Geen vraag te gek
088 973 06 00

Wederom minder aankopen bij sportretailers in het derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2018 hebben de sportretailers hun gezamenlijke omzet met 10,2% zien dalen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. In het eerste kwartaal van 2018 was de omzet nog gelijk aan het voorgaande jaar, waarna het tweede kwartaal al flink in de min uitkwam (-8,2%). Hiermee komt de sportbranche voor de totale periode januari t/m september 2018 uit op een omzetdaling van 5,7%. Dit blijkt uit recente cijfers van de INretail SportMonitor.

De belangrijkste resultaten van kwartaal 3 (t.o.v. dezelfde periode in 2017): 

  • De omzetdaling van 10,2% wordt deels veroorzaakt door een daling van het aantal transacties (-6,8%).
  • Ook het gemiddelde bedrag per transactie laat een daling zien (-3,7%).
  • Vorig kwartaal liet het gemiddeld aantal artikelen per transactie voor het eerst sinds jaren een negatieve ontwikkeling zien. Ook in het derde kwartaal is het gemiddeld aantal artikelen gedaald (-3,1%) ten opzichte van vorig jaar.   
  • De dalende omzet (-5,7%) in de totale periode van januari t/m september 2018 is te wijten aan het afnemende aantal transacties (-5,6%).  

Ben je benieuwd naar de maandcijfers van september? Klik dan hier voor de maandfactsheet met alle cijfers van september 2018.


Grafiek 1: Ontwikkeling deelnemers SportMonitor t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar (bron: INretail SportMonitor)

Besteed bedrag per aankoop onder druk bij sportkleding en -schoenen 

Van de productsegmenten ontwikkelde sportkleding zich in het derde kwartaal van 2018 het minst negatief (-8,1%). Daarmee komt de omzet over de eerste negen maanden van dit jaar 3,4% lager uit dan in dezelfde periode van 2017. Er werden in het derde kwartaal van 2018 niet alleen minder sportkleding aankopen gedaan (-3,8%), er werd vooral ook minder besteed per aankoop (-4,5%). De lagere bestedingen per aankoop worden deels veroorzaakt door een lichte daling van het aantal gekochte artikelen per aankoop (-1,1%).

In het derde kwartaal hebben de sportretailers gemiddeld ook minder sportschoenen verkocht in vergelijking tot dezelfde periode in 2017. Het aantal transacties daalde in dit segment met 6,9%. In combinatie met een daling van de gemiddelde besteding per aankoop (-4,8%) levert dit voor sportschoenen een omzetdaling op van -11,3%. Daarmee is de cumulatieve sportschoenenomzet over de periode januari t/m september 2018 met 8,1% afgenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017.   

Van de drie segmenten laat sporthardwaren de sterkste daling in omzet zien (-13,3%). Net als de voorgaande kwartalen is de gemiddelde besteding per aankoop gestegen (+6,4%). Deze stijging was helaas niet voldoende om te compenseren voor de forse daling in het aantal transacties van 18,5%. Omdat in het eerste kwartaal van 2018 de omzet in sporthardwaren nog stabiel was, wordt de totale omzetdaling over de periode januari t/m september 2018 wat getemperd (-6,8%).
 


Grafiek 2: Ontwikkeling productsegmenten t.o.v. dezelfde periode van het voorgaande jaar (bron: INretail SportMonitor)

Consumentenvertrouwen over hoogtepunt heen

Het derde kwartaal van 2018 was een stuk warmer dan hetzelfde kwartaal in 2017. Met name de maand juli kwam met een gemiddelde temperatuur van 20,7˚C ver boven het gemiddelde van de maand juli vorig jaar uit (17,9˚C). De maand september kenmerkte zich door grote verschillen in temperatuur. Langdurige perioden van regen wisselden af met mooi (na)zomerweer. Er zijn in september tropische temperaturen (30,0˚C) gemeten, maar ook de eerste vorstdag van de herfst werd een feit (minimumtemperatuur lager dan 0,0˚C). 

Het consumentenvertrouwen was in het derde kwartaal nog ver boven gemiddeld, maar wel lager dan in dezelfde periode in 2017. In augustus en september nam het consumentenvertrouwen iets af ten opzichte van de vorige maand. Hiermee kwam in september de vertrouwensindex (19), voor het eerst sinds bijna twee jaar, onder de 20 uit. 

Branchespecialist Sport, Dave Quadvlieg: 

“Een kwartaal voor de sportzaken om heel snel te vergeten. De slechtste van dit jaar op alle fronten. Oorzaak nummer 1, daar zal iedereen het over eens zijn, is het weer. De uitdaging om de consument toch naar de winkel te laten komen, is lastig. Nu oppassen dat dit jaar niet nog verder wegzakt. Kop op en schouders eronder.”

Wekelijks cijfers ontvangen?

Dat kan door je aan te melden voor de INretail Sportmonitor. Inmiddels gingen 275 aangesloten vestigingen jou voor. Je ontvangt wekelijks omzetcijfers en informatie over de verschillende segmenten. Je kan op actualiteiten sturen, en dat is nodig in deze uitdagende tijden! Deelname aan de INretail SportMonitor is mogelijk tegen een geringe vergoeding. Neem contact op met Dave Quadvlieg (dquadvlieg@inretail.nl) of vraag een vrijblijvende (online) demo aan bij Friso Berghuis (friso@bricc.nl). De INretail SportMonitor wordt mogelijk gemaakt door INretail met als uitvoerend bureau BRICC.   

SportMonitor

Delen