Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: van bouwput tot winkelparadijs!

Terwijl ik ruim een uur te vroeg arriveer in het centrum van Utrecht, loop ik langs de gigantische bouwputten die de stad, waar ik jaren heb gewoond, er toch heel anders doen uitzien. Het is rommelig maar er is absoluut een stip op de horizon te zien.

Ik realiseer me dat ik anders naar winkelgebieden ben gaan kijken. Ik loop door de stad en kijk met verbazing naar de laatste ontwikkelingen, terwijl een aantal dames die voor mij lopen niet goed weten waar ze heen moeten. Blijkbaar zijn ze al enige tijd niet in het vernieuwde, verbouwde en innoverende stadshart geweest. Houd vol, houd vol consument van Utrecht. De plannen zijn fantastisch en de resultaten zullen snel te zien zijn en jullie prikkelen, aanspreken en verleiden. Verleiden richting de toekomst en nog wat jaren daarna. Maar voor nu is het moeilijk om te zien dat de consument moppert, zucht en klaagt. Tegen elkaar en tegen jou als ondernemer.  

Hobbelige weg 

Want jij wil de klant juist blij maken in jouw winkel. Het is natuurlijk fijn dat een winkelgebied wil blijven ontwikkelen en bezoekers wil blijven verrassen. Alleen is de weg ernaar toe vaak hobbelig. Daarom is het belangrijk dat jij als ondernemer bij zo'n project betrokken blijft bij de plannen. Ik merk het dagelijks als ik spreek met onze leden. Niet alleen in Utrecht. Er zijn meer steden en dorpen waar wordt gebouwd en ontwikkeld. Er is hinder, wellicht zelfs omzetverlies.

Onlangs heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken de nieuwe 'Handleiding nadeelcompensatie' bekend gemaakt. Als alle gemeenten deze handleiding als norm gaan zien, dan wordt ook helder wanneer omzetschade door (gemeentelijke) projecten, waarbij de stoep of straat voor de winkeldeur er maanden uit ligt, tot een vergoeding voor ondernemers moet leiden.

Stip op de horizon

Daarnaast is het ook belangrijk om de stip op de horizon te blijven zien. Probeer te kijken naar de resultaten, ontdek elke dag iets nieuws wat jou ook weet te prikkelen, aanspreken of te verleiden en je zal dit overbrengen op jouw klant. Blijf duidelijk naar de consument. Wat heb jij te bieden? Nu, straks en altijd. Hoe relevant ben jij voor je klant en wat maakt jou onderscheidend? Het is vaak meer dan alleen de producten die je biedt, meer dan de uitwisseling van geld en goederen. Het is de winkel, het personeel en jij bent het! Maar ook het winkelgebied als geheel. Laat het de consument weten. Wees trots. Die grote bouwput is op weg een heerlijk en relevant winkelparadijs te worden. 

Hopelijk tot binnenkort bij jou in de winkel of op één van onze regiosessies in Amersfoort, Venlo of Utrecht!

Retail richting 2030 - Aanmelden 

Delen