Op 19 juli is een einde gekomen aan de pop-up Banenwinkel in Groningen. We kijken terug op een geslaagd initiatief, waarbij werkzoekenden en lokale bedrijven in de retail, horeca en supermarktbranche acht weken lang op een laagdrempelige manier met elkaar in contact konden komen. En met succes!
Van 30 mei t/m 19 juli 2024 zijn honderden werkzoekenden de tijdelijke Banenwinkel in hartje Groningen binnengestapt voor een leuke baan in een winkel, supermarkt of horecabedrijf. Er was volop reuring in en om de Banenwinkel in de Zwanestraat: kennissessies voor ondernemers, loopbaanadviezen en sollicitatietraining voor werkzoekenden en een banenborrel. Grote publiekstrekkers waren het flitsende mode-event tijdens Roze Zaterdag en een gezellige horecamiddag met een biertapwedstrijd, om zo het werken in de retail en horeca op een ludieke manier onder de aandacht te brengen.
Leuke (bij)baan
Werkzoekenden hadden de meeste belangstelling voor een baan in de retail en de horeca. De interesse in een (fulltime) baan of bijbaan was vrijwel gelijk. Bezoekers werden in de Banenwinkel geholpen bij het vinden van een leuke (bij)baan. Ze konden een Talententest doen, zich presenteren op een ‘wall of talent’ of persoonlijk loopbaanadvies krijgen van de aanwezige coaches. Dat leidde tot 28 loopbaangesprekken, leuke contacten, gesprekken en sollicitaties. We zijn nu in afwachting van de definitieve matches die zijn gemaakt.
Bedrijven in de spotlight
Voor ondernemers bood de Banenwinkel een mooie kans om hun bedrijf of branche te promoten, en daar hebben velen gebruik van gemaakt. In de Banenwinkel hingen maar liefst 147 vacatures voor een baan in de retail, horeca of supermarkt.
Ook voor ondernemers waren er verschillende activiteiten, zoals een ontbijtsessie met een presentatie over de toekomst van de retail, een kennissessie over bedrijfsopvolging, een sessie door retailexpert Tom Kikkert, en tot slot een Banenborrel waar bedrijven en werkzoekenden konden speeddaten.
Aandacht voor de politiek
Barbara Geerlings, beleidsadviseur bij INretail, blikt tevreden terug op deze tweede editie van de Banenwinkel. “Vorig jaar hebben we een succesvolle eerste pop-up Banenwinkel in Deventer georganiseerd. Dat was meteen een groot succes. Vanuit Groningen kregen we het signaal dat het bedrijfsleven daar ook dringend behoefte heeft aan nieuwe medewerkers. Dus zijn we samen met de Groningen City Club, gemeente Groningen en de organisatie Werk in Zicht aan de slag gegaan om ook in het hoge noorden een tijdelijke Banenwinkel te realiseren. Het feit dat de retail te kampen heeft met krapte op de arbeidsmarkt hebben we door de Banenwinkel ook politiek extra onder de aandacht weten te brengen. De winkel is geopend door Carine Bloemhoff, de Groningse wethouder van economie, en Jeroen van Dijken, directeur Beleid bij INretail. Tussendoor is Tweede Kamerlid Glimina Chakor op bezoek geweest.”