Geen vraag te gek
088 973 06 00

De heldenlijst van Jan

De week van Jan Meerman | week 28 | 2019

De week van Jan Meerman | week 28 | 2019

Als ik een lijstje zou maken van mensen die ik bewonder, omdat ze tegen de stroom ingaan en zo op een positieve manier de wereld proberen te verrijken, kwam ik op de volgende namen:

Elon Musk (48)
Evenveel verguist als bewierookt. Hij maakte onder meer online betaaldienst PayPal tot een succes, bedacht een bedrijf voor ruimtetransport (SpaceX), richtte een energiegigant op (SolarCity) en was medebedenker en het gezicht van Tesla. Met de laatste heeft Musk de auto-industrie op z’n kop gezet. Zo gooide hij onder meer zijn patenten op het internet zodat iedereen er gebruik van kon maken. Slim. Hij joeg daarmee zowel de vraag naar elektrische auto’s als Tesla’s op. Musk is nu bezig met hyperloop en een elektrisch vliegtuig. Noemt Artificial intelligence als een van de belangrijkste bedreigingen voor onze beschaving en is voor een upgrade van het menselijk brein om straks bij te kunnen blijven. Ben ik het ermee eens? Weet ik niet. Wel stof om over na te denken.

Pieter Zwart (41)
Eindbaas van CoolBlue. Vertelt graag en veel. Maar stampte met het motto ‘alles voor een glimlach’ een miljardenbedrijf uit de grond dat de klant keizer maakt. Verstopt overigens graag grapjes in alles wat de onderneming doet. Zo gaat de site trillen als je het woord vibrator intikt (wordt niet verkocht), solliciteren doe je in een ballenbak, de bestelwagens van CoolBlue dragen het predicaat ‘klopt als een bus’ en als je in de XXL-winkel in Amsterdam even moet wachten heet het: ‘Klaar terwijl je lacht’. Recent kocht Zwart samen met investeerder Gilde zijn medeoprichters uit. Na de Belgische markt lonkt Frankrijk en aan het AD liet hij in 2018 weten dat de website in het Engels wordt vertaald. Zwart liet zich hiervoor fotograferen naast een raket van papier-maché. De begeleidende tekst laat zich raden.

Raymond Cloosterman (55)
Begon zijn carrière als golden boy bij Unilever en was onder meer verantwoordelijk voor het merk Dove. Kreeg van het toenmalige bestuur geld mee om een nieuw merk te starten, waarvan hij al jaren droomde. Hij wilde de dagelijkse dingen leuker maken en omtoveren in rituelen. Want waarom zou je van de afwas of een scheerbeurt geen feestje kunnen maken? Voordat Cloosterman Rituals lanceerde, betrok hij diverse andere ondernemers bij de totstandkoming van het merk en dacht meteen groot en internationaal. In de hele geschiedenis van Rituals is nog geen stuiver uitgegeven aan advertenties. Alles wordt door Cloosterman uitgeruild tegen zijn producten in winacties van bladen en platforms. Bovendien wist hij van meet af aan dat hij in zijn winkels een beleving als in een vijfsterrenhotel wilde brengen. Leeft samen met Colette Cloosterman-van Eerdt, CCO van de Jumbo supermarkten. De favoriete levenswijsheid van Cloosterman komt van Walt Disney: ‘If you can dream it, you can do it.’

Linda de Mol (54)
Zag haar in de jaren ’90 in een donkerblauwe BMW 3-cabriolet rijden op het Zevenend in Laren. Ze parkeerde haar auto half op de stoep half op de straat, voor wat later het huis van Mireille ‘Koffietijd’ Bekooy bleek te zijn. Ik geloof dat ik heel even verliefd ben geweest op Linda. Wat een humor, verstand, ambitie, talent, uitstraling en energie. Werd beroemd door Love Letters, Gooische Vrouwen, Miljoenenjacht en Ik hou van Holland. Troostte ooit een Nederlandse kandidaat in het Duitse Traumhochzeit die niet op de naam kon komen van het Duitse volkslied met de opmerking: ‘Ach, het is toch een rotlied.’ Ze presenteert, acteert en regisseert net zo makkelijk als Beyoncé. Maar voegt daar nog iets aan toe. In een wereld waarin papierenmagazines steeds meer verdwijnen, heeft zij als hoofdredacteur en uitgever van het blad Linda een eigen merkimperium gebouwd, waar tegenwoordig zelfs reizen onder vallen.

Ron Blaauw (51)
Liet zijn ster vallen, omdat hij in zijn restaurant af wilde van het geëmmer over welk soort bubbelwater hij schonk en weer wilde doen wat hij het liefste doet: lekker koken. Opende in vijf jaar tijd vijf restaurants. Vier Ron Gastrobars met oriëntaalse gerechten en The Fat Dog, waar je voor een speciale hotdog terecht kunt. Adviseert daarnaast het culinaire gedeelte van diverse andere restaurants in Amsterdam (waaronder The Bridges van The Grand) en ver daarbuiten. In een campagne van de Kamer van Koophandel in 2017 was hij ontwapenend eerlijk over de financiële problemen die hij als ondernemer heeft gekend. Blaauw die bekend staat om zijn nuchterheid kan in de keuken heerlijk meezingen met een van de mooiste nummers die ik ken van André Hazes: Geef mij nu je angst.

Michel Muller (55)
Zijn oudere broer Frans is de bestuursvoorzitter van Ahold-Delhaize. Tamelijk delicaat als je bedenkt dat Michel samen met drie compagnons het snelst groeiende bedrijf van Nederland in handen heeft dat in potentie de supermarktwereld op z’n kop zet: Picnic, de eerste online supermarkt. Je bestelt er alles online en schone elektrische bezorgwagens brengen de bestelling bij je thuis. Ze halen hun personeel, voornamelijk datamarketeers, van over de hele wereld. Muller begon zijn ondernemerscarrière ooit met het bedrijf Tango, de eerste onbemande tankstations in Nederland en kwam daarna met RouteMobiel, waarmee hij de ANWB het leven zuur maakte met reclamecampagnes zoals de ANWB Opzegdagen. Adviseert daarnaast een trits bedrijven (waaronder LaDresen publiceerde in 2010 zijn boek ‘Ervaringen van een Serial Entrepeneur’. Hij meldde recent nog dat Picnic enorm gaat uitbreiden in Duitsland.

Marcel Wanders (56)
Is onze eigen rockster in de internationale wereld van design en kunst. Hij schopte het met zijn gebreide stoel (Knotted Chair) tot in het Museum of Modern Art in New York (MoMa). Marcel Wanders is de oprichter van designlabel Moooi. Hij maakt voor zijn label eigen ontwerpen, maar maakt ook ontwerpen voor andere merken. De Horse Lamp van Front, de Smoke Chair van Maarten Baas en de Paper Chandelier van Studio Job zijn ook onder zijn designlabel uitgebracht. In zijn werk breekt hij voortdurend met conventies en ontregelt de blik van de kijker en gebruiker. Marcel Wanders combineert zijn creatieve werk met het ondernemerschap en bouwt wereldwijd verder aan het merk Moooi (en Wanders). Hij roemde ooit Jan des Bouvrie als de godfather van het Nederlandse interieurdesign vanwege zijn lef om commercie aan creativiteit te koppelen.

Thomas Rau (58)
De hoeder van materialen, wordt hij wel genoemd. Architect Thomas Rau gelooft dat het hele economische systeem anders moet. Om te voorkomen dat materialen massaal op afvalbergen en in verbrandingsovens terechtkomen, bedacht Rau met zijn vrouw, de bedrijfseconoom Sabine Oberhuber, het materialenpaspoort voor gebouwen. Daarin staat precies hoeveel van welk materiaal is gebruikt in een gebouw. ‘Afval is een grondstof die in de anonimiteit terechtgekomen is. Een identiteitsbewijs kan dit voorkomen,’ legde hij mij een paar jaar geleden uit. Het hoofdkantoor van Liander in Duiven, dat door RAU Architecten ontworpen werd, heeft zo’n paspoort. Het is volledig remontabel en wekt meer energie op dan het verbruikt. Rau lanceerde twee jaar geleden het Madaster, een soort Kadaster, maar dan voor materialen. Via het onlineplatform kan het materialenpaspoort van een gebouw worden gedownload. Eind 2017 waren dat er al 10.000. Saillant detail, het gebouw van INretail is ontworpen door Thomas Rau en 100 procent klimaatneutraal.

