Bijl Blogt: Voor een Appel & Ei

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Wij Nederlanders zijn wereldberoemd om onze zuinigheid. We zijn zo zuinig, dat vele het zien als gierigheid. Nederland, hét land van zegeltjes plakken en spaarpunten. Ik las ooit in het boek ‘The UnDuchtchables’ een leuke grap over hoe we in Nederland een volkstelling zouden organiseren. Het antwoord:

‘‘Gooi een dubbeltje op straat en laat hem rollen’’

Marktplaats verdwijnt?

We zijn het land van de Koningsmarkt en de digitale ‘Markplaats’. Wij zijn koning als het gaat om anoniem en heel voordelig shoppen. We willen stiekem geld verdienen aan het verkopen van onze tweedehandsspullen. Dat digitale fenomeen hebben we zowat uitgevonden. In Engeland verkopen ze secondhand en vintage al decennia op markten en ook in steeds mooiere winkels. Daar is niks gênants aan. In Nederland groeit nu ook het aantal tweedehandswinkels. Heeft Markplaats zijn beste tijd gehad? Ik denk van wel. We willen meer beleving en minder gedoe.

Appel & Ei

Het is mooi om te zien dat er zoveel gespecialiseerde en onderscheidende winkels ontstaan die draaien op het fenomeen ‘de circulaire economie’. De formule Appel & EI is zo’n pareltje. Zoals ze het zelf beschrijven: ‘‘Mensen zien het als schatzoeken of als een verslaving’’. De winkels zijn met veel liefde ingericht en het assortiment wisselt snel. Recent was ik met een groep ondernemers in de franchisewinkels in Zwolle en Groningen. We waren allemaal positief verbaasd over de lekker sfeer en de gedachte achter het concept. In deze winkels kan je zowel spullen kopen als verkopen. Alles staat in het teken van betrokkenheid, betekenis en duurzaamheid.

Een heel winkelcentrum    

Veel ondernemers zien de wereld van de circulaire economie als een trend die voorbij waait. Kijk maar eens in Oostbloklanden, het Londense Shoreditch of het Berlijnse Kreuzberg, daar weten ze al jaren dat het blijvend is. In zweden denken ze er ook anders over. In Eskilstuna hebben ze sinds 2015 een winkelcentrum speciaal voor winkels die hun bestaansrecht halen uit het verkopen van tweedehands spullen. Het mooie van Retail is dat het op zoveel verschillende manieren kan. Ook het sterk groeiende bedrijf Leapp spint garen bij deze ontwikkeling. Zij noemen wat ze verkopen ‘refurbished’. Daarmee bedoelen ze tweedehands opgeknapt door experts. 

Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen