Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Ook een voetbalteam bestaat niet alleen uit spitsen

In een winkelgebied heb je een groot scala aan ondernemers, van een landelijke keten tot aan de lokale ondernemer.

Als winkelplaats bepaal je vaak ook een regiofunctie en daarbij wordt vaak gekeken naar de aanwezigheid van landelijke ketens.

Kneuterige winkels

Is een landelijke keten bepalend voor het succes van winkelgebied? Belangrijk is je niet alleen te focussen op landelijke ketens. Bezoekers zoeken vaak ook de diversiteit van winkels en vinden vaak winkels leuk die je elders niet tegenkomt.

Wat ik zelf altijd graag zie in winkelstraten, zijn de 'kneuterige' winkels. Winkels waar het knusjes, gezellig en aangenaam vertoeven is. Een fijne winkel waar de ondernemer de klant een kopje koffie aanbiedt en tijd heeft om even een gesprek aan te gaan. Een oprecht gesprek heeft vaak een onbetaalbare waarde en mag gezien worden als service met grote klasse!

Kleinschaligheid zien als je kracht

Als stadscentrum gaat het niet altijd alleen maar om de hoeveelheid (grote) winkels. Kijk goed wat past bij je DNA en probeer je te onderscheiden van de rest. Een klein winkelgebied met gezellige terrassen en een diversiteit aan winkels die je elders niet tegenkomt is voor consumenten veelal de moeite waard het te bezoeken.

Hoge gunfactor

Loop je door een stadscentrum dan is het altijd leuk dat ondernemers tevens (stads)ambassadeurs zijn, veel kunnen vertellen over de (rijke) historie en trots zijn op het winkelgebied. Een wandeling door het winkelgebied krijgt hierdoor meerwaarde en het wordt mede daardoor prettig vertoeven. De consument voelt zich welkom en de ondernemer creëert daardoor een hoge gunfactor.

Een winkelgebied met landelijke ketens zonder de diversiteit van kleine, gezellige, 'kneuterige' winkels, is wat mij betreft een voetbalteam met alleen maar spitsen.

Delen