Geen vraag te gek
088 973 06 00

Stop het machtsmisbruik van digitale reuzen

De week van Jan Meerman | week 22 | 2019

De week van Jan Meerman | week 22 | 2019

Terwijl we nog nagloeiden van het Limburgse concert Oetbloaze met Gé Reinders en het harmonieorkest St. Caecillia, werden wij in de oude binnenstad van Venlo voorbijgefietst door andere bezorgers dan die van Thuisbezorgd.nl, UberEats of Deliveroo. Op de bezorgboxen van hun hippe zwarte fietsen stond in knalroze letters een afwijkende naam geschreven: InVenlo. Ik kon mijn ogen niet geloven. Zou dit het lokale alternatief zijn voor de platformeconomie? Eindelijk serieuze concurrentie voor de bezorgreuzen uit het buitenland? Op het beeldscherm van mijn telefoon toverde ik razendsnel het antwoord. Via InVenlo.nl, een overzichtelijke site, kon ik bij alle aangesloten ondernemers uit de buurt online eten bestellen of andere boodschappen doen.

Eindelijk een vuist

De ontwikkeling in Limburg is voor mij het zoveelste positieve signaal dat we eindelijk een vuist beginnen te maken tegen de ongebreidelde macht van onlinespelers in ons land. Zo liet Mona Keizer, staatsecretaris van Economische Zaken en Klimaat, vorige week weten dat digitale platforms niet alleen kansen, maar ook grote risico’s met zich meebrengen en machtsmisbruik aangepakt dient te worden. In een beleidsbrief aan de Tweede Kamer vertaalt de bewindsvrouw dat naar drie concrete maatregelen: scherper toezicht, strengere mededingingsregels en aanpassingen voor het melden van overnames.

Tenminste 750 miljoen

In Frankrijk gaat het nog een stuk verder. De Franse senaat heeft een nieuwe belastingwet goedgekeurd met extra fiscale maatregelen voor internetgiganten. Bedrijven als Google, Amazon, Facebook en Apple betalen sinds afgelopen donderdag 3 procent belasting op de internetinkomsten uit reclame, datahandel en commissies. De maatregel geldt voor ondernemingen die wereldwijd ten minste 750 miljoen euro omzet draaien.

Het moet uit Brussel komen

Die optie hebben we ook aan de Nederlandse overheid voorgelegd en toch ben ik ervan overtuigd dat de werkelijke verandering uit Brussel moet komen. Met die bril op las ik in dagblad Trouw een interessant nieuwsbericht. Grenswachters van Frontex (de Europese grens- en kustwacht) patrouilleren nu samen met Albanese collega’s langs de Grieks-Albanese grens. Doel is kandidaat-lidstaat Albanië bij te staan met het bestrijden van illegale migratie en grensoverschrijdende misdaad. ‘Het is voor het eerst dat het agentschap in een niet-EU-land actief is,’ meldt Trouw.

Controle op al die pakjes

Zou Frontex ook naar een online-variant te vertalen zijn?  Een Europese belasting- en douanedienst die actief onze grenzen op internet bewaakt? En ervoor zorgt dat iedere online-onderneming van binnen- en buiten Europa netjes belasting betaalt over de handel die het doet in iedere afzonderlijke lidstaat van de Europese gemeenschap? En waarom zou datzelfde online-agentschap ook niet met de landelijke diensten controle houden op al die pakketjes die Europa binnenkomen?

Machtsmisbruik breken

Met INretail doen we er alles aan om het machtsmisbruik van digitale platforms te breken. Dat heeft een jarenlange lobby opgeleverd met vele principiële discussies over vrije marktwerking versus overheidsingrijpen. Mede dankzij stug volhouden van onze kant is nu op elk overheidsniveau het besef doorgedrongen, dat de markt niet zonder regulering kan. Ook MKB-Nederland en VNO-NCW zijn dit in gaan zien. Toch zijn we er nog lang niet. Samen met thuiswinkel.org, ANVR en Techniek Nederland hebben we op papier gezet wat er nog moet gebeuren om de macht van digitale platforms in te dammen.

Concreet en snel.

De lokale platformeconomie wordt in Venlo ondertussen groots uitgewerkt. Groots met de Limburgse zachte G.

