Aan tafel!

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

De week van Jan Meerman | Week 35

De week van Jan Meerman | Week 35

Volgende week heb ik een gesprek met minister Henk Kamp. Hij maakt een overdrachtsdossier voor zijn opvolger en daarin komt ook een hoofdstuk over de retail. Dat alleen al is fantastisch. Het bewijst dat winkels weer meetellen voor het ministerie van Economische Zaken. Het is nog geen vijf jaar geleden dat maar één ambtenaar één werkdag per week kon besteden aan de detailhandel.

Nu is dat echt anders. Dankzij de Retailagenda, die deze minister op klemmend verzoek van INretail enkele jaren geleden omarmde. Het ging en gaat om een set plannen om het ‘verdienvermogen’ van de retail te verbeteren. Het was crisis. Het water stond de retail tot aan de lippen. Er moest iets gebeuren om het tij te keren.  

Afgelopen jaren is daar keihard aan gewerkt. Door de retail zelf, door het vastgoed en ook door gemeenten en provincies. Want al die  partijen heb je nodig om de randvoorwaarden voor de retail te verbeteren. Als INretail zijn we er nog steeds heel intensief bij betrokken. Namens de aangesloten leden hebben ook wij fors geïnvesteerd met plannen, mensen en initiatieven. We willen knokken, om jou te laten winnen. Bij het ministerie en zijn hoogste baas hebben we ons zichtbaar gemaakt. Net als bij kamerleden, politieke partijen, provinciale bestuurders en burgemeesters en wethouders.

En dan ‘verdient’ die inzet zich opeens terug. Doordat je met de minister direct kunt meedenken over wat de retail de komende jaren nodig heeft. Volgende week zitten alle tussenschakels niet aan tafel. Dan kan ik de minister 1-op-1 vertellen dat er nog steeds grote uitdagingen zijn. Dat blijkt ook uit de eerste resultaten van ons grote onderzoek Retail 2030 dat tijdens het ledenevent op 20 november het nieuws van de dag wordt.

Een paar punten die ik alvast aanstip: Het tempo van de innovatie in de retail is matig. Daarom moet het korset van knellende regels nog veel losser om te kunnen versnellen. Het teveel aan matige winkels op B en C-locaties vraagt om meedenken van gemeenten en vastgoedpartijen. Want parels die je er ook vindt, verdienen perspectief. Ook tellen veel winkelgebieden met een typische regiofunctie te vaak nog meer winkelmeters dan gezond is. Dat moet anders en daarvoor zijn plannen en draagvlak nodig.

Genoeg redenen voor een solide Retailagenda 2.0. Daarmee word je als brede retailsector serieus genomen. Je hebt een verhaal, krijgt een luisterend oor en claimt een plek in de agenda’s van al die bestuurders, politici, vastgoedbonzen en anderen die nodig zijn. Zo’n plannenparade straalt ambitie en initiatief uit. Daar wil je al snel bij betrokken zijn en dat is ook hard nodig. Want door samen de punten aan te pakken, heeft het de meeste kans van slagen.

De Retailagenda 2.0 komt wat mij betreft bovenop de stapel dossiers die de nieuwe minister van Economische Zaken straks een vliegende start moet bezorgen. Hoe eerder hoe beter geldt wat mij betreft, want een belangrijk doel van de Retailagenda is de sector toekomstproof maken. Ik ga ervoor zorgen dat ook Kamps opvolger INretail snel leert kennen. Hier geldt zoals een bekende Amsterdamse retailer het altijd zegt: ‘Als je niet direct aan tafel zit, wordt er ook niet voor je gedekt.’

Jan Meerman

Tags
Contactpersoon
Jan Meerman
Jan Meerman
Algemeen directeur
088 973 06 00

Gerelateerd aan dit artikel

Delen