Geen vraag te gek
088 973 06 00

Kies en je wordt gekozen

We weten het al sinds jaar en dag. Ondernemerschap vraagt om lef, durf en risico’s nemen. Best spannend soms. Ga ik die webshop bouwen? Wordt het tijd dat we kritisch naar onze social media-kanalen gaan kijken? Geven we de winkel een make-over? In welke opleiding wil ik investeren voor mijn personeel? Zoveel opties maar waar ga je voor.

Je wilt keuzes maken die aansluiten bij de behoefte van de klant, maar ook bij jou als persoon en ondernemer. Het uitgangspunt om richting 2030 de juiste keuzes te maken en relevant te blijven, is weten wie je bent en waar je voor staat.

Weet jij bijvoorbeeld alles van je klanten en kun je met die informatie (data) relevant zijn in jouw communicatie en advies? Dan ben je in staat om persoonlijk te communiceren met je klant (micromomenten creëren). Of maak jij juist het verschil met persoonlijke aandacht en beleving en voeg jij dat samen met de expertise en persoonlijke touch van jouw medewerkers? Dan is jouw winkel dé plek waar consumenten graag komen en draait het niet alleen om transactie maar juist ook om attractie. 

Klantrelevantie

De opties die het rapport Retail richting 2030 biedt, zijn eindeloos. Voor ieder type ondernemer is er een eigen weg die hem of haar onderscheidend maakt ten opzichte van anderen. Daarom is het essentieel om keuzes te maken, immers liever uitmuntend op weinig dan matig op veel. Om je een idee te geven staan er in Retail richting 2030 verschillende  onderdelen beschreven waar je als ondernemer op kan inspelen: 

  • Prijs
    Prijsniveau blijft, ook de komende jaren, voor consumenten zeer belangrijk. Maar let op: dit werkt alleen als je écht de goedkoopste bent. Het verhogen van volumes aan de ene kant en het bijdragen aan een duurzame of circulaire economie aan de andere kant, wordt hierbij de belangrijkste uitdaging richting de toekomst.   
  • Merk
    Win je niet op prijs, dan kun je concurrentie aftroeven met producteigendom. Ben je eigenaar van een merk of heb je exclusiviteit? Dan kun je deze kaart spelen. De grootste uitdaging is dit producteigendom te combineren met intensief klantcontact. 
  • Aandacht
    Hierbij draait alles om persoonlijke aandacht, gevoel en emotie. Je kan het verschil maken in het contact met de ‘ConsuMens’. Medewerkers die hiervoor de juiste attitude hebben zijn schaars. Hen vinden en koesteren is de grootste uitdaging richting 2030. 
  • Intelligentie 
    Klantgericht zijn door slim en persoonlijk te interacteren met je klant op basis van data en intelligentie. Hiervoor heb je data nodig en prioriteit is om deze data te verrijken. De grootste uitdaging hierin is de nieuwe wetgeving AVG. 

Welke keuze je ook maakt, voor alles geldt: kun je samenwerken en hiermee je concurrentiepositie versterken? Pak die kans! Bepaal waar je klant is en zorg dat jij hier ook bent. De markt richting 2030 is een sterk vraag-gestuurde markt waarbij het geheim zit in relevantie. 

Wij denken met je mee! 

Bij het maken van deze keuzes willen wij je graag helpen. Daarom komen we naar je toe met de regiosessies Retail richting 2030! Harry Bijl neemt je mee door het onderzoek en laat je zien met welke veranderingen jij als retailer te maken gaat krijgen. We bieden je handvatten om keuzes te maken en concrete oplossing om dit ook daadwerkelijk in de praktijk te kunnen brengen. Vandaag weten, morgen doen.

Aanmelden regiosessies

 

Delen