Bijl Blogt: De kracht van zielsverwantschap

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Het klinkt zo mooi: ‘Daar zijn waar je klanten zijn.’ Praktisch gezien is dat best een uitdaging, want je moet overal zijn. Wij consumenten zijn enorm mobiel en altijd online. We zijn ‘onlife’, zegt Wijnand Jongen in zijn nieuwste boek.

Je kan op twee manieren organiseren: ‘Jij bent zo aantrekkelijk dat je klanten wel op jouw plekken komen’ of ‘Jij bent zo slim dat je je klanten op diverse plekken opzoekt.’ In de praktijk zullen beiden manieren van werken door elkaar lopen. ‘Je moet er voor je klanten zijn’, dit klinkt net even anders.

Verschillende ontmoetingen 

Winkels, websites en apps zijn ontmoetings- en verbindingsplaatsen geworden. Gaat het in de commerciële omgeving ook niet net zoals in ons dagelijkse leven? Als mensen elkaar willen ontmoeten, dan spreken ze een tijd en plek af. De ene keer doe je dat op een bijzondere locatie en de andere keer moet het gewoon ergens efficiënt gebeuren. Soms wil je gewoon bij elkaar zijn. Er hoeft niet altijd een directe aanleiding te zijn, toch? De ene keer neem jij het initiatief en de andere keer de ander. Als je elkaar wilt ontmoeten, dan denk je erover na en wil je er iets moois van maken. Ontmoetingen wil je ook herhalen als ze je blij maken of effectief zijn. 

Een verbinding maken

Mensen willen graag ergens bij horen en ontmoeten is daar een voorbeeld van. We houden ervan als we ons in anderen kunnen spiegelen. We ontmoeten maar al te graag broeders, zusters en soortgenoten. Mensen met dezelfde interesses zijn graag bij elkaar. De emotie die we hebben bij mensen, producten of ervaringen verbindt. Ontmoeten is dus een eerste vereiste. Je moet elkaar immers kennen. Als je meer wilt dan elkaar sec ontmoeten, dus de ontmoetingen wil herhalen, dan moet je elkaar begrijpen, raken en er samen energie in stoppen. Waar en hoe je elkaar ontmoet als je je verbonden voelt speelt geen rol. Je wilt de positieve energie uit de connectie halen. Bellen, appen, chatten, schrijven, mailen of zelfs daten, you name it!

Feest van de herkenning

Als je zielsverwantschap voelt, dan verlopen zaken vooral op gevoel. Het is als een commercieel bedrijf een noodzaak dat je de juiste snaar weet te raken. Heb je dan geen gezond verstand of techniek nodig? Als je het als winkel klein en intiem weet te houden en het gaat over een kleine groep, dan kan je jezelf goed redden alleen een winkel als ontmoetingsplek. Als je sterk verbonden bent met je bezoekers, gasten en klanten, dan kan dat. Als je meer ontmoetingen wil realiseren en met meer mensen willen verbinden, dan moet je goed nadenken hoe je dat gaat doen. Je kan de emotionele snaar van al jouw bezoekers op de diverse ontmoetingsplekken en op verschillende manieren raken. Gaat het om die lekkere plek, de mooie spullen of de vibes tussen mensen? Het moet voor beide kanten vooral voelen als een feest van herkenning.

Kijk eens hoe Bolia.com ontmoetingen centraal stelt. Mooi om te zien hoe verwantschap centraal staat bij zowel spullen , op Facebook als de mensen.

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Bijl Blogt: Overweldigend groot zegt niets over succes

    Nieuws
    vrijdag, 19 januari 2018
    Ik was deze week, op uitnodiging van de internationale associatie tuincentra, in Bologna om een presentatie te geven. Het publiek bestond uit 200 enthousiaste zelfstandige tuincentra eigenaren. Zij verstonden geen woord Engels en ik geen woord Italiaans. Gelukkig vertaalde de Italiaanse Paula mijn speech in het Italiaans en was het voor allen een leuke ervaring.
    Bijl Blogt: Overweldigend groot zegt niets over succes
  • open

    Koopzondag: aan jou de keuze!

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    Afgelopen week werd mij gevraagd te benoemen welke actualiteiten er binnen de regio spelen. Wat zie ik als regioadviseur wanneer ik op bezoek ben in de provincies Utrecht, Limburg en Gelderland. En wat krijg ik veelal van jou als ondernemer terug? Altijd goed om daar regelmatig bij stil te staan.
    Koopzondag: aan jou de keuze!
  • open

    Kom nu in actie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Op woensdag 21 maart 2018 mag (ondernemend) Nederland haar stem in de verschillende gemeenten uitbrengen. Dat betekent voor jou dat nú het moment is om te laten horen wat jij als ondernemer belangrijk vindt.
    Kom nu in actie voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018
  • open

    Zo zet jij 2018 naar jouw hand!

    Nieuws
    woensdag, 10 januari 2018
    Vanaf nu gaan we het niet meer hebben over de clichés van vorig jaar en gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag. In 2018 staat ons namelijk een hele hoop te wachten!
    Zo zet jij 2018 naar jouw hand!

Gerelateerd aan dit artikel

Delen