Bijl Blogt: Al dat negatieve gedoe

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Ik erger me aan iedereen die bij herhaling de retail in een kwaad daglicht zet. Wat hebben we daaraan? Wat helpt al dat gezeur en die onheilsprofetie? Niks! Daarom doe ik hierbij een oproep aan iedereen die zo negatief doet. Stop daarmee! Je helpt er niemand mee. Zeker jezelf niet.

Als je diensten of uren wil verkopen, mind you: ‘Met honing vang je meer dan met azijn’ 

Sorry

Eens in de zoveel tijd moet het me van het hart. Dan heb ik de behoefte om terug te meppen. Niet dat het helpt, maar het lucht wel op. Ik hou niet van negatieve energie. Ik vermijd zelfs zwartkijkers en zeurpieten. Ik geniet ervan als je met mensen leuke en constructieve gesprekken hebt en dingen doet die opbouwend zijn. Het gaat een groep retailers ook best goed. Omdat ze hun gasten goed kennen en een warme band met ze hebben. Laten we daarvan leren.  

Moetjes

Samen kijken hoe iets anders of beter kan, dat is goed. Alles kan altijd beter. Dat weet iedereen. Laat ondernemers lekker zelf hun pad uitzoeken. Die hebben niets aan al die aanmatigende en belerende ‘moetjes’. ‘Je moet in platformen, je moet online, je moet aan de robots, je moet drones inzetten, je moet luisteren’… *zucht*. Retail gaat niet over forceren maar over authenticiteit en wat je samen met je team betekent voor mensen. De techniek volgt de visie en ambitie en niet andersom. 

Er is veel meer dan Amazon en de andere machtige spelers. By the way, geen van die negatievelingen heeft ooit iets bijgedragen aan het succes van de bedrijven, die ze bij herhaling roemen. Roemen voor wat? Hoeveel self-fulfilling prophecy wordt daarbij bedreven? Kijk goed waarom mensen en bedrijven dingen zo hard roepen. Wat is hun belang? Meestal willen ze zichzelf of hun diensten verkopen.

Laat je niet gek maken

Je moet je als ondernemer vooral niet gek laten maken. Juist dát doen wat bij je gasten, cultuur en budget past. Goed nadenken, een visie hebben en met je team samen kijken hoe het beter kan. Dat is waar het omgaat. Niet omdat je het van experts of de media moet. Het is iets dat zich van binnenuit ontwikkelt als je ervoor openstaat. Je goed oriënteren, doen, testen en kleine stappen zetten. Ga samen, in kleine groepjes, met gelijkgestemde ondernemers aan de slag. Met mensen die je vertrouwt. Haal er studenten bij en de toppers uit je eigen team. Je kan er hulp bijhalen als je grotere stappen wil zetten. Er zijn genoeg professionele bedrijven die weten hoe je een transitie kan inzetten. INretail heeft ook diverse experts de ze aanbeveelt.   

Ledenevent INretailLAB

In november organiseren we weer ons jaarlijkse ledenevent. Daar kan je je deze keer goed en objectief laten informeren en inspireren over alle vernieuwen, trends en innovaties. Dat kost je een middag tijd. De deelname aan INretailLAB is gratis. Dat zou ik willen bijwonen als ik ondernemer was. Mij zie je er dan ook zeker terug! 

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Belt Vertelt: PASSION 4 FASHION

    Nieuws
    donderdag, 21 juni 2018
    Afgelopen week in Florence trapte Pitti, misschien wel de meest spraakmakende herenmodebeurs, het beurzenseizoen af.
    Belt Vertelt: PASSION 4 FASHION
  • open

    Bijl Blogt: Het ultieme paskamerplezier

    Nieuws
    zaterdag, 17 maart 2018
    Toen online een beetje begon op te komen, hoorde je mensen regelmatig zeggen: ‘Handig toch, dat laten bezorgen en dan alles thuis in de vertrouwde paskamer passen?’
    Bijl Blogt: Het ultieme paskamerplezier
  • open

    Bijl Blogt: Over authenticiteit gesproken

    Nieuws
    Eergisteren, 18 augustus 2017
    Heb je soms ook het gevoel dat alles móet veranderen en niets meer bij het oude kan blijven? Het lijkt alsof de wereld sneller draait dan ooit tevoren.
    Bijl Blogt: Over authenticiteit gesproken
  • open

    #Praktijkcase 1: verkoop winkel aan kinderen

    Nieuws
    donderdag, 17 augustus 2017
    Ruim 30 jaar heeft hij zelf de winkel gerund. Nu is het tijd om het stokje over te dragen aan zijn zoon. Voor de verkoop van de winkel aan de kinderen is een juiste financiering nodig. Rob, bedrijfsadviseur bij INretail, vertelt meer.
    #Praktijkcase 1: verkoop winkel aan kinderen

Gerelateerd aan dit artikel

Delen