Het begin van een nieuw jaar is het moment om de balans op te maken van het voorbije jaar. Maar het is nog zinvoller om een blik in de toekomst te werpen. Terugkijkend kan ik stellen dat onze sector het zeker niet slecht heeft gedaan.
Uit de Sportmonitor blijkt dat we in 2024 met elkaar een omzetplus van 5% realiseerden en dat het aantal transacties steeg met 3%. De toename is vooral te danken aan de gestegen verkoop van kleding. Hoe positief ook, de vraag is of deze ontwikkeling de gestegen kosten kan bijhouden. Dat dit resultaat een goede opmaat is naar het nieuwe jaar, staat buiten kijf.
Wie daarvoor de nodige inspiratie wil opdoen, leest de vorige week gepubliceerde Branchevisie Sport 2025. Daarin staat onder meer dat de tijd voorgoed voorbij is dat een sportwinkel alleen een ‘doorgeefluik’ van producten is. “De consument van vandaag zoekt meer: advies, beleving en community”. Daarom is het advies: blijf investeren in toegevoegde waarde, werk nauwer samen met partners en speel creatief in op het veranderende consumentengedrag. “Klanten zien de winkel als een partner in hun sportieve reis, niet slechts als een verkooppunt”, constateren we in de branchevisie.
Een belangrijke boodschap voor 2025 is dan ook dat retailers zich moeten afvragen: “Voeg ik waarde toe aan het leven van mijn klant?”.