelgroep.”
Mandy, van HET ARCHIEF vult aan: “Het is wel een tijdrovende en bewerkelijke markt. Elk item moet eerst worden gecureerd: is het nog in goede staat, verkoopbaar en passend bij de winkel? Daarna moet het handmatig worden ingevoerd en gestoomd. Dat geldt voor ieder stuk. Het zou mooi zijn als de overheid meer stimuleert om duurzame, zoals tweedehands, branches te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een lager btw-tarief. Waarom zouden we hetzelfde btw-tarief betalen over tweedehands, terwijl er al btw over is gerekend?”



Hoe ontwikkel jij jouw winkel verder én blijf je financieel gezond?
“Ik wil taken waar ik minder goed in ben uit handen geven en focussen op mijn sterke punten. Zo kan de winkel in de diepte groeien. Ik wil nog meer aandacht geven aan onze klanten, betere inkoop doen en creatiever zijn. We werken al vaak op afspraak, maar daar wil ik nog meer in investeren. 1-op-1 afspraken helpen ons goed voor te bereiden en alle aandacht aan de klant te geven.
Ik geloof dat persoonlijke service en beleving steeds belangrijker wordt. In de winkel draait het om sfeer, advies en aandacht. Tegelijkertijd blijft online onmisbaar; samen is het een perfecte combinatie voor wie niet van shoppen houdt of te druk is om te winkelen. Wij werken al veel op afspraak, ook buiten openingstijden. Zo is er altijd wel een moment om een afspraak te plannen. Dat werkt super effectief voor beiden: wij kunnen alvast voorbereiden en als de klant het fijn vindt, staat er een rek klaar met al hun wensen om ontspannen te passen.
Tegelijkertijd let ik strakker op mijn budget en houd ik meer toezicht op uitgaven. Vroeger liet ik me vaak verleiden door nieuwe merken, maar nu koop ik bewust in en houd ik speling voor de kersjes op de taart. Ik maak nauwelijks onnodige kosten en neem de tijd voor iedere aankoop. Zo blijft de winkel niet alleen persoonlijk en inspirerend, maar ook financieel gezond en toekomstbestendig.”
“Vroeger liet ik me vaak verleiden door nieuwe merken, maar nu koop ik bewust in en hou ik speling voor de kersjes op de taart”
Nog een laatste tip voor andere retailers?
“Wat ik zelf belangrijk vind, is dat iedereen hier welkom is en er altijd een luisterend oor is. Heb aandacht voor elkaar, dat maakt ons werk en de samenleving een stuk fijner. En wat betreft tweedehands: door het bij je klanten als service aan te bieden, wordt het steeds meer algemeen geaccepteerd en groeit het uit tot de norm om spullen te hergebruiken.”