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Patrick Dinsdag, 28 mei 2019
Leuk Jan, dit artikel, maar van apple en google heb ik geen last. Als je het nu hebt over verschraling van de retail komt dat wel door de "Nederlandse" internetreuzen. Waarbij met name enkele geen winst, maar marktaandeel en data vergaring nastreven. Die dus de prijzen verzieken, maar ook nog eens de realiteit over levertijden en "service" naar de consument. Voor 23:59 besteld morgen in huis, gratis bezorgen, gratis retourneren. enz. enz. Marges van €150,- op een artikel van €2000,- Dit zijn de bedrijven die de markt volledig uithollen. En ja, de consument DENKT dit te willen. Maar wat als straks menig goed ALLEEN nog maar online te krijgen is? De binnensteden slechts bestaan uit HORECA en? Telefoonreparatiewinkels? Natuurlijk is dit marktwerking, maar zou liever zien dat INRETAIL hier eens over lobbied. Want uiteindelijk moet IEDEREEN wat verdienen, ook de marktaandeelvergaarders, maar dan is het waarschijnlijk al te laat...
Lambert Bruin Dinsdag, 28 mei 2019
Er zijn en komen nieuwe verbindingen van vraag en aanbod, personen en bedrijven gebaseerd op technologische mogelijkheden, zoals Internet of Things, platformen, blockchains. Wat in Venlo is gedaan is een prima initiatief. Zo zijn wij, ondernemersvereniging Ravelijncenter in Den Helder, op de winkelboulevard gestart met de pilotfase van een multi-sided platform. Dit platform is ontwikkeld in samenwerking met onderzoekbureau Evize en Cor Molenaar en ondersteunt door de Provincie Noord holland en de Rabobank. Dit platform is onderscheidend van de meeste andere platforms omdat het een ontmoetingsplaats is van vraag en aanbod. Het platform is voorlopig op lokaal niveau en zal kopers en bezoekers trekken door een aansprekend aanbod en faciliteiten om het winkelcentrum te bezoeken of online producten te bestellen. Het is geen verzameling van websites, geen webshop. Het platform faciliteert. Deze platformen zijn veel krachtiger dan de oude supply-chain benadering waarbij iedere retailer zelf maar de klanten moest gaan aantrekken. Er is veel onduidelijkheid over platforms. Tegenwoordig wordt alles al snel een platform genoemd. Een multi-sided platform moet attractief zijn voor bezoekers en aanbieders. In veel markten wordt gekeken naar deze nieuwe toepassingen. Afwachten is geen optie meer.
Henri Dinsdag, 28 mei 2019
Natuurlijk zijn de internetgiganten een doorn in het oog van de detaillist. Ik zeg het maar weer eens "detailer versus retailer" om het geheel van ondoorgrondelijke lijntjes en gedachten een leesbare kreet te geven. De zogenaamde hoeksteen van de ondernemersmaatschappij heeft er last van. Maar de sleutel licht in wezen simpelweg bij de consument. Zij kiest ervoor om bij "bol en ali" en consorten te kopen en niet in de fysieke winkel. En laat ik dan maar gelijk zeggen, niet bij de detailer maar bij de retailer. Grote schaal versus kleine schaal. Nu ben ik niet zo naief dat we echt veel kunnen veranderen aan de aanwezigheid van de grote schaal en zeker niet die van buiten de landsgrenzen. Dus InRetail: mooie en schone taak om het via Neerlands bestuur te proberen met andere instrumenten. Ik volg de vorderingen graag. Goed idee Jan.
Dick Maandag, 27 mei 2019
In de brievenbus van mijn buren zie ik regelmatig pakketjes van een grote Aziatische webshop (Ali) waar op het douane etiket “monster” staat. Het lijkt mij dat er dan geen btw en invoerrechten over betaald worden. Het zijn dan altijd enveloppes of brievenbuspakjes, vermoedelijk van geringe waarde, maar zoals de Duitsers zeggen: “Kleinvieh macht auch Mist“. Gezien de grote aantallen pakketjes die op die manier verstuurd worden gaat het vermoedelijk om veel “mest”. Een prima idee dus Jan!

Reageer