Geen vraag te gek
088 973 06 00

Brief aan alle leden

De week van Jan Meerman | EXTRA | week 12 | 2020

De week van Jan Meerman | EXTRA | Week 12 | 2020

Beste leden, lieve vrienden en vriendinnen,

Als deze dagen één ding duidelijk is geworden, dan is het wel de meerwaarde en relevantie van onze brancheorganisatie. Werd er tot tien dagen geleden wel eens getwijfeld wat onze betekenis voor retailers was, in deze Corona-catastrofe, heb ik brieven met bedankjes ontvangen van mensen die voorheen nauwelijks gebruik van ons maakten. Ik ging naar bed en ik stond op met appjes en telefoontjes van ondernemers die van ellende niet meer wisten wat ze moesten doen. Alleen al in de afgelopen week hebben we meer dan vijfduizend telefoontjes gehad. Meestal in paniek: winkelstraten zijn leeg, omzet naar nul, vooruitzicht op sluiting en toch over anderhalve week de salarissen betalen (en alle andere rekeningen).

Help! 

De eerste actie, die we voor de meeste ondernemers konden oppakken, was de aanvraag voor het uitstel van de omzet- en loonbelasting. Direct gevolgd met het indienen van het verzoek tot de nieuwe arbeidstijdverkortingregeling (NOW). Daarna de tip om telefonisch contact te zoeken met leveranciers voor een betalingsregeling en de vraag voor gemeenten de OZB-belasting voorlopig niet te versturen. Vaak genoeg waren we slechts het luisterend oor. Voor ondernemers die hun verhaal kwijt wilden, niet konden slapen en het gevoel hadden in het donker te turen en zodoende met 200 kilometer per uur op hun doodsmak aan het wachten waren.

Het Financieel Dagblad kopte vandaag boven een redactionele analyse over Covid-19: ‘Op de golven van het coronavirus maakt de staat een comeback’. De conclusie: Vadertje staat is weer helemaal terug van weggeweest. Rake constatering, als je het mij vraagt. Wat de overheid op dit moment laat zien, is ongehoord knap en meelevend. Op alle niveaus wordt dag en nacht gewerkt. Van de ministerraad tot de gemeentehuizen. Gisterenavond werd ik om acht uur gebeld door een ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken. Met, op vrijdagavond (!), de vraag of ik kon leven met een passage in de opzet voor de arbeidstijdverkorting. Het is echt ongelooflijk wat ze op dit moment bij de rijksoverheid uit de kast halen. Er worden nachten doorgetrokken om de afgekondigde maatregelen te laten slagen.

Toch maak ik me zorgen.

Lukt het de uitkeringsinstanties om de stroom aan maatregelen te kanaliseren? Is het mogelijk om de tienduizenden ondernemers, die nu arbeidstijdverkorting hebben aangevraagd, over maximaal twee weken uit te betalen? Komt er financieel water uit de kraan om de ergste dorst te lessen? Willen banken wel echt snel geld lenen, zonder een berg aan zekerheden te eisen? Voelen vastgoedeigenaren tot in hun tenen, dat ze met een substantieel gebaar moeten komen voor de huur?

De komende dagen zullen het uitwijzen.

Intussen zie ik instanties, waarvan je het niet verwachtte, ruimhartige gebaren maken. Zo kunnen ondernemers die in de problemen komen, een betalingsregeling treffen met Pensioenfonds Detailhandel. Zij hebben dezelfde overtuiging als wij: bedrijven moeten door deze storm worden geholpen.

Maar de hamvraag blijft: redden de uitkeringsinstanties het op tijd?

Aan hun inzet hoeft niemand te twijfelen.

Beste leden, dierbare vrienden en vriendinnen, het zijn onwerkelijke tijden, die in het beste geval de solidariteit onder mensen heeft aangewakkerd en het ongebreidelde ik-denken doet verstommen. Sterker nog; er lijkt weer geloof te komen in de overheid en wetenschap, in plaats van eigen gelijk. Ook dat is hoopgevend.