Margrethe Vestager (52)
Ze glimlachte vriendelijk bij het vonnis. En ze bleef glimlachen in de 21 minuten die volgden, waarin de Deense Commissaris Mededinging voor Europa in een langverwachte persconferentie vorig jaar met mathematische precisie uitlegde hoe de Amerikaanse techgigant Google potentiële concurrenten de nek omdraait en een boete van 4,34 miljard euro oplegde, de hoogste boete ooit door Brussel uitgedeeld aan een bedrijf wegens misbruik van zijn dominante marktpositie. Europees Commissaris Margrethe Vestager (Concurrentiebeleid) koos haar woorden zorgvuldig op hun gevoelswaarde: ‘Google maakt zich schuldig aan illegale praktijken om zijn bijna-monopolie te verankeren, hanteert technische argumenten als rookgordijn en dwingt smartphone en tabletfabrikanten te tekenen bij het kruisje’ waarmee ze worden opgesloten in een door Google gecontroleerd ecosysteem.’ Ik kon bij ieder woord wel juichen. Verstager is de eerste politica die de techreuzen keihard durft aan te pakken. Apple had ze in 2016 al een belastingnaheffing van 13 miljard euro opgelegd. En Google in 2017 een recordboete van €2,4 miljard wegens bevoordeling van eigen zoekresultaten. Deze politica was in haar eigen land eerder minister voor Economie en Binnenlandse Zaken.

Nikkie Plessen (34)
Wordt nog weleens verweten dat haar bedrijf er alleen maar is vanwege het huwelijk met multimiljonair Ruben Bontekoe of überhaupt een grote dosis mazzel heeft. Wie zal het zeggen, het is de kift, denk ik, want deze modeontwerpster, presentatrice, actrice en ras onderneemster bouwt gestaag verder aan haar mode-onderneming Nikkie. Een merk, als je het mij vraagt, met een on-Nederlandse allure. Ik zag het wederom met eigen ogen toen ik in de Bijenkorf in Amsterdam moest zijn en drommen vrouwen verliefd zag kijken naar de kledingstukken in de shop-in-shop aldaar. Wat Plessen doet, is misschien niet baanbrekend, maar met wat ze doet, maakt ze anderen blij. En dat met een traditioneel retail concept. Mooi vind ik dat ze daar grote namen aan weet te koppelen als Kate Moss en Doutzen Kroes. ‘Als vrouw moet je altijd respect verdienen door je meteen inhoudelijk te bewijzen,’ liet ze in een groot interview aan Quote weten. Gaan we nog veel van horen, van Nicky.

Berthold Gunster (60)
‘Mijn man en ik zijn het oneens over de vakantie. Ik wil graag naar Spanje en hij wil mee.’

‘Er is altijd een manier om ongelukkig te zijn: denken dat het geluk in de toekomst ligt’

‘Waar een oordeel begint, eindigt de toekomst.’

Berthold Munster van Omdenken heeft met zijn bedrijf vertaald wat Loesje op haar pamfletten dacht. Met humor en scherpe inzichten laat hij mensen op een andere manier naar zichzelf en de wereld kijken. Altijd positief, altijd gevat en altijd constructief. Zijn theorie is helder: ‘omdenken is denken in termen van mogelijkheden in plaats van problemen. Het is een manier van denken waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en wat je daarmee zou kunnen. Je gebruikt in feite de energie van het probleem voor iets nieuws.’ Omdenken dus. Lekker fris en Munster heeft er groot succes mee. Terecht.

Banksy (onbekend)
Er wordt al een tijdlang gefluisterd dat hij Robert del Naja is, de leadzanger van de Britse band Massive Attack. Toch is de werkelijke identiteit van de kunstenaar Banksy nog nooit onthuld, terwijl hij al ruim twintig jaar zijn boodschappen achter laat op de muren van Europese steden. Zijn meest bekende werk is het meisje met de langzaam wegvliegende ballon in de vorm van een hartje en de bloemengooier, een afbeelding van een relschopper die met een bos bloemen gooit. Banksy was recent nog in Venetië, waar hij vermomd als straatkunstenaar werd weggestuurd toen hij een olieverfschilderij in 9 delen had uitgestald, waarin een cruiseschip was te zien die de stad vermorzelde. Voor mij is Banksy de levende Zorro geworden, die vecht tegen onrecht met Z-tekens in de vorm van maatschappelijke boodschappen, die vaak even fraai als ongemakkelijk zijn. Vorig jaar probeerde veilinghuis Sotheby’s een werk van hem te verkopen. Er kwam een bod op van 1,2 miljoen euro, maar het schilderij vernietigde zichzelf in een paar seconden.

