Geen vraag te gek
088 973 06 00

Van consument naar fan!

Mogelijkheden te over om de consument vandaag de dag te bereiken. Een Whatsappje, een post op Facebook of Instagram, maar ook de traditionele mailings en flyers worden nog regelmatig ingezet. 

De brandende vragen, waar ik het regelmatig over heb met ondernemers, zijn: "hoe kan jij jouw doelgroep bereiken? Wie stapt jouw winkel binnen? Wat verwacht hij of zij op welk moment van jou?". Als je hier een goed beeld van hebt, dan zorg je ervoor dat je niet met hagel schiet, maar zorg je juist dat je de klant weet te bereiken.

Waar te beginnnen

Om ‘die klant’ in kaart te brengen, wordt er vaak gesproken over een ijkpersoon: een klantprofiel die de gehele consumentengroep waar jij je op richt, of diegene zich betrokken voelt bij jouw winkel, representeert. Lijkt lastig. Toch ken jij je klant (onbewust) best wel goed! Je spreekt ze dagelijks in jouw winkel en je weet wat ze kopen en wat juist niet.

Maar vraag jij ook wel eens aan (vaste) klanten wat ze in jouw winkel verwachten? En heb je wel eens gedacht aan een klantenpanel? Zodat je jouw klanten kan laten meedenken en laten vertellen waarom ze bij jou komen winkelen. Of heb jij je wel eens verdiept in zaken als: waar woont mijn consument, welke hobby’s hebben ze en waar sporten ze? Door slim in te spelen op deze wetenschap kun je de consument nog gerichter benaderen en actief onderdeel van hun leven zijn. Op deze manier maak je van consumenten fans.

De klant kennen

Het gaat er dus om dat je je klanten kent. Uiteindelijk zorgt dit voor meer omzet. “Als je weet wie jouw (beoogde) klant is, dan kan je ook gerichter communiceren en ga je zien dat je jouw doelgroep veel beter bereikt. Aantoonbaar is dat dit een positief effect heeft op de omzet, omdat je bewust die klanten benadert die interesse hebben in het aanbod van jouw onderneming”, aldus mijn collega Rob Drost, bedrijfsadviseur. Hij denkt graag met je mee over het samenstellen van deze klantprofielen.

Klantprofielen samenstellen

 

Delen