Rest mij je nu, veel sterkte en gezondheid te wensen. Weet dat ik trots op je ben, op iedere winkelier die elke dag weer, er het beste van probeert te maken. Samen kunnen we meer aan dan je denkt en over twee of drie maanden ziet de wereld er weer anders uit.

Je staat er niet alleen voor.

Jan

Delen

Reacties

Hetty Zondag, 29 maart 2020
Net als iedereen ben ik blij met de regelingen. Wat mij betreft zijn er nu nog 2 dingen heel noodzakelijk. 1) een toegankelijke en betaalbare BKBM regeling 2) via Europa uitverkoop afspraken maken. Op die manier houden we misschien een deel van de bedrijfstak in de hele keten overeind. Groeten Hetty Scholtens-Mosterd
cleo epskamp Woensdag, 25 maart 2020
Wat ben ik trots op ons land! Wat zijn we in staat om juist nu te beseffen dat we hier met elkaar doorheen moeten. Samenwerken en eensgezindheid staan voorop. Me time wordt opgevolgd door meer dan een crisis; een nieuwe werkelijkheid: Het is tijd voor We Time. Samen kunnen we dit fixen. Maak elkaar bewust dat retail het alleen kan gaan redden als we dit samen doen! En niet door paniek, korte termijn denken en weer voor jezelf te gaan door nu al aan het begin van het seizoen te gaan uitverkopen. Wat een verkeerd signaal en een foute oplossing. Help de retail hier doorheen en steun dit bericht door het te delen en met een yes te beantwoorden src="https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:share:6648235467823296513" height="879" width="504" frameborder="0" allowfullscreen="" title="Ingevoegde bijdrage"></iframe>
roselyn mendoza Woensdag, 25 maart 2020
Hallo allemaal ... Ik ben Roselyn Mendoza bij naam en woon momenteel in Flevoland, NEDERLAND. Ik schrijf deze brief omdat ik echt dankbaar ben voor wat de heer Wayne Drick voor mij en mijn gezin heeft gedaan, toen ik dacht dat er geen hoop was dat hij kwam en een manier voor mij en mijn gezin door ons een lening te verstrekken tegen een zeer lage rente van 2%. Ik had nooit gedacht dat er nog steeds door God gezonden en echte geldschieters op het internet waren, maar tot mijn grootste verbazing kreeg ik mijn lening zonder veel tijd te verspillen, dus als je op zoek bent naar een lening van welk bedrag dan ook, zou ik je aan de heer willen aanbevelen Rock Smaller de algemeen directeur van TRUST FUND PLC omdat hij een door God gezonden man is die uw leven voor altijd kan veranderen ... Dus als u echt een beter leven wilt leiden zonder enige schaarste aan fondsen ... zou ik u adviseren om neem contact met hem op via dit e-mailadres hieronder: {E-mail: trustfundloanfirm1975@gmail.com}. of WhatsApp-nummer: +14087216629. Bedankt, Roselyn Mendoza.
Rosa Dinsdag, 24 maart 2020
Beste Jan, er zou per direct een noodfonds voor de detailhandel moeten worden toegezegd. Net zoals bij de sport en de horeca. Met alleen het doorschuiven van kosten en belastingen gaan we het niet redden. Hoe komen we ooit van onze voorraad af als je dorp( aan het strand)eigenlijk op slot zit. De meeste schoenen zijn geleverd, de helft moet nog betaald worden. Als kleine detaillist hebben we niet zoveel aan de NOW regeling. Het gaat om de voorraad waar we niets mee kunnen. Succes!!
Ilse van Kleef Maandag, 23 maart 2020
