Geen vraag te gek
088 973 06 00

2019: Modebranche stabiel in aantal verkochte stuks

In 2019 bleef het aantal verkochte stuks in de modebranche stabiel ten opzichte van het jaar ervoor. De gemiddelde prijs daalde wel met 1,8%. De omzetdaling van -1,9% kan dus met name worden verklaard door een lagere gemiddelde prijs.

Bekijk de hele infographic

Branchespecialist Mode, Edwin Belt, over de cijfers van 2019:

Keuzes maken
"2019 was voor veel retailers een ijkmoment waarin allerlei beslissingen werden genomen. Hoe ga ik 2020 in? Welke successen neem ik mee uit het vorige decennium? Maar vooral: welke learnings heb ik opgedaan? Relatief veel ondernemers die ik sprak legden vooral hun cross-channel strategie onder de loep. Ga ik hier wel of niet mee door, en op welke wijze dan? De kosten van online retailen nemen immers sterk toe, maar anderzijds groeide de online omzet wel met 12,1% in 2019. Of is sterker inzetten op de fysieke winkel met ‘slechts’ een online ondersteuning de beste keuze? De fysieke winkel leverde namelijk wel 7,5% in op vorig jaar. De discussie die dan ontstaat is interessant, omdat de ontwikkelingen van omzet en resultaat niet hand in hand gaan.

Sta jij ook voor deze keuze of heb je een andere uitdaging richting de toekomst? Lees dan hier het brancheperspectief 2020 of neem contact met mij op en dan praten we samen verder."

Eerste helft van 2019
"De forse daling van het consumentenvertrouwen aan het begin van het jaar bleek synchroon te lopen met de omzetdaling. Februari gaf door een vroeg voorjaar de omzet een boost waarbij de nieuwste collecties al snel hun weg naar de consument vonden. De keerzijde was dat de omzet van maart, april en mei behoorlijk tegenvielen. Vooral in april en mei, waarin normaliter flink besteed wordt, lieten consumenten het afweten. In juni kon er, door het late Pinksteren, gelukkig een inhaalslag worden gemaakt. Hierdoor kwam de cumulatieve stand na 6 maanden op 0% te staan."

Tweede helft van 2019
"Dat de branche dit niet wist vast te houden bleek al door de hoge temperaturen in met name eind juli en eind augustus. September realiseerde een lichte groei, maar oktober en november bleven nagenoeg stabiel ten opzichte van vorig jaar. Dit bleek ook weer in lijn met de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen, welke nagenoeg gelijk bleef. Eind november was de cumulatieve stand -1,2% en was alle hoop dus gevestigd op de laatste maand van het jaar."

Goedmaker in december?
"December had een sterk verlies (-9,1%), waardoor de negatieve cumulatieve stand niet kon worden weggewerkt. Het verlies is opvallend, omdat in december 2018 geen enorme omzettoename was behaald. De daling van -9,1% kan dus niet worden gezien als een correctie. Daarbij was er geen sprake van een sterk afwijkend weerbeeld qua temperatuur. Zou december dan toch last hebben gehad van de recordomzet van Black Friday? Een mogelijke verklaring is dat Kerst en Nieuwjaarsdag gunstig vielen voor de consument, waardoor mensen mogelijk wat dagen extra vrij genomen hebben en op vakantie zijn gegaan.

Al met al werd 2019 afgesloten met een gemiddelde omzetdaling van -1,9%."

Bekijk de omzetontwikkeling per maand

Online, offline, mkb en gwb

Als we het type verkoopkanaal onder de loep nemen, dan is daar een verschil in omzetprestatie te zien (zie grafiek 1). Het online kanaal heeft 2019 afgerond met een plus van 12,1%. Het offline kanaal is daarentegen afgenomen met 7,5%. Wanneer we kijken naar mkb tegenover gwb, zien we dat het grootwinkelbedrijf in 2019 een omzetdaling liet zien van 1,2%. Het mkb daalde met 9,4% (zie grafiek 2).


Grafiek 1. Omzet online en offline t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.
 


Grafiek 2. Omzet mkb en gwb t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.

Ondermode stijgt, baby- en kindermode daalt

Over het hele jaar genomen heeft het segment ondermode het beste gepresteerd (+5,1%). Baby- en kindermode was over het hele jaar genomen het segment met de meest negatieve ontwikkeling (-5,8%). Verder opvallend: het segment ondermode is het enige segment dat in ieder kwartaal een positieve omzetontwikkeling liet zien. In grafiek 3 staan de prestaties van de verschillende segmenten.

Als we kijken naar de verschillende artikelgroepen, waren de grootste stijgers in 2019 blazers (+10,4%) en sweaters & vesten (+8,9%). De artikelgroepen die het meest zijn gedaald zijn t-shirts & polo’s (-8,7%) en jassen & jacks (-7,8%).


Grafiek 3. Omzet totaal mode en per artikelgroep t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Bron: INretail GfK FashionScan.

 

Totaal mode*

Dames bovenmode

Heren bovenmode

Baby- en kinder bovenmode

Ondermode

Beenmode

2019

-1,9%

-5,6%

-4,8%

-5,8%

5,1%

1,4%

Tabel 1: Omzetontwikkeling modebranche 2019 t.o.v. 52 weken 2018 (Bron: INretail/GfK FashionScan)
*Totaal mode omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode. 

Aantal verkochte stuks stabiel ten opzichte van vorig jaar 

In 2019 bleef het aantal verkochte stuks stabiel ten opzichte van het jaar ervoor. De gemiddelde prijs daalde met 1,8%. De omzetdaling van -1,9% kan dus met name worden verklaard door een lagere gemiddelde prijs.  

Elke week cijfers ontvangen? 

Doe dan mee met de INretail/Gfk FashionScan. Deelnemers ontvangen wekelijks rapportages waardoor het beter mogelijk is om tijdens het verkoopseizoen op basis van de actuele verkoopontwikkeling bij te sturen.

Voor vragen kun je contact opnemen met de afdeling marktonderzoek van INretail: marktonderzoek@inretail.nl | tel. (088) 973 06 00.

Noot 1: Het totale modesegment omvat de omzet in bovenmode, ondermode en beenmode en is exclusief persoonlijke accessoires en schoenen. Ondermode omvat nachtkleding, ondermode en badmode.
Noot 2: De percentages in de grafieken geven de gemiddelde omzetontwikkeling weer ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder van moderetailers die zijn aangesloten bij de INretail / GfK FashionScan.
Noot 3: Voor het gemak is een kalendermaand genoemd, maar de meting vindt plaats in periodes.
Noot 4: Cijfers kunnen afwijken van eerder gepubliceerde cijfers i.v.m. panelwisselingen. 
Noot 5: Cijfers die vanuit CBS worden gepubliceerd wijken af van bovenstaande. De reden hiervoor is verschil in de meetmethode en definitie. Voor meer toelichting klik hier. Voorbeeld: Cijfers vanuit de INretail/GfK Fashionscan bevatten zowel offline als online omzetresultaten. Bij de CBS cijfers worden puur onlinespelers niet meegenomen in branchecijfers. CBS publiceert apart over de omzetontwikkeling in internetverkopen, alleen voor detailhandel totaal niet per branche. In het INretail/ GfK Fashionscan cijfer gaat het om offline + online omzet van puur online spelers + bricks& clicks/multi-channel spelers.Deelnemers aan de INretail/GfK Fashionscan kunnen de ontwikkelingen in online en offline ook separaat volgen (mits geen inzichtelijkheid van individuele spelers in het online kanaal).

Delen