Geen vraag te gek
088 973 06 00

Homerun voor de retail?

De week van Jan Meerman | week 29 | 2020

De week van Jan Meerman | week 29 | 2020

Tijdens de presentatie over de ontwikkelingen in de schoenenbranche leek zich een ongewoon soort berusting van de toehoorders meester te maken, een groepje schoenondernemers met een imposante staat van dienst. Natuurlijk, de cijfers in het traditionele verkoopkanaal zijn om te huilen. Met minnen van meer dan 40 procent in het hart van de lockdown en een stijging van 50 procent van de onlineschoenverkoop. Zelfs de oudere consument zag zich door de coronacrisis genoodzaakt om schoenen op internet te bestellen. Maar wil dit zeggen dat deze marktontwikkelingen een voldongen feit zijn? Er in het post-coronatijdperk geen nieuwe omzetkansen ontstaan? We ons neer moeten leggen bij de weglopende omzet?

Iets anders formuleerde ik deze vragen toen we in de bijeenkomst waren aangekomen bij de presentatie over Dille&Kamille. Een winkelformule met haar roots in de jaren ’70 van de vorige eeuw, maar die de tand des tijds glansrijk lijkt te doorstaan door aanpassing aan de snel voortschrijdende wensen van consumenten, zonder daarbij overigens te vervreemden van haar merkwaarden. Op één van de eerste slides van de presentatie van Dille&Kamille stond verwoord, waarin zij geloven na de corona-uitbraak. Kortgezegd komt het hierop neer:

Voor de lockdown was een huis meer een plek waar je naar toeging na het werk, school, sport of een avond uit. Nu is een huis, meer dan ooit tevoren: een ‘thuis’. Het middelpunt van het leven, de uitvalsbasis van nagenoeg alle activiteiten. Liever thuis met vrienden ‘uiteten’, dan buiten de deur. Eerder de tuin, dan het terras. Beter thuiswerken dan de file.

Home is where the heart is. Letterlijk en figuurlijk.

Toen ik dat principe goed in mij opnam en samenvoegde met de onstuimig groeiende omzetcijfers in de woon-, tuin- en de doe-het-zelf-branche, kon ik mijn mond niet houden. Welke nieuwe kansen levert deze maatschappelijke ontwikkeling op voor iedere ondernemer in de non-food retail? Wat betekent het voor de service van een winkel? Voor de producten? Koop je anders in? Zou je vaker naar klanten toegaan om nieuwe collecties te tonen?

Antwoord: dit tijdperk vraagt om een andere manier van denken. Zo blijkt ook uit de cijfers. Formele kleding en schoenen waren al minder populair, maar vanaf het ogenblik dat Covid-19 ons leven veranderde, lijkt een zakelijk kostuum, of een net paar schoenen, steeds minder aantrekkelijk. Daarentegen groeit de populariteit van sport- en wandelschoenen. Kennelijk willen we meer bewegen nu we meer thuis zijn.

Omdenken dus.

Hiervan zag ik een sprekend voorbeeld in de coronakrant.nl, een initiatief van autodealers. Bij een foto van een achtertuin in een Vinexwijk, met daarin een ‘tiny house’, stond in chocoladeletters geschreven: ‘Geef je medewerkers een tuinkantoor in plaats van een bedrijfswagen’.

Ik bedoel maar.

Volgens mij zijn er talloze kansen voor de traditionele retail, maar je moet jezelf de ruimte gunnen om ze te ontdekken. Overigens makkelijker gezegd, dan gedaan. Daarvan ben ik me terdege bewust. In deze tijd met enorme financiële uitdagingen, is overleven de belangrijkste taak. Logisch dat je dan minder openstaat voor nieuwe ideeën en verkoopkansen. Toch blijf ik mij er onverminderd aandacht voor vragen. De mogelijkheden op een homerun zijn namelijk te mooi.

Jan Meerman

P.s. Vanaf 11 augustus brengen we tijdens onze Summerschool je elke week een fijne dosis inspiratie, op een luchtige manier, om zo bij te komen van het eerste (heftige) half jaar en om vol goede moed, inspiratie en nieuwe inzichten klaar te zijn voor het najaar. Wil je niks missen? Je kan je nu al aanmelden >>

Delen

Reageer