Bijl Blogt: De kracht van zielsverwantschap

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Het klinkt zo mooi: ‘Daar zijn waar je klanten zijn.’ Praktisch gezien is dat best een uitdaging, want je moet overal zijn. Wij consumenten zijn enorm mobiel en altijd online. We zijn ‘onlife’, zegt Wijnand Jongen in zijn nieuwste boek.

Je kan op twee manieren organiseren: ‘Jij bent zo aantrekkelijk dat je klanten wel op jouw plekken komen’ of ‘Jij bent zo slim dat je je klanten op diverse plekken opzoekt.’ In de praktijk zullen beiden manieren van werken door elkaar lopen. ‘Je moet er voor je klanten zijn’, dit klinkt net even anders.

Verschillende ontmoetingen 

Winkels, websites en apps zijn ontmoetings- en verbindingsplaatsen geworden. Gaat het in de commerciële omgeving ook niet net zoals in ons dagelijkse leven? Als mensen elkaar willen ontmoeten, dan spreken ze een tijd en plek af. De ene keer doe je dat op een bijzondere locatie en de andere keer moet het gewoon ergens efficiënt gebeuren. Soms wil je gewoon bij elkaar zijn. Er hoeft niet altijd een directe aanleiding te zijn, toch? De ene keer neem jij het initiatief en de andere keer de ander. Als je elkaar wilt ontmoeten, dan denk je erover na en wil je er iets moois van maken. Ontmoetingen wil je ook herhalen als ze je blij maken of effectief zijn. 

Een verbinding maken

Mensen willen graag ergens bij horen en ontmoeten is daar een voorbeeld van. We houden ervan als we ons in anderen kunnen spiegelen. We ontmoeten maar al te graag broeders, zusters en soortgenoten. Mensen met dezelfde interesses zijn graag bij elkaar. De emotie die we hebben bij mensen, producten of ervaringen verbindt. Ontmoeten is dus een eerste vereiste. Je moet elkaar immers kennen. Als je meer wilt dan elkaar sec ontmoeten, dus de ontmoetingen wil herhalen, dan moet je elkaar begrijpen, raken en er samen energie in stoppen. Waar en hoe je elkaar ontmoet als je je verbonden voelt speelt geen rol. Je wilt de positieve energie uit de connectie halen. Bellen, appen, chatten, schrijven, mailen of zelfs daten, you name it!

Feest van de herkenning

Als je zielsverwantschap voelt, dan verlopen zaken vooral op gevoel. Het is als een commercieel bedrijf een noodzaak dat je de juiste snaar weet te raken. Heb je dan geen gezond verstand of techniek nodig? Als je het als winkel klein en intiem weet te houden en het gaat over een kleine groep, dan kan je jezelf goed redden alleen een winkel als ontmoetingsplek. Als je sterk verbonden bent met je bezoekers, gasten en klanten, dan kan dat. Als je meer ontmoetingen wil realiseren en met meer mensen willen verbinden, dan moet je goed nadenken hoe je dat gaat doen. Je kan de emotionele snaar van al jouw bezoekers op de diverse ontmoetingsplekken en op verschillende manieren raken. Gaat het om die lekkere plek, de mooie spullen of de vibes tussen mensen? Het moet voor beide kanten vooral voelen als een feest van herkenning.

Kijk eens hoe Bolia.com ontmoetingen centraal stelt. Mooi om te zien hoe verwantschap centraal staat bij zowel spullen , op Facebook als de mensen.

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Groeien dankzij crowdfunding

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Astrid en Pim Duetz namen onlangs negentien Adam-winkels over uit het faillissement van McGregor. Het benodigde groeigeld (1,75 miljoen euro) kwam via crowdfunding binnen. Met de bank, waar Duetz eerst aanklopte, viel niets te regelen.
    Groeien dankzij crowdfunding
  • open

    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?

    Nieuws
    Gisteren, 19 april 2018
    Een van de eerste verplichtingen die om de hoek komt wanneer je aan de slag gaat met de nieuwe privacywetgeving is het opzetten van een verwerkingsregister. In dit register neem je op met welke processen binnen de organisatie je persoonsgegevens verwerkt. 
    Hoe zet ik een verwerkingsregister op?
  • open

    De klant kennen zorgt voor meer omzet

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    ​​​​​​​Een belangrijk maar behoorlijk onderschat onderdeel van ondernemerssucces, is de mate waarin je jouw klanten kent. Wie zijn jouw klanten? Waar komen ze vandaan en hoe kun je ze het beste bereiken?
    De klant kennen zorgt voor meer omzet
  • open

    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

    Nieuws
    Eergisteren, 18 april 2018
    Klachten over zaken en ontslag van winkelpersoneel. Typische retailkwesties die voor een rechtsbijstandsjurist of accountant Rechtbank Raadsels blijven. Door de jarenlange ervaring in de retailbranche procederen onze juristen met succes!
    Rechtbank Raadsels: Wat doe je als de klant de overeenkomst niet nakomt?

Gerelateerd aan dit artikel

Delen