Bijl Blogt: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Als je door de straten loopt en een winkel binnengaat, dan draait het maar om één ding: Voelt het lekker en word je er blij van? Niets is belangrijker voor jouw gasten.

Je merkt direct of een omgeving lekker aanvoelt. Je wordt emotioneel geraakt als je verrassend en oprecht wordt begroet. In een paar seconden is de toon gezet en de rest van het verloop bepaald. Professionele verkopers weten dat gevoel te versterken, heerlijk! Dat is naar mijn mening zelfs belangrijker dan hoe de winkel eruitziet.

Het moeilijkste is simpel voetballen

Er van uitgaand dat de spullen in jouw winkel wel oké zijn en dat de inrichting van deze tijd is, dan is het vooral de houding en het gedrag van het hele team dat telt. Ik hoor nu mensen denken: ‘‘Logisch toch. What’s new?’’ Johan Cruijff zei ooit: ‘‘Voetbal is heel simpel, maar het moeilijkste is simpel voetballen.’’

Hoe simpel moet het dan zijn? Dat is een interessante vraag voor het eerstvolgende overleg met jouw team. Hoe kunnen jullie samen op een eenvoudige manier impact creëren op de gasten? Ga samen uit je dak en verzin unieke begroetingen of doe iets opvallends in de winkel. Doe anderen vooral niet klakkeloos na. Bedenk voor wie jullie het doen en beperk je niet te snel door te denken wat het gaat kosten. De vraag is: Wat gaat het jullie opleveren als de mensen heel blij worden van een bezoek aan de winkel?

De kracht van eenvoud

De kracht van onvergetelijke momenten creëren zit vaak in de eenvoud. Om iets wat simpel lijkt goed uit te oefenen, moet je samen regelmatig oefenen. Inspireer en help elkaar. Bovenal wil je als gast in een winkel voelen dat je gemeend welkom bent. Je verwacht leuke aandacht en desgewenst hulp. Investeren in de persoonlijke ontwikkeling en vaardigheden van het team is de belangrijkste taak van de ondernemer.  

Betrek jij jouw team?

Attendeer jouw team ook op de site www.werkindewinkel.nl daar staan binnenkort wat interessante webinars klaar.

Ga naar Werk in de Winkel

Tags
Contactpersoon
Harry Bijl
Harry Bijl
Inspiratie en Innovatie
06 209 609 65

Recent nieuws

  • open

    Omzetkengetallen per branche

    Nieuws
    Vandaag, 19 juli 2018
    Ben jij samen met jouw gemeente bezig met het opstellen van een detailhandelsvisie, waaruit naar voren moet komen of er wel of geen uitbreidingsmogelijkheden zijn in jouw gemeente en of winkelgebied? Dan kan het rapport Omzetkengetallen jou en de gemeente helpen de goede keuzes te maken.
    Omzetkengetallen per branche
  • open

    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Of ik een ondernemer meteen wilde terugbellen voor een afspraak, hij wilde zijn zaak zo snel mogelijk verkopen, hij was er helemaal klaar mee, al die zeurende klanten en hij verdiende er ook nog eens niks mee. Hij had hulp nodig.
    Een dag uit het leven van de bedrijfsadviseur: Gaan we verkopen of toch doorgaan?
  • open

    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!

    Nieuws
    Gisteren, 18 juli 2018
    Het is fijn om te ervaren dat verschillende ondernemers de kans zien om met stylisten beter samen te werken. Retailers en fabrikanten benaderen mij om te sparren over plannen om events en bijeenkomsten te organiseren.
    WOW, wat een uitnodiging tot samenwerken!
  • open

    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

    Nieuws
    Eergisteren, 17 juli 2018
    Je hoort het bijna dagelijks: ‘Je moet vanuit je eigen kracht werken, de klant kennen, big data toepassen en samenwerken in platformen’. Simpel toch? Ik denk van niet, want het begint met het begrijpen wat jou en anderen boeit en bindt.
    Bijl Blogt: Onbekend maakt onbemind

Gerelateerd aan dit artikel

Delen