Beste Jan, Graag sluit ik mij aan bij voorgaande reacties met complimenten over jullie inzet en prestaties. Om mijn ondernemersvertrouwen een boost te geven zou ik graag horen dat er iemand contact heeft met ‘Brussel’ om een noodwet te maken omtrent het reguleren van het afprijzen van het creatieve eigendom van alle modedesigners en collectiesamenstellers. Net als bij boeken, moet dat bij andere creatieve producten toch ook mogelijk zijn?! We zouden als zelfstandige retailers al blij zijn met een noodwet die alleen voor 2020 geldt en dan uiteraard Europa-breed om ook de ‘Zalando’s’ van deze wereld tot fatsoenlijk gedrag te kunnen dwingen. Zalando was de eerste die ik vorige week kon betrappen op kortingsakties tijdens deze Corona-crisis. Velen zijn sindsdien gevolgd. Erg respectloos! Het spijt me Jan, maar verschuilen achter de mededingingswaakhond vind ik nu niet acceptabel. Hoor graag jullie standpunt. Met vriendelijke groeten, Ilse van Kleef
Michel Maandag, 23 maart 2020
InRetail is inderdaad keihard voor ons bezig, petje af. Maar wat nou heel zuur is: BKMB-C blijft een krediet dat je met rente moet terugbetalen en er worden nog teveel zekerheden gevraagd. Nu had de overheid moeten doorpakken en zeggen: "geld naar de detailhandel, in de vorm van een voorschot en zonder rente met een hele coulante terugbetalingsregeling" of nog beter: niks terugbetalen want dit heeft niks meer met ondernemersrisico te maken en het toont aan dat het huidige economisch bestel voor geen meter deugt! Banken eisen weer van alles, het is nog onnodig ingewikkeld terwijl de tijd dringt. De horeca heeft door sluiting al een claim op tafel gelegd en daar kun je van alles van vinden, maar ook vanuit de detailhandel zou een claim voor compensatie goed te verdedigen zijn: welke ondernemer kan hier nou rekening mee houden? Boeren worden ook gecompenseerd bij een slechte oogst, kun je ook van zeggen dat het ondernemersrisico is. Dus wat mij betreft: drukken op de overheid dat die BKMB regeling moet worden omgezet in minimaal een renteloos voorschot met coulante terugbetaling (jaar of 5?). Het is toch relatief eenvoudig voor ondernemers de gederfde omzet in kaart te brengen gerekend vanaf april tot en met september? Dat wordt dan het voorschot en dat moeten de banken gewoon zonder mekkeren uitkeren.
Bart, Veldhoven Maandag, 23 maart 2020
Chapeau, chapeau!
Koert van Eerten Maandag, 23 maart 2020
Goed werk! Dit is waarvoor en wanneer je een branchevereniging nodig hebt om voor je belangen op te komen. Wat me wel zorgen geeft is dat de meeste regelingen uitstel van betalingen zijn met uitzondering van de werktijdverkorting. Dus op moment 'het voorbij is' en je reserves op zijn komt de grote inhaalslag. In de hoop dat alles weer business as usual is. Wij hadden/hebben een fantastisch bedrijf met uitstekende resultaten. Maar ik ben bang dat daarvan straks niet meer over is en in het gunstige geval worstelen is om de uitgestelde verplichtingen na te komen. De volgende stap: vastgoed en (tijdelijk) terugbrengen huren van panden zou een geweldige stap zijn. De vastgoed branche moet iet vergeten dat lege panden strakt hen op veel hogere kosten zal brengen. Een recessie is niet ondenkbaar. En dan niet alleen uitstel. Maar een echt gebaar uit de vastgoed wereld. En banken, als jullie zoveel geld hebben: geef dan geen krediet, maar geld. Want alles draait nu om liquiditeit. Niet alleen nu, maar ook om weer op te starten. Dat gezegd hebbend ben ik zeer dankbaar in een land als Nederland te mogen leven. Chapeau voor Rutte en zijn team die het grootste deel van de rekening op zich heeft genomen.
Monique Jasper Zondag, 22 maart 2020
Beste Jan en collega’s, hartelijk dank voor jullie tomeloze inzet! Wat mij heel erg bezighoud is inderdaad de huur van ons pand. Wij betalen 18.000 euro huur per maand, en al zou onze verhuurder de helft rekenen dan zou dit zonder omzet en geen webshop nog teveel zijn. Ik weet niet wat mogelijk is en haalbaar, maar ik wil deze huur betalen van de borgstellingsgarantie die de verhuurder destijds heeft geeist (3 maanden huur). Deze wil ik dan niet hoeven aan te vullen, dus ms kunnen jullie hier nog iets mee afdwingen vanuit Inretail? 23 jaar een winkel, en ons winkelcentrum staat al in de top 5 van meeste leegstand. Hoe gaat het over 3 maanden? Welke winkels gaan er nog meer sluiten? Grote zorgen....
Chantal van Toorn Zondag, 22 maart 2020
Beste Jan en collega's, Onwijs dank voor jullie help van in de ochtend tot late avond uren. Heel veel succes komende tijd en laten we hopen dat we spoedig de retail/bedrijfseconomische markt met veel gezondheid kunnen gaan oppakken!
Erwin Zondag, 22 maart 2020
Jan en collega's alle lof voor jullie inzet tot nu toe. Het is duidelijk dat de hele sector van leveranciers tot en met pandeigenaren water bij de wijn moeten doen. Dat betekend niet decades opschuiven (Garant/Euretco enz) maar ook je fee en andere kosten de komend maanden niet meer doorrekenen want alleen opschuiven en uitstellen is niet genoeg. Pandeigenaren sturen lachend brieven met acties die ik moet nemen.. (lees, steun bij de overheid aanvragen) maar vooral blijven betalen. Ik wens ze daarin veel succes want dat gaat natuurlijk maar in delen. Het is een omvangrijke crisis en die moet je samen dragen dus niet alleen de retailer. Als iedereen water bij de wijn doet blijven wij wel open doet één sector dat niet dan zijn de failisementen niet te overzien.
Arjan Lamers Zondag, 22 maart 2020
Beste Jan, Allo lof voor jullie inzet, maar tot nu toe hebben de genomen maatregelen geen zoden aan de dijk gezet. Pandeigenaren moeten worden verplicht 3 maanden huur in te leveren!! Die hebben genoeg spek op de ribben en dat zou een verlichting voor velen zijn. Een andere maatregel ligt bij de overheid! Laat de overheid ons tegemoet komen en de inkoopwaarde van de omzet uitkeren!! Dat kost de overheid uiteindelijk veel minder, dan de opvang van alle aanstaande faillissementen! Als iedereen in de keten vervolgens een beetje marge inlevert, creëert men een sneeuwbaleffect!! Deze branch heeft de meeste werknemers en werkgevers! Voor de werknemers zorgt de overheid wel, maar de werkgevers worden vergeten! Ja, we kunnen weer geld lenen om de boel overeind te houden!! Maar is dit niet water naar de zee dragen? De overheid zal uiteindelijk de grote partijen wel weer overeind houden en de vele kleintjes vergeten! KLM is immers deels in handen van de overheid. Ik hoop dat de firma Rutte & Co besluit om de grote school kleine visjes te voeden!!! Want als die school verdwijnt, kan de grote vis OOK niet meer eten!!
Mark Zondag, 22 maart 2020
Bedankt!!
lisette schennink Zondag, 22 maart 2020
Beste Jan,In Retail moet echt op de bres voor hun leden: - de steunmaatregelingen van de Staat duurt nog even,het gaat geld voor de ondernemer,dus gewoon keihard voorschotten uitkeren per direkt. -Huren moeten voor iedereen de komende 3 mnd op nul,want verlopig verkopen de Mode zaken en Schoenen niets. -Afname verplichting leveringen van vervolgkollektie, moet gestopt worden.. voorbeeld wij hebben 4 winkels damesmode winkels in de Haard van het Coranagebied,gelegen tussen Breda en Tilburg. De verkopen zijn zijn bij ons vanaf 1 maart al teruggevallen met 80% en nu afgelopen week bijna naar O. Afgelopen week iedere dag in contact geweest met onze Leveranciers,deze verwijzen naar steunmaatregelingen van de staat,en geven 60 dagen uitstel tot betaling maar blijven toch Leveren!! Nu Jan even een simpele rekensom in de Keten van de Confektie… de hele Keten heeft Hun Winstopslag en de Detaillist moet zijn winst generen uit de Verkoop naar de Consument,die nu Niet en de komende maanden Niet Komt. Het Kan niet zo zijn dat alle ellende nu op het bordje van de Detaillist komt...alleen maar Kosten,geen Inkomsten.. en dan niet te vergeten dat onze produkten over een tijdje niets meer Waard zijn,want dan is ons Seizoen voorbij. Dus wat ik je met klem nu vraag Jan, Laat zien dat In Retail ons echt niet in de steek laat. _Geld voorschot Regering. _Afnamestop van goederen,zonder boetes,verplichtingen etc etc -Vuist maken tegen verhuurders. NB ik kan iedereen Melden dat met name de situatie in Brabant echt nijpend is,laat ons voorkomen dat dit de rechts van Nederland bereikt,en laat ons vooral doen wat er van ons gevraagd wordt.Thuis blijven en Afstand houden als we de deur uitmoeten. Gr Lisette -
Petra Hesse Zondag, 22 maart 2020
Wat een mooie organisatie is Inretail! En wat ‘fijn’ te lezen dat alle ondernemers er voor gaan! Iedereen is bezorgd en geheel terecht. Alle financiële zekerheid van je evenementen als modeshows zijn in één klap weg. We moeten nu creatiever zijn dan ooit! Heel veel sterkte aan alle collega’s en keep up the good work Inretail!!
J.R. Heiningen Zondag, 22 maart 2020
Ik denk dat er direct een maatregel betreffende de huur van de panden moet komen. Bijvoorbeeld terug naar een kwart van de huurprijs en deze maatregel moet dan aan alle verhuurders worden opgelegd. Voor erg veel kleine ondernemers is de huur één van de grootste (zo niet de grootste) onkosten post. Voor veel verhuurders is de huur een leuk extra potje wat ze best 1 of 2 maanden kunnen missen.Dat is gewoon cash geld wat een ondernemer niet hoeft uit te geven en daar gaat het om. Onze omzet is met 95% gedaald dus reken maar uit met een huur van € 4810,-
Yvo Kroon Zondag, 22 maart 2020
Beste Jan en collega’s, Jullie doen ontzettend goed werk, dank voor de actieve informatie vanuit jullie! We zijn nog niet zo lang lid maar zien nu de kracht van een branche organisatie, nogmaals dank daarvoor! Blijf gezond! Groet, Yvo Kroon
Johan Penninkhof Zondag, 22 maart 2020
Bizar goed en ontzettend knap wat jullie voor ons doen. Niets is te veel. Constante updates om ons te helpen en ook telefonisch tot alles bereid om op alle vragen een antwoord te kunnen geven. Lof aan iedereen bij Inretail. Het is ongekend dat een omzet tot 11 maart verbazingwekkend goed is en binnen 5 dagen tot vrijwel nul terugvalt. Op het internet is nog een beetje verkoop maar het retouren percentage stijgt enorm. 2 maand geleden een nieuwe zaak geopend. Gefinancierd uit eigen middelen omdat geen bank de retail nog ondersteunt. Dit heeft er wel voor gezorgd dat mijn liquiditeit een goede tik heeft gekregen. Ik heb mijn winkels gesloten want naar mijn bescheiden mening is het praktisch onmogelijk om de RIVM adviezen te garanderen. Wij misschien wel maar de consument niet, getuige wat we allemaal zien in de media maar vooral met onze eigen ogen (als we durven te kijken). Na 3 maal anderhalf uur in de wacht te hebben gezeten een vriendelijke dame van “onze bank” aan de lijn gekregen. Een goed gesprek gehad maar er wordt (ook na herhaaldelijk vragen) niets gezegd over provisies en rente percentages voor krediet. Wel worden definitieve cijfers gevraagd van vooral 2019. Prima. Was een goed jaar. Echter, de cijfers zijn er nog niet en mijn accountant heeft corona en enkele van zijn medewerkers ook. Ook daar wordt met man en macht gewerkt om de gigantische toename van directe hulpvragen te beantwoorden en ondernemers te hulp te komen. Half april kunnen de