Geen vraag te gek
088 973 06 00

Buitengewone winkels

De week van Jan Meerman | week 44

De week van Jan Meerman | week 44

Ondernemen in de retail vraagt om heel veel kennis en vaardigheden, onder meer op het gebied van social media, techniek, marketing en meer. Toch blijven het vooral de mensen die het verschil maken. Bij medewerkers komt alles samen. Zij moeten met nieuwe technieken kunnen werken, weten hoe in te spelen op het veranderde consumentengedrag en natuurlijk kennis hebben van dat wat verkocht moet worden.

Het is een prachtige uitdaging om op de goede manier in te spelen op de consument die weet wat er in de wereld te koop is. Als ondernemer moet je wel over troefkaarten beschikken: goede medewerkers. Dat betekent dat je ontwikkeling moet stimuleren, waardoor hun kennis groeit en zij nog vaardiger worden. Dat gaat niet vanzelf: kost tijd en geld.

In de supermarktbranche hebben ze vorige week in hun nieuwe cao een passend antwoord gepresenteerd. Er wordt geld vrijgemaakt voor scholing en opleiding van personeel. Iedere medewerker krijgt een eigen opleidings- en ontwikkelingsbudget. Dat potje is salaris met een doelbestemming: werken aan eigen mogelijkheden, vaardigheden en toekomstperspectief. De supermarkten herkennen een strategisch belang en daarom lijkt het mij ook goed voor onze cao.  

De vakbonden waarmee INretail praat, beseffen ook wel dat het in onze branches om meer gaat dan alleen maar procenten. Het gaat om perspectief, om ‘duurzaam inzetbaar’ zijn als medewerker. En dat brengt met zich mee dat je een werkomgeving moet bieden met aantrekkingskracht voor huidige én toekomstige medewerkers.  

Interessant en aantrekkelijk zijn als werkgever houdt meer in dan alleen iedere maand salaris betalen. Scholing moeten we daarom niet langer zien als kostenpost, maar als investering. Het motiveert medewerkers, loodst de branche de toekomst in en zorgt ervoor dat klanten meerwaarde bij jouw medewerkers ervaren. En van dat laatste worden jij, je medewerker(s) en je klant allemaal beter.

Misschien moet je ook eens naar jezelf kijken? Haal je alles uit jezelf? Kan jij verder kijken dan de waan van de dag? Heb jij de toekomst voor ogen? Als dat moeite kost, dan kan ik me voorstellen dat het ook lastig is om medewerkers ‘vooruit’ te coachen. 

Dat zeg ik niet zomaar natuurlijk. De arbeidsmarkt trekt enorm aan en goede mensen vinden, wordt de komende jaren alleen maar lastiger.  Als retailer moet je gaan bewijzen dat werken bij jou aantrekkelijk en dynamisch is voor (potentieel) personeel.  En opleiden en ontwikkelen hoort daar vanzelfsprekend bij. De doelgroep vindt dat buitengewoon belangrijk. En het is ook het fundament onder buitengewone winkels.

Jan Meerman

Delen

Reacties

Pieter Theelen Dinsdag, 31 oktober 2017
Een persoons gebonden opleidings budget is een, maar let wel de suppermarkt wereld is een wereld van vooral jonge mensen. Als het een opsparen wordt, als oudedags voorziening is het een slechte zaak. Mensen op een bepaalde leeftijd laten zich met alle rechten,die ze al hebben niet dwingen in een opleidings traject. Als we belanden in de sfeer van ; het geld moet op, is het nut ook ver te zoeken. Slimme regels zijn dan nodig.
Marjolein Dinsdag, 31 oktober 2017
Beste Mieke, Graag wil ik met je kijken of wij je wel kunnen helpen. Wat heb jij precies nodig? Gaat het om product training? of over hospitality en verkoop? Waarschijnlijke een combinatie. Ook wij zijn partner van Inretail en geven al jaren op specialistische verkoop trainingen voor de retail & lifestyle-branche. Hierbij creëren we voor de klant maatwerk programma's waarbij we het specialisme en de know-how van de klant combineren met onze eigen kennis over klantrelatie & verkoop communicatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan maatpakken hoog segment maar ook jeans of brand academies. Uitgangspunt: kennis van je product en succesvol inspelen op de behoefte van je klant zijn de sleutel in verkoop communicatie. Wij voegen inhoud toe en maken voor jou een programma op maat. Neem contact met ons op via de mail, kom langs op 20 november op het Inretail leden event of bel mij op 0655100925! Hartelijk groeten Marjolein Mesman Cuberetail.
mieke schuurmans Dinsdag, 31 oktober 2017
Dit bericht heb enkele weken geleden aan anna hutten gemaild, graag willen wij informeren, naar de mogelijkheden van Intretail uit, voor een verkoop training voor jong personeel in de bruidsbranche. Heb daar ook antwoord op gehad van dhr.Sander vd Nol; Ik ben er even goed ingedoken en heb de verschillende opties onderzocht. Wij werken samen met een 3-tal bedrijven, maar geen van deze bedrijven heeft een verkoopcursus speciaal toegespitst op bruidsmode. Ook heb ik bij de branche-specialist voor mode en bruidsmode, Edwin Belt, even geïnformeerd wat de mogelijkheden hierin zijn. Helaas zijn er geen instanties in Nederland die specifiek hiervoor cursussen geven. wat kan Inretail daar toch in gaan betekenen? Hoor graag van U. Met Vriendelijke Groet, Mieke Schuurmans Le Michel Bruidsmode/MS Trouwservice

Reageer