Maarten van der Weijden (38)
Een ondernemer trok vorige week de parallel tussen de doorzettingskracht van Maarten van der Weijden en die van een ondernemer. Ik snap de vergelijking en ik wil niemand te kort doen, maar het is misschien een tikkeltje te enthousiast om in de schoenen van deze sportheld te gaan staan. Wat een ongelooflijke prestaties levert deze man. Eerst door kanker te overwinnen en goud te pakken op de Olympisch Spelen van Peking en ruim tien jaar later de Friese Elfstedentocht zwemmend te volbrengen. Een poging die hij een jaar eerder had moeten staken. Maar opgeven in welke zin dan ook, lijkt voor Van der Weijden nooit een optie. In 2017 deed hij een dubbele kanaaloversteek (in 19 uur en 4 minuten) en in 2018 behaalde hij een wereldrecord wat een jaar eerder nog niet lukte (in 24 uur 102 kilometer zwemmen). Aan iedere recordpoging koppelt Maarten van der Weijden een goed doel. Dat maakt zijn prestaties extra indrukwekkend.

p.s. Wil je namen aan de lijst toevoegen? Mail me. Vanaf dit najaar gaan we een serie podcast-interviews maken met ondernemers in Nederland die de norm uitdagen. Wie wil jij graag horen?

Jan Meerman

PS. Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Helen Lannoye Donderdag, 11 juli 2019
Alle kleine zelfstandige ondernemers die, vaak tegen de stroom in, elke dag hun best doen om het beste uit zichzelf en hun bedrijf te halen. Die wil ik allemaal toevoegen !
Miel Le Coultre Donderdag, 11 juli 2019
Prachtige lijst Jan! Wat mij betreft een dissonant: Niki Plessen, niet de kift maar uit de praktijk. De eerste collectie van NIKKI kochten wij in en de kwaliteiten die wij kregen waren heel anders dan de monsters, van mindere kwaliteit wel te verstaan, sweaters waarbij op het monster London geprint stond werden uitgeleverd met Paris en zo kan ik nog wel even doorgaan. Klachten hierover werden niet in behandeling genomen of waren in hun ogen niet terecht en wij konden het bewijs van de mindere kwaliteit niet leveren. Voor deze zomer kochten wij Fifth House in, een goede en betrouwbare vertegenwoordigster ging voor het merk werken wat ons vertrouwen gaf én we vonden de collectie een eigen handschrift hebben en commercieel van prijs. We kregen de collectie uitgeleverd en wat bleek; een groot deel van de collectie was gemaakt van 100% polyester terwijl bij de inkoop was aangegeven dat de meeste artikelen van viscose gemaakt zijn. We kregen artikelen van 100% polyester die alleen maar gestoomd mochten worden! We hebben dit proberen te claimen maar het was allemaal geen reden voor hen om het retour te nemen met eindeloze discussies tot gevolg. De vertegenwoordigster had na een seizoen al opgezegd omdat, ik quote: "zij moest liegen tegen klanten als er klachten kwamen over afwijkende kwaliteiten". Dit zijn praktijken die niet door de beugel kunnen. Doordat je tijdens de presentatie van de collectie bij Mamma Kelly in contact komt met collega's en daarmee contact zijn blijven houden weten wij dat er meerdere klanten zijn die dit ervaren hebben en inmiddels gestopt zijn met het merk om bovenstaande redenen. De marketing van Nikki is inderdaad ok en slim maar de uitvoering laat duidelijk te wensen over en ze zal dat snel op orde moeten krijgen anders blijven ze maar lucht blazen in die ballon en we weten wat er dan gebeurd....., kijk maar naar Olcey Gulsen, die werd jarenlang geroemd om haar marketing en entrepeneurschap maar het bedrijf viel dit jaar om de schuldeisers achterlatend met een vordering van € 13 mln.! Enige nuance is dus op zijn plaats.
Gert Dinsdag, 09 juli 2019
Heerlijke column Jan! Marcel Wanders verdient groot respect als ondernemer, maar drie van de vier door jouw genoemde ontwerpen zijn niet door hem ontworpen. Alleen de Knotted chair is een ontwerp van hem. Voor de andere gaan de credits toch echt naar het Zweedse Front, Maarten Baas en Studio Job. ........
Jeannette Koops Maandag, 08 juli 2019
Rinsema Fashion Gorredijk Jos Beeres Noordbroek

Reageer