Samen bouwen aan een sterk imago van de retail

22 mei 2025

De retail non-food sector zit vol kansen. Maar om nieuw talent aan te trekken én te houden, is een sterk imago nodig. INretail voert verschillende campagnes die elkaar versterken. Samen vertellen ze een krachtig verhaal over werken en leren in de sector. Werkgevers spelen hierbij een sleutelrol. Doe jij al mee?

Onze campagnes

Het begint in de winkel’ – Imagocampagne

Werken in een winkel is meer dan alleen werk. Het is een plek waar verhalen beginnen, talent groeit en carrières starten. Dat laat de campagne ‘Het begint in de winkel’ zien. De campagne richt zich op Gen Z, jonge millennials, zij-instromers en herintreders.

Via social media en digitale billboards delen medewerkers en ondernemers hun verhaal. Ze laten zien hoe werken in de retail hun leven verrijkt. De campagne toont hoe veelzijdig de sector is en welke (onverwachte) doorgroeimogelijkheden er zijn.

Resultaten tot nu toe

  • 22,5 miljoen weergaven
  • 188.000 keer doorgeklikt naar de campagnepagina
  • 30% van de doelgroep kijkt positiever naar werken in retail
  • 25% overweegt een baan in retail non-food

Veel mensen ontdekten pas door de campagne dat doorgroeien mogelijk is. Laat dit als werkgever dus vaker zien!

Naar de campagnepagina

Branding Retail – Focus op onderwijs en instroom

Deze campagne laat mbo-studenten zien hoe aantrekkelijk en veelzijdig een retailopleiding is. In vijf video’s – zoals ‘Leren in de praktijk’ en ‘Een bijzondere carrière’ – ontdek je wat een opleiding en loopbaan in retail non-food bieden.

Vlogger-docent Jitske is het gezicht van de campagne. Ze spreekt met medewerkers en loopt mee in winkels. Zo neemt ze jongeren, ouders en docenten mee in de mogelijkheden van de sector.

De campagne start aan het begin van het nieuwe schooljaar en wordt gedeeld via:

  • social media (TikTok, Instagram, LinkedIn)
  • scholen en bedrijven
  • open dagen, Skillswedstrijden en bedrijvendagen

Het doel? Een duurzaam platform waar onderwijs en bedrijfsleven samenwerken aan instroom, oriëntatie en praktijkervaring.

Daarnaast richt het project zich op het ontwikkelen van praktijkopdrachten met bedrijven en het aanbieden van gastlessen en stages om jongeren kennis te laten maken met retail.

Interieurvakman – Campagne voor de woonbranche

Deze campagne richt zich op jongeren en zij-instromers die praktisch en creatief zijn. De online en socialmedia-campagne laat op een laagdrempelige manier het vakmanschap in de woonbranche zien.

Kanalen en middelen

  • social media (gericht op jongeren)
  • evenementen zoals Skills, beurzen en open dagen
  • bedrijvendagen en scholen

Zo versterken de campagnes elkaar

Alle campagnes hebben één missie: het imago van de retail non-food sector verbeteren. Ze vormen samen een logisch geheel:

  • ‘Het begint in de winkel’ focust op carrières;
  • Branding Retail laat instroom via onderwijs zien;
  • Interieurvakman verbindt jongeren met het vak.

Samen bereiken ze een grotere doelgroep en vertellen ze één duidelijk verhaal.

Laat zien wat je in huis hebt

En doe mee! Wil jij bijdragen aan de aantrekkelijkheid van onze sector? Laat zien hoe trots jij bent op jouw bedrijf en op jouw mensen. Deel hun verhaal via onze campagnes. Of stel je bedrijf open voor stages, interviews of praktijkopdrachten. Iedere bijdrage telt.

Wil jij:

  • zichtbaar zijn als aantrekkelijke werkgever?
  • je medewerkers of jezelf in beeld brengen?
  • in contact komen met scholen en studenten?

Neem dan contact op met:

Samen maken we onze sector aantrekkelijker dan ooit!

Barbara Geerlings

Barbara Geerlings

Beleidsadviseur werkgeverszaken

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.