Sportbranche gaat voor de wind

22 januari 2024

We starten 2024 goed in de sportbranche. We zagen de afgelopen weken enorme toename van bezoekers en kopers. En gelukkig is er genoeg voorraad direct beschikbaar, zodat de klant snel geholpen kon worden. Het weer en de seizoensgebonden omstandigheden hebben vaak flinke invloed op sportwinkels en toerisme. Wat zorgt nog meer voor die verkoopgroei? En hoe speel je hierop in?

Verkoopgroei

  1. Toegenomen vraag naar winteruitrusting: Koude temperaturen en sneeuw leiden tot een grotere vraag naar winterkleding, skikleding, laarzen en andere winterse uitrusting. Mensen willen goed voorbereid zijn om van het winterse weer te genieten.
  2. Wintersportvakanties: Het perfecte wintersportweer en ideale sneeuwcondities in de Alpen kunnen het verlangen naar wintersportvakanties vergroten. Mensen die van wintersport houden, zullen wellicht hun uitrusting willen vernieuwen of upgraden voordat ze op vakantie gaan.
  3. Seizoensgebonden verkooppieken: Sportwinkels zien vaak pieken in hun verkoop tijdens specifieke seizoenen. Bij het winterseizoen als het gepaard gaat met gunstige weersomstandigheden voor wintersport.
  4. Toename van recreatieve activiteiten: Mensen gaan wellicht meer naar buiten om van de winterse omstandigheden te genieten. Dit kan leiden tot een hogere vraag naar activiteiten zoals schaatsen, skiën, snowboarden, en andere winterse recreatie. Dit vergroot uiteraard de vraag naar bijbehorende uitrusting.

Inspelen op kansen

Mooi om te zien hoe deze factoren leiden tot verkoopgroei, maar het is essentieel voor ondernemers om proactief in te spelen op deze kansen. Enkele tips om hierop in te spelen zijn:

  1. Effectieve communicatie: Laat je klanten weten dat je een uitgebreid assortiment winterproducten hebt en dat deze op voorraad zijn. Gebruik hiervoor verschillende kanalen, zoals sociale media en je website.
  2. Creëer sfeer: Maak het aantrekkelijk voor klanten om je winkel te bezoeken door een gezellige sfeer te creëren. Denk aan gratis glühwein of warme chocolademelk voor de klanten.
  3. Waarde boven korting: In plaats van te focussen op kortingen, leg de nadruk op de waarde van de producten en de snelle service die je biedt. Klanten zijn vaak bereid om te betalen voor kwaliteit en efficiëntie.
  4. Winkelindeling aanpassen: Identificeer de snel bewegende producten en pas de indeling van je winkel hierop aan. Plaats de winterse must haves op strategische locaties om de aandacht van klanten te trekken.

Op naar een succesvol winterseizoen!

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchecoördinator sport

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.