Geen vraag te gek
088 973 06 00

Ben je nog onderscheidend genoeg?

De week van Jan Meerman | week 26 | 2020

De week van Jan Meerman | week 26 | 2020

Anders dan door sommige ondernemers nog wordt gedacht, stopt de overheid met het bestaande steunpakket voor het bedrijfsleven. Vanaf 1 oktober dit jaar betekent dat onder meer het einde voor de tegemoetkoming in de loonkosten (NOW).

Hiervoor in de plaats buigt het kabinet zich over nieuwe stimulerings- en investeringsmaatregelen die ondernemers uit de crisis kunnen helpen. Zo wordt er gesproken over het fiscaal stimuleren van investeringen (renteaftrek op iedere geïnvesteerde euro), investeringspremies en het uit de ijskast halen van het Investeringsfonds. Hierin zitten miljarden euro’s, waarop ondernemers met goede ideeën aanspraak kunnen maken. INretail maakt zich bovendien hard voor strategische investeringen van de overheid om binnensteden aantrekkelijk te maken en te behouden. Omdat niemand de situatie wil die we van veel Britse steden kennen: je hoeft maar even verkeerd te lopen in het centrum en je komt terecht in een armoedig ogende winkelstraat met lege etalages en afgeplakte ruiten. Simpelweg, omdat er onvoldoende aandacht is geweest om de binnenstad schoon, veilig en gezellig te houden. De Nederlandse binnensteden hebben daarom onze allerhoogste prioriteit.

Toch heb ik nog de nodige andere zorgen. Want met het wegvallen van de directe steunmaatregelen en de dreunen die de economische crisis uitdeelt, vraag ik me af, of ondernemers voldoende ruimte hebben om na te denken over hun businessmodel en daarbij kritisch in de spiegel te kijken. Want ben je nog onderscheidend genoeg? Overtref je de verwachtingen van je klanten? Of kan het naar je gevoel aantrekkelijker, spannender en verrassender?

Iemand die de coronacrisis optimaal heeft benut om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten en daar nu al de vruchten van plukt, is Valerie Toonen van SheClothes uit Roermond. Toen de coronacrisis uitbrak, besloot ze twee dingen te doen: (1) haar eigen kennis over haar doelgroep te vergroten met een opleiding consumentenpsychologie en (2) klanten nog persoonlijker te benaderen. Zo verzamelt Valerie per klant informatie over hun interesses, smaak en lichaamskenmerken. Op basis daarvan stelt ze persoonlijke kledingsets samen. Ook is de 36-jarige onderneemster tijdens de corona-uitbraak veel actiever geworden op de sociale media en is ze met een concept bezig om een kijkje te mogen nemen in de kledingkast van de klant. Stuurt ze iets per post, dan gaat dat altijd gepaard met een persoonlijk geschreven kaartje.

Inmiddels heeft Valerie verregaande nieuwe plannen ontwikkeld en is ze in gesprek met INretail om te kijken hoe ze haar voorraadbeheer kan optimaliseren. Links- of rechtsom, gaat haar dat lukken. Schitterend vind ik dat. De energie van een ondernemer: hoe meer tegenwind, hoe groter de drive om het verschil te maken. Daar dragen wij graag ons steentje aan bij. Al was het maar om de spiegel voor te houden.

Jan Meerman

P.s. Dank voor alle reacties. Door alle Corona-hectiek lukt het Jan niet om iedereen persoonlijk een reactie terug te sturen. Weet wel dat alle ideeën, opmerkingen en suggesties worden gelezen en eventueel worden meegenomen.

Delen

Reageer