Bijl Blogt: De kracht van zielsverwantschap

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Het klinkt zo mooi: ‘Daar zijn waar je klanten zijn.’ Praktisch gezien is dat best een uitdaging, want je moet overal zijn. Wij consumenten zijn enorm mobiel en altijd online. We zijn ‘onlife’, zegt Wijnand Jongen in zijn nieuwste boek.

Je kan op twee manieren organiseren: ‘Jij bent zo aantrekkelijk dat je klanten wel op jouw plekken komen’ of ‘Jij bent zo slim dat je je klanten op diverse plekken opzoekt.’ In de praktijk zullen beiden manieren van werken door elkaar lopen. ‘Je moet er voor je klanten zijn’, dit klinkt net even anders.

Verschillende ontmoetingen 

Winkels, websites en apps zijn ontmoetings- en verbindingsplaatsen geworden. Gaat het in de commerciële omgeving ook niet net zoals in ons dagelijkse leven? Als mensen elkaar willen ontmoeten, dan spreken ze een tijd en plek af. De ene keer doe je dat op een bijzondere locatie en de andere keer moet het gewoon ergens efficiënt gebeuren. Soms wil je gewoon bij elkaar zijn. Er hoeft niet altijd een directe aanleiding te zijn, toch? De ene keer neem jij het initiatief en de andere keer de ander. Als je elkaar wilt ontmoeten, dan denk je erover na en wil je er iets moois van maken. Ontmoetingen wil je ook herhalen als ze je blij maken of effectief zijn. 

Een verbinding maken

Mensen willen graag ergens bij horen en ontmoeten is daar een voorbeeld van. We houden ervan als we ons in anderen kunnen spiegelen. We ontmoeten maar al te graag broeders, zusters en soortgenoten. Mensen met dezelfde interesses zijn graag bij elkaar. De emotie die we hebben bij mensen, producten of ervaringen verbindt. Ontmoeten is dus een eerste vereiste. Je moet elkaar immers kennen. Als je meer wilt dan elkaar sec ontmoeten, dus de ontmoetingen wil herhalen, dan moet je elkaar begrijpen, raken en er samen energie in stoppen. Waar en hoe je elkaar ontmoet als je je verbonden voelt speelt geen rol. Je wilt de positieve energie uit de connectie halen. Bellen, appen, chatten, schrijven, mailen of zelfs daten, you name it!

Feest van de herkenning

Als je zielsverwantschap voelt, dan verlopen zaken vooral op gevoel. Het is als een commercieel bedrijf een noodzaak dat je de juiste snaar weet te raken. Heb je dan geen gezond verstand of techniek nodig? Als je het als winkel klein en intiem weet te houden en het gaat over een kleine groep, dan kan je jezelf goed redden alleen een winkel als ontmoetingsplek. Als je sterk verbonden bent met je bezoekers, gasten en klanten, dan kan dat. Als je meer ontmoetingen wil realiseren en met meer mensen willen verbinden, dan moet je goed nadenken hoe je dat gaat doen. Je kan de emotionele snaar van al jouw bezoekers op de diverse ontmoetingsplekken en op verschillende manieren raken. Gaat het om die lekkere plek, de mooie spullen of de vibes tussen mensen? Het moet voor beide kanten vooral voelen als een feest van herkenning.

Kijk eens hoe Bolia.com ontmoetingen centraal stelt. Mooi om te zien hoe verwantschap centraal staat bij zowel spullen , op Facebook als de mensen.

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen