Van consument naar fan!

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Mogelijkheden te over om de consument vandaag de dag te bereiken. Een Whatsappje, een post op Facebook of Instagram, maar ook de traditionele mailings en flyers worden nog regelmatig ingezet. 

De brandende vragen, waar ik het regelmatig over heb met ondernemers, zijn: "hoe kan jij jouw doelgroep bereiken? Wie stapt jouw winkel binnen? Wat verwacht hij of zij op welk moment van jou?". Als je hier een goed beeld van hebt, dan zorg je ervoor dat je niet met hagel schiet, maar zorg je juist dat je de klant weet te bereiken.

Waar te beginnnen

Om ‘die klant’ in kaart te brengen, wordt er vaak gesproken over een ijkpersoon: een klantprofiel die de gehele consumentengroep waar jij je op richt, of diegene zich betrokken voelt bij jouw winkel, representeert. Lijkt lastig. Toch ken jij je klant (onbewust) best wel goed! Je spreekt ze dagelijks in jouw winkel en je weet wat ze kopen en wat juist niet.

Maar vraag jij ook wel eens aan (vaste) klanten wat ze in jouw winkel verwachten? En heb je wel eens gedacht aan een klantenpanel? Zodat je jouw klanten kan laten meedenken en laten vertellen waarom ze bij jou komen winkelen. Of heb jij je wel eens verdiept in zaken als: waar woont mijn consument, welke hobby’s hebben ze en waar sporten ze? Door slim in te spelen op deze wetenschap kun je de consument nog gerichter benaderen en actief onderdeel van hun leven zijn. Op deze manier maak je van consumenten fans.

De klant kennen

Het gaat er dus om dat je je klanten kent. Uiteindelijk zorgt dit voor meer omzet. “Als je weet wie jouw (beoogde) klant is, dan kan je ook gerichter communiceren en ga je zien dat je jouw doelgroep veel beter bereikt. Aantoonbaar is dat dit een positief effect heeft op de omzet, omdat je bewust die klanten benadert die interesse hebben in het aanbod van jouw onderneming”, aldus mijn collega Rob Drost, bedrijfsadviseur. Hij denkt graag met je mee over het samenstellen van deze klantprofielen.

Klantprofielen samenstellen

 

Contactpersoon
Sebastian Galjaard
Sebastian Galjaard
Regioadviseur Utrecht, Gelderland en Limburg
06 406 647 80

Recent nieuws

  • open

    Bijl blogt: Een van de vier

    Nieuws
    vrijdag, 10 augustus 2018
    Ik lees graag retail gerelateerde boeken. Die boeken koop ik altijd privé. Als ze mij hebben geboeid deel ik de strekking van de inhoud regelmatig in mijn columns, dat zal een enkeling niet zijn ontgaan.
    Bijl blogt: Een van de vier
  • open

    Column: van bouwput tot winkelparadijs!

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    Terwijl ik ruim een uur te vroeg arriveer in het centrum van Utrecht, loop ik langs de gigantische bouwputten die de stad, waar ik jaren heb gewoond, er toch heel anders doen uitzien. Het is rommelig maar er is absoluut een stip op de horizon te zien.
    Column: van bouwput tot winkelparadijs!
  • open

    Column: het hete hangijzer

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    Waar ik ook in het land kom, veel ondernemers hebben het. Maar komen er helaas te laat achter dát ze het hebben en moeten nu drastisch maatregelen treffen.
    Column: het hete hangijzer
  • open

    Kan iedereen in jouw winkel komen?

    Nieuws
    woensdag, 8 augustus 2018
    In juni is het programma MKB Toegankelijk in het leven geroepen. De ambitie is dat alle winkels en andere mkb-bedrijven toegankelijk worden voor iedereen. Is jouw winkel al toegankelijk voor iedereen?
    Kan iedereen in jouw winkel komen?

Gerelateerd aan dit artikel

Delen