Kan je één ondernemer noemen, die niet graag meer inzicht wil hebben in klantgedrag en zijn bedrijfsprocessen wil verbeteren? Welke Retailer wil geen kansen pakken om de klantervaringen te verbeteren en überhaupt beter te presteren als bedrijf? Wat mij betreft is dat waar kunstmatige Intelligentie, ook voor mkb bedrijven, over gaat. AI gaat klantervaringen verrijken en medewerkers en bedrijven helpen.
Niet te keren ontwikkeling
Als je het over Kunstmatige Intelligentie (AI) hebt dan ontkom je er niet aan om je te beseffen dat er goede en slechte kanten zijn. Vaak denk je direct aan Robots en dat toepassingen voorbehouden zijn aan financieel krachtige bedrijven. Vrijwel dagelijks worden we geconfronteerd met deep-fake en nep nieuws. Veel mensen vragen zich of ze in zo’n wereld wensen te leven en actief mee moeten doen. Het is allemaal waar. Gelukkig gaat erin mei 2024 Europese wetgeving van kracht om veel negatieve zaken rond om AI te elimineren.
Mogelijkheden inzien
Feit blijft dat het een ontwikkeling is die impact heeft op alles en iedereen. AI is zeker ontwrichtend voor de arbeidsmarkt en raakt ook privacy gevoelige thema’s. Het is vooral zaak om de ontwikkelingen praktisch en met enige nuancering te volgen. Je dient je als Retailer vooral te beseffen dat AI toepassingen een deel van de problemen die de sector kent kan verminderen of oplossen. Het is vooral inzien dat een remix van taken en bevoegdheden noodzakelijk is om te komen tot blijere klanten en betere bedrijfsresultaten. Dat wil toch elke retailer?
Vertrouwen hebben
Technologisch zijn er volop bewijzen dát het voor de Retail en ook MKB bedrijven werkt. Het gebruik van AI vraagt bij de start vooral om inzichten in de mogelijkheden en op middellange termijn om het vertrouwen dat het zal gaan werken. Laat je vooral informeren en ga opzoek naar dienstverleners die je kunnen helpen. Zoals altijd gaat vernieuwing gepaard met vallen en opstaan, het gaat nooit van scratch on perfect. Bij innovatie is het belangrijkste dat alle medewerkers betrokken worden en het vertrouwen er in hebben. Al zijn mensen in het begin niet zelf actief in een project houd iedereen op een leuke manier aangelijnd.
Het grotere plaatje
Retail gaat primair over mensen begrijpen en consumenten vernieuwende oplossingen bieden. Medewerkers willen de beste gebruikerservaring die ze kunnen realiseren aanbieden. Als je dit serieus neemt als ondernemer dan ontkom je er niet aan om IoT (Internet of Things) gestuurde systemen in te zetten voor je bedrijf en consumenten en medewerkers online te verbinden en te helpen.
Steeds meer devices en technologieën, die medewerkers gebruiken en klanten nodig hebben om een WOW factor te ervaren zijn daarom gekoppeld via de cloud. Er is een impactvolle trend gaande waarbij mensen zichzelf willen en kunnen helpen. Klanten verwachten dat het ook bij winkelen soepel verloopt. Je kunt rustig stellen dat hoe ouder al die devices, des te lastiger wordt om koppelingen te realiseren en dus de broodnodige vernieuwing in te zetten.
Blije medewerkers
Medewerkers ervaren meer en meer dat diverse interne werkzaamheden niet leuk, arbeidsintensief of te complex geworden zijn. Computers, AI en wellicht ook Robots kunnen helpen om het werk weer uitdagender en interessanter te maken. Consumeren verloopt niet meer zoals enkele jaren terug en zal onderhevig zijn aan nog meer invloeden. Het is gewenst en prettig als systemen de complexe en onzekere invloeden in beter in kaart kunnen brengen en zo rust en meer vertrouwen bieden. Ondernemers hebben er baat bij als medewerkers gelukkiger en dus ook effectiever zijn. Samen ontdekken waar de AI kansen liggen kan je doen door hier een PDF te downloaden.
Download hierVeel plezier samen!
Ps. Deze boekentip van AI.NL wil ik je niet onthouden