Wachttijd van 4 uur voor verhogen limiet voor bankoverboekingen

8 februari 2023

Verschillende banken voeren momenteel een wachttijd in voor het verhogen van de limiet voor het overboeken van geld. Het betreft een maatregel ter voorkoming van fraude, ter bescherming van hun klanten. Jij kunt daarmee te maken krijgen. 

In de woonbranche is het gebruikelijk om kort voor de levering of bij levering te betalen voor het geleverde. De meeste woonwinkels informeren hun klanten goed over de voorbereidingen die moeten worden getroffen voor het betalen, zoals het verhogen van de (standaard of zelf ingestelde) PIN-limiet.  

Wanneer er met overboekingen gewerkt wordt, is het belangrijk om te weten dat het verhogen van de limiet voor deze manier van betalen bij veel banken sinds kort een wachttijd kent, meestal 4 uur. Wanneer betaling via een bankoverboeking bij levering is afgesproken en de klant is niet op de hoogte, dan kan er soms niet (op tijd) betaald worden. 

Ons advies: informeer je klant ook over deze wachttijd en geef daar goede instructies voor. Dit om te voorkomen dat jouw bezorgers onverrichter zake naar huis moeten óf de producten zonder betaling moeten achterlaten bij de klant, met alle risico’s van dien.  

Marjan Spronk

Marjan Spronk

Beleidsadviseur consumentenzaken

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.