Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl Blogt: De kracht van zielsverwantschap

Het klinkt zo mooi: ‘Daar zijn waar je klanten zijn.’ Praktisch gezien is dat best een uitdaging, want je moet overal zijn. Wij consumenten zijn enorm mobiel en altijd online. We zijn ‘onlife’, zegt Wijnand Jongen in zijn nieuwste boek.

Je kan op twee manieren organiseren: ‘Jij bent zo aantrekkelijk dat je klanten wel op jouw plekken komen’ of ‘Jij bent zo slim dat je je klanten op diverse plekken opzoekt.’ In de praktijk zullen beiden manieren van werken door elkaar lopen. ‘Je moet er voor je klanten zijn’, dit klinkt net even anders.

Verschillende ontmoetingen 

Winkels, websites en apps zijn ontmoetings- en verbindingsplaatsen geworden. Gaat het in de commerciële omgeving ook niet net zoals in ons dagelijkse leven? Als mensen elkaar willen ontmoeten, dan spreken ze een tijd en plek af. De ene keer doe je dat op een bijzondere locatie en de andere keer moet het gewoon ergens efficiënt gebeuren. Soms wil je gewoon bij elkaar zijn. Er hoeft niet altijd een directe aanleiding te zijn, toch? De ene keer neem jij het initiatief en de andere keer de ander. Als je elkaar wilt ontmoeten, dan denk je erover na en wil je er iets moois van maken. Ontmoetingen wil je ook herhalen als ze je blij maken of effectief zijn. 

Een verbinding maken

Mensen willen graag ergens bij horen en ontmoeten is daar een voorbeeld van. We houden ervan als we ons in anderen kunnen spiegelen. We ontmoeten maar al te graag broeders, zusters en soortgenoten. Mensen met dezelfde interesses zijn graag bij elkaar. De emotie die we hebben bij mensen, producten of ervaringen verbindt. Ontmoeten is dus een eerste vereiste. Je moet elkaar immers kennen. Als je meer wilt dan elkaar sec ontmoeten, dus de ontmoetingen wil herhalen, dan moet je elkaar begrijpen, raken en er samen energie in stoppen. Waar en hoe je elkaar ontmoet als je je verbonden voelt speelt geen rol. Je wilt de positieve energie uit de connectie halen. Bellen, appen, chatten, schrijven, mailen of zelfs daten, you name it!

Feest van de herkenning

Als je zielsverwantschap voelt, dan verlopen zaken vooral op gevoel. Het is als een commercieel bedrijf een noodzaak dat je de juiste snaar weet te raken. Heb je dan geen gezond verstand of techniek nodig? Als je het als winkel klein en intiem weet te houden en het gaat over een kleine groep, dan kan je jezelf goed redden alleen een winkel als ontmoetingsplek. Als je sterk verbonden bent met je bezoekers, gasten en klanten, dan kan dat. Als je meer ontmoetingen wil realiseren en met meer mensen willen verbinden, dan moet je goed nadenken hoe je dat gaat doen. Je kan de emotionele snaar van al jouw bezoekers op de diverse ontmoetingsplekken en op verschillende manieren raken. Gaat het om die lekkere plek, de mooie spullen of de vibes tussen mensen? Het moet voor beide kanten vooral voelen als een feest van herkenning.

Kijk eens hoe Bolia.com ontmoetingen centraal stelt. Mooi om te zien hoe verwantschap centraal staat bij zowel spullen , op Facebook als de mensen.

Delen