ACM controleert op verboden prijsafspraken

Column Dave • Op jouw voorwaarden

11 december 2025

Wat ooit Black Friday heette, is verworden van één knallende vrijdag (zoals de oorspronkelijke opzet was) tot wekenlang stunten.

Winkeliers die zonder enig plan hebben deelgenomen aan deze gekte, hebben ongetwijfeld marge moeten inleveren. Daarbij komt dat de consument zich niet zo maar voor de gek laat houden. Niet elke ‘superaanbieding’ wordt als zoete koek geslikt. Is hij zich daar zelf nog niet van bewust, dan helpen consumentenprogramma’s op tv hem wel uit de droom.

Met de feestdagen in zicht is de planning van Black Friday ook nog eens uiterst ongelukkig. Immers, consumenten zijn in deze tijd van het jaar toch al ‘in the mood’ om meer te besteden dan normaal, met Sint en Kerst in aantocht. Ze zouden dat waarschijnlijk zonder Black Friday ook wel doen.

Black Friday leert ons een belangrijke les, namelijk dat het geven van korting altijd aan je rendement knaagt. Dus, geef geen korting op artikelen waarop dit marge-technisch niet kan. De boodschap die ik wil meegeven is: neem de tijd om de strategie die je tijdens Black Friday hebt gevolgd te evalueren met je medewerkers. En voor volgend jaar? Wil je toch weer meedoen, doe het dan wel op jouw voorwaarden.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist Sport

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.