Blog Sebastian • Together again 1

Blog Sebastian • Together again

13 juli 2022

Na tweeënhalf jaar was het weer zo ver; de Modefabriek SS2023. In de afgelopen twee jaar was het vaak niet mogelijk om collecties te zien, voelen en ervaren. Laat staan om elkaar fysiek te ontmoeten. Velen keken dus reikhalzend uit naar deze vernieuwde editie van de Modefabriek. En vernieuwend, dat was het.

Eindelijk weer samen

De tekst ‘Together Again’ zorgde direct bij binnenkomst voor een warm welkom. Die tekst klopte als een bus. Niet alleen zagen veel retailers hun vertrouwde leveranciers weer, ook onderling was het een zeer prettig weerzien. 

Overzichtelijk en gelijkwaardig

Wat direct opviel was dat de beurs compact en overzichtelijk in elkaar zat. Het blijkt een bewuste keuze van de Modefabriek om een intieme sfeer neer te zetten. CEO Caroline Krouwels vertelde het al eerder aan Fashionunited: “Vroeger waren er soms echt kastelen bij, dat doet de organisatie nu niet meer. De stands zijn nu gemiddeld minder hoog en ook minder extreem aangekleed. Dat maakt de beurs gelijkwaardiger”. Dat overzicht werd ook gerealiseerd doordat er een beurszaal minder was.

Nieuwe dingen ontdekken

Het belang van het bezoeken van beurzen waarnaar we eerder verwezen werd deze editie zeker benadrukt. Er viel echt wat te ontdekken. Zo sprak ik meerdere leden die op zoek waren naar het volgende ‘it’ merk om hun huidige collectie aan te vullen. Ook Dian van Katoo uit Groenlo trof ik op de beurs: “Het is zo belangrijk dat de Modefabriek weer plaatsvindt. Elkaar kunnen treffen, je leveranciers kunnen spreken en nieuwe merken ontdekken is voor mij echt de waarde van een beurs. Er heerst een positieve sfeer en we zien mooie collecties”.

Vernieuwing

Er waren drie nieuwe elementen op de beurs; Young Entrepreneurs Platform, Sustainable Stop en The Fashion Gallery. Bij The Fashion Gallery stond vooral samenwerking centraal. Initiatiefneemster Karin Vink bracht een aantal merken vanuit het hogere segment samen en voegde hier een continuerende modeshow aan toe. Hierdoor ontstond een modeplein waar merken als Tiger of Sweden, Femmes du Sud en Bruuns Bazaar elkaar versterkten. “Het idee voor The Fashion Gallery is ontstaan uit de wens om samen met gelijkgestemde merken de bezoekers te inspireren. Naast het presenteren van een overzicht van de nieuwe collecties is de doorlopende fashion show op beide dagen een belangrijk en vernieuwend onderdeel. Zo krijgen de bezoekers inspiratie en kunnen zij een mooie start maken met het nieuwe inkoopseizoen”.

Fijn weerzien

Voor mij was het fantastisch om onze leden op de beurs terug te zien. Daar zoek je verbinding, voel en ervaar je de collecties en vind je elkaar. Ik kijk uit naar de volgende editie van de Modefabriek. Natuurlijk ben ik, samen met mijn collega Edith, ook te vinden op de CIFF en Revolver in Kopenhagen van 10 tot 12 augustus. Zien we elkaar daar?

Sebastian Galjaard

Sebastian Galjaard

Brancheadviseur mode

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.