cijfers definitief zijn. Ik ben bang dat dan de (A)llerheilige (B)ureaucratische (N)ederlandse molen gaat draaien en ik de strop om mijn nek krijg gelegd. Tik tik tik en de tijd tikt door. Hopelijk na 2 of 3 weken (1e helft mei en dus bijna 2 maand verder in de tijd) een positief antwoord zodat ik alle problemen die in de maanden daarna komen te lijf kan gaan. Zo niet.......dan heb ik één trieste zekerheid: er gaan heel heel veel bedrijven in de retail kopje onder. Ik ben een beetje gerustgesteld door de toezeggingen van onze regering als ze kunnen waarmaken wat ze toezeggen. Gerust voor de korte termijn want als de banken niet volgen (en ik ben hier heel bang voor), hebben alle goede bedoelingen geen enkele zin tenzij de overheid de rol van de banken overneemt. Dit moeten we echter volgens mij niet willen. Waar ik geen enkel begrip voor heb is dat wanneer de staat bereid is garant te staan voor 75%, ik vanuit inretail toch nog moet vernemen dat de voorwaarden die hieraan gekoppeld zijn (waarschijnlijk) minder gunstig zijn als een normaal krediet bij de bank. Wanneer beseffen we ons dat deze crisis een omvang heeft die zo groot is dat niemand hem kan overzien. Het omvallen van de retail (lees winkels) is vele malen rampzaliger als welke andere branche dan ook. Retailers zijn ook nu bereid om deze tsunami ten koste van alles te bevechten maar als wij een kans van slagen willen hebben moet de overheid en vooral ook de banken risico’s nemen die buiten de kaders van het redelijke zijn. Banken hebben de zekerheid dat de staat ze overeind houd, Wij hebben nu 0,0 zekerheid. En juist nu….. stop met elke regel die vertraging creëert. Snelheid is van levensbelang.
Saskia Zaterdag, 21 maart 2020
Ook wij zijn super blij om alle informatie op de site van Inretail, duidelijk, overzichtelijk en krachtig. Wat ons er veel zorgen baart zijn onze verhuurders, wij hebben 3 winkels op A locaties, ook 3 verschillende verhuurders. Alle 3 reeds aangeschreven, van 1 een reactie, met het verzoek gegevens aan te leveren en wat voor gegevens! Het enige wat nog niet wordt gevraagd is de pincode van mijn betaalpas. Het zijn gewoon belachelijke vragen, waar ik überhaupt nog geen antwoord op heb! Als wij deze lijst hebben aangeleverd inclusief een accountants verklaring zal er t.z.t. contact met ons worden opgenomen, zoveel tijd hebben we echt niet. In deze tijd met zoveel onzekerheden, geeft dit zoveel onrust.
nekeman Zaterdag, 21 maart 2020
ga zo door ,informatie is belangrijk, hoor graag wanneer we ons bij de overheid kunnen melden
Henk Schoonbeek Zaterdag, 21 maart 2020
Hoi Jan Allereerst mijn complimenten voor jullie inzet super!!!! Als ik hoor dat er al veel winkels dicht zijn moeten we dan niet kiezen voor alle winkels dicht want wat er gebeurt is dat we de gezondheid van onze medewerkers klanten en onszelf niet kunnen garanderen nog niet eens pratend over de financiële gevolgen. Wij en zovelen als ons zijn kleine zelfstandigen met privé geld in de zaak die alles op alles moeten zetten om hier doorheen te komen. Met uitstel van betaling komen we er niet want dat blijft betalen over 30 60 of 90 dagen dat helpt niet. De leveranciers en de ondernemers zullen pijn moeten lijden en niet worden gedwongen met afnameverplichtingen en betalingsuitstel We moeten dacht ik samen letterlijk en figuurlijk overleven Succes met jullie geweldige werk Henk Schoonbeek Update Hoogezand
evert de boer Zaterdag, 21 maart 2020
