Brancheadviseur Sebastian belde met Bas en Milto van People, Planet, Fashion. Met hun lesprogramma Modebaas leren zij kinderen op de BSO alles over duurzaamheid in de mode-industrie.
Wat is jullie droom?
Onze droom is dat de nieuwe generatie handelingsperspectief krijgt om een bewuste keus te maken over duurzaamheidsvraagstukken. De nieuwe generatie vraagt, naar ons inzien, om duurzame fashioneducatie.
Om deze droom te verwezenlijken willen wij onze activiteiten ook op basisscholen, en mogelijk in de nabije toekomst op middelbare scholen geven.
Welke dag blijft jullie voor altijd bij?
Het moment dat wij, na het geven van onze laatste activiteit op een BSO naar buiten liepen en kinderen om onze benen gingen hangen. We mochten niet weg! Maar natuurlijk ook de momenten dat kinderen trots aan hun ouders vertelden wat ze allemaal geleerd en ontdekt hadden die dag. Bijvoorbeeld een jongen die trots aan zijn opa en oma vertelde dat hij ontdekt had dat zijn trui van katoen was gemaakt en een breisel was.
Welke les is favoriet?
We hebben geen favoriete activiteit. De samenhang van de activiteiten maakt het pakket divers. Door deze afwisseling van het type activiteiten leren de kinderen snel en verveelt het niet.
Meester Koetsier Award
Vorig jaar wonnen jullie de Meester Koetsier Award en daarmee een injectie van 10.000 euro voor jullie onderwijsconcept People, Planet, Fashion. Heb je mooie dingen kunnen doen met deze bijdrage?
Het heeft ons in verschillende opzichten geholpen, door de injectie konden wij bijvoorbeeld proeflessen draaien op BSO’s, adviezen vragen aan onderwijsexperts en onze website financieren. Het geld wordt ook gebruikt voor het ontwikkelen van een lesprogramma voor basisscholen.
Waar staan jullie over 10 jaar?
Wij kunnen niet in de toekomst kijken echter kunnen wij wel dromen. Deze droom proberen wij te verwezenlijken. Wij hopen in ieder geval dat de nieuwe generatie meer te weten komt over duurzaamheid in de mode. Daarnaast willen wij ook dat onze activiteiten grootschalig gegeven worden op BSO’s, basisscholen en middelbaaronderwijs. Zo maken we de toekomstige consument bewuster, waardoor wij als bedrijf ook aan de duurzaamheidstransitie in de mode bijdragen.