Van consument naar fan!

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Mogelijkheden te over om de consument vandaag de dag te bereiken. Een Whatsappje, een post op Facebook of Instagram, maar ook de traditionele mailings en flyers worden nog regelmatig ingezet. 

De brandende vragen, waar ik het regelmatig over heb met ondernemers, zijn: "hoe kan jij jouw doelgroep bereiken? Wie stapt jouw winkel binnen? Wat verwacht hij of zij op welk moment van jou?". Als je hier een goed beeld van hebt, dan zorg je ervoor dat je niet met hagel schiet, maar zorg je juist dat je de klant weet te bereiken.

Waar te beginnnen

Om ‘die klant’ in kaart te brengen, wordt er vaak gesproken over een ijkpersoon: een klantprofiel die de gehele consumentengroep waar jij je op richt, of diegene zich betrokken voelt bij jouw winkel, representeert. Lijkt lastig. Toch ken jij je klant (onbewust) best wel goed! Je spreekt ze dagelijks in jouw winkel en je weet wat ze kopen en wat juist niet.

Maar vraag jij ook wel eens aan (vaste) klanten wat ze in jouw winkel verwachten? En heb je wel eens gedacht aan een klantenpanel? Zodat je jouw klanten kan laten meedenken en laten vertellen waarom ze bij jou komen winkelen. Of heb jij je wel eens verdiept in zaken als: waar woont mijn consument, welke hobby’s hebben ze en waar sporten ze? Door slim in te spelen op deze wetenschap kun je de consument nog gerichter benaderen en actief onderdeel van hun leven zijn. Op deze manier maak je van consumenten fans.

De klant kennen

Het gaat er dus om dat je je klanten kent. Uiteindelijk zorgt dit voor meer omzet. “Als je weet wie jouw (beoogde) klant is, dan kan je ook gerichter communiceren en ga je zien dat je jouw doelgroep veel beter bereikt. Aantoonbaar is dat dit een positief effect heeft op de omzet, omdat je bewust die klanten benadert die interesse hebben in het aanbod van jouw onderneming”, aldus mijn collega Rob Drost, bedrijfsadviseur. Hij denkt graag met je mee over het samenstellen van deze klantprofielen.

Klantprofielen samenstellen

 

Tags
Contactpersoon
Sebastian Galjaard
Sebastian Galjaard
Regioadviseur Utrecht, Gelderland en Limburg
06 406 647 80

Recent nieuws

  • open

    Status cao-onderhandelingen

    Nieuws
    Vandaag, 23 mei 2018
    Op 18 mei onderhandelden werkgevers en werknemers over een nieuwe cao Fashion, Sport & Lifestyle. Op 4 juni is een volgende ronde gepland, waarbij INretail de leden vertegenwoordigt in de gesprekken met vakbonden De Unie, CNV en Vakbond AVV.
    Status cao-onderhandelingen
  • open

    Van emotie kun je niet eten

    Nieuws
    Gisteren, 22 mei 2018
    Het valt niet te ontkennen. Het eerste kwartaal was voor de Nederlandse schoenenbranche ronduit slecht. Met name voor de fysieke winkels. Toch verbaas ik mij over de paniekreacties, vooral van leverancierszijde.
    Van emotie kun je niet eten
  • open

    Paniekvoetbal brengt niets

    Nieuws
    Gisteren, 22 mei 2018
    Nu de voetbalcompetities ten einde lopen, merk ik dat er vaak sprake is van een hoop ‘gedoe’. Met name in plaatsen en regio’s met betaalde voetbalclubs of op hoog niveau spelende amateurverenigingen die in het voorbije seizoen onder de maat hebben gepresteerd en daardoor zelfs degraderen.
    Paniekvoetbal brengt niets
  • open

    Bijl Blogt: De impact van de afroep economie

    Nieuws
    vrijdag, 18 mei 2018
    Door de inzet van technologie kan een klein project al snel een impactvolle beweging worden. Dankzij de technologische mogelijkheden ontstaat er in een hoog tempo een krachtige nieuwe economie, genaamd de afroep economie.
    Bijl Blogt: De impact van de afroep economie

Gerelateerd aan dit artikel

Delen