beste jan dat dit ons nog moet overkomen na 40 jaar hema franchise en ondernemerschap jullie doen prima je best maar waar het echt om gaat is natuurlijk liquiditeit om deze crises door te komen richt je daar svp op met alle maatregelen die er zijn of komen hebben de ondernemers nog steeds geen echte euro s gekregen voor de betalingen van hun verplichtingen dus graag snel voorschotten laten geven door het uwv of gemeente anders is het voor veel jonge net gestartte ondernemers over doe je best hiervoor aub groeten evert
Diana Padmos Zaterdag, 21 maart 2020
Heel veel dank voor jullie enorme inzet! Dit geeft ons ontzettend veel steun in deze zeer moeilijke tijd! Diana Padmos Avalon.
Jos de Haas Zaterdag, 21 maart 2020
Beste Jan, je hoeft niet te antwoorden, je hebt het veel te druk. Dank daarvoor. Want jullie vechten je een slag in de rondte om ons te helpen. Daar maak ik ook gebruik van. Maar het is wel een dingetje, dit virus. Ook in onze winkel is het een héél stuk stiller. Maar omdat wij heel klein zijn hebben wij de sympathie van onze vaste klanten. Elke dag dat ik open mag blijven komen er tóch wat mensen om iets te kopen. Ik heb onze twee parttimers wél al even geleden naar huis gestuurd met het oog op gezondheid en in de hoop dat het NOW verhaal van de grond komt. Ik heb iedereen ons veiligheidsprotocol, gebaseerd op de adviezen van het RIVM, gestuurd en duidelijk bij de ingang opgehangen. De paar klanten die komen houden zich daar voorbeeldig aan, dat verdient ook een compliment. Men wil ons dus niet verliezen. Ondanks dat dit voor ons als kleine speler een enorme klap is (onze modeshow die voor ons een enorme financiële boost is kan niet doorgaan) hebben wij vertrouwen dat wij er samen uitkomen. Straal vertrouwen uit, niet méér zeuren dan nodig, want onze klant hoeft niet alles van onze problemen te weten. Iedereen weet dat het iedereen pijn doet. Niet ontkennen, maar ook niet overmatig delen.
Inge Jaspers Zaterdag, 21 maart 2020
Beste Jan, beste mederetailers, ook ik heb dit nog nooit meegemaakt in meer dan 40 jaar . Mijn eerste zaak had ik met 18 jaar. Zo langzaamaan denk je er over om het rustiger aan te gaan doen, je zaak over een paar jaar te verkopen en dan nog meer van het leven te gaan genieten. Met pijn in mijn hart heb ik mijn winkel in Maastricht afgelopen woensdag gesloten. En inderdaad.....het is mooi dat de overheid hier hulp bied. mijn leverancier heeft inmiddels al een langere betaling- termijn voorgeslagen, zonder dat ik er voor heb moeten vragen. Een ander verhaal is de huurbaas, hij was heel verbaasd dat ik belde met de vraag om een gesprek te hebben over een korting op de huur. Hij zou mij volgende week berichten.....Dus afwachten en duimen. De webwinkels zullen in ieder geval geen problemen gaan ondervinden.....eerder het tegendeel. Laten we hopen dat binnen een aantal weken het virus enigszins onder controle is en dat wij verder kunnen met waar we nu mee gestopt zijn. En nu rest mij alleen nog een ieder een goede gezondheid toe te wensen......dat is toch met geen geld te betalen!.
Edward van Dijk Zaterdag, 21 maart 2020
Dag Jan, Wilde je graag even bellen maar heb je nummer niet. We zijn met Okay fashion & Jeans natuurlijk niet voor niets lid en je beste vrienden leer je kennen in crisis tijd , klasse wat jullie nu voor alle retailers doen. Maak me natuurlijk oprecht grote zorgen , binnen 10 dagen staat de retail branche volledig in de brand. We moeten dit echt samen oplossen heb 55 winkels en bijna 300 kanjers van medewerksters , maar we moeten alles op alles zetten om de boel overeind te houden. Probeer altijd de dingen simpel te houden , mijn gedachte is we hebben normaal 12 maanden in het jaar maar zoals we het nu kunnen inschatten , kunnen we in 9 maanden omzet gaan draaien , dus kunnen we ook maar 9 maanden kosten op ons nemen , met personeel zal dat met de hulp van de staat zoals het nu lijkt kunnen lukken met leveranciers kunnen we in gesprek en maken we afspraken maar onze verhuurders lijken nog niet doordrongen zijn van het feit dat ze dit jaar maar maximaal 9 maanden huur kunnen ontvangen , er zijn er zeker bij die het wel snappen maar het is onvoorstelbaar hoe veel verhuurders erin staan , snap dat zij ook verplichtingen hebben maar zoals wij hun hulp nodig hebben zullen zij hun financiers moeten vragen om de zelfde hulp . Snappen ze dan niet dat als we het niet redden , ze jaren lang met lege panden zitten en totaal geen huur meer ontvangen. Iedereen veel sterkte en wijsheid in deze periode , houdt moed we zitten allemaal met het zelfde probleem en we zullen het samen op moeten lossen. Met vr Gr. Edward van Dijk Okay winkels BV
Pieter Lap Zaterdag, 21 maart 2020
Hulde Jan en ook aan het kabinet met haar ambtenaren. Alleen kreeg ik na heeeel lang wachten de Bank (u weet wel) dé Bank aan de lijn en daar werd ik niet vrolijk van. 3,9% afsluitprovisie en een rentepercentage van 5-11% afhankelijk van de branche en je cijfers. Wachttijd 3-6 weken want u bent geen café etc en uw cijfers, tja erfenis nog uit de vorige crisis. Klaar dus met mijn aanvraag BMKB, mooi plan maar ik ben in ieder geval kansloos. En 5-11 % met nog eens 3,9 procent afsluitprovisie, ze lijken wel gek daar bij die “ dé Bank” het is dat ik ze voor mijn betalingsverkeer nodig heb, maar ik denk dat ik deze crisis maar eens ga gebruiken om naar andere mogelijkheden te zoeken, want Dé Bank heeft in mijn ogen nu echt afgedaan. Mijn oproep: kunnen we banken gaan behandelen als energieleveranciers of vuilophaaldienst en willen jullie van Inretail dan steeds het beste contract er voor ons uitslepen zodat we lekker makkelijk kunnen overstappen. Pieter Lap
Bert Altenburg Zaterdag, 21 maart 2020
Blij dat ik lid ben Inretail Toppers, bedankt alvast voor jullie inzet, zet door!!!!
Nel van Dalen Zaterdag, 21 maart 2020
Beste....lieve Jan, Er is eigenlijk maar één woord....bedankt! Ik ben écht ontroerd.....om je medeleven, jullie strijdvaardigheid.. Het was deze week écht heel heftig en moeilijk. Ik had mijn laatste collectie, het einde van mijn 43 jarige carrière in de mode graag anders gezien, but I have to deal with it. Nu eerst het weekend, proberen op te laden, overdenken of ik open blijf. Alle mogelijkheden voor 'bijstand' in welke vorm dan ook doornemen, stappen ondernemen, aanvragen indienen.. Ondernemen! Maar nogmaals Jan, mijn oprechte dank aan jullie allen, óók de regering, voor de ongelooflijk inzet! Met hartelijke groet, Nel van Dalen BellaDonna Goes.
Rob van Woerkum Zaterdag, 21 maart 2020
Jan, wij zijn al erg lang lid van MITEX, nu Inretail en zien de reden van lidmaatschap al jaren in. Zeker in deze fase nog maar eens bevestigd waarom! Ook de intense samenwerking met Euretco/EK, waar wij ook lid van zijn, maakt een serieus blok voor overleg met overheidb en werpt zijn vruchten af. Beide organisaties geven mij in ieder geval veel steun en laten we hopen ook veel verlichtende oplossingen.
Sander Zaterdag, 21 maart 2020
Laten we inderdaad hopen dat over een dikke twee maanden het er weer rooskleuriger uit gaat zien. En dat de retail geen rare sprongen in het nauw gaat maken door met prijzen te stunten. Daar is niemand mee gebaat! Sterkte in de strijd allemaal
Edwin Romijn Zaterdag, 21 maart 2020
Stapje voor stapje zal/moet het gaan lukken.

Reageer