Tony is de toekomst

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

De week van Jan Meerman | Week 51

De week van Jan Meerman | Week 51

Chocolade zocht ik. Met mijn mobiel in de hand -bij ‘notities had ik een lijstje ingetikt- speurde ik het schap af. Koekjes, kransjes, klokjes, kerstmannen, puur, melk, met nootjes....

Het aanbod vocht om mijn aandacht en het was  Tony's Chocolonely die in de winkelwagen belandde.

Best raar, bedacht ik later. Bijna vanzelf viel mijn oog op dat merk. Waarom eigenlijk? De chocolade van Verkade of Droste is kwalitatief ook in orde. Waren het de primaire kleuren van de verpakking of de positieve associatie die Tony’s Chocolonely oproept? Ergens zit toch ‘dat beetje meer’ dat iets tussen mijn oren deed.

Anders denken en doen

Feit is dat iedereen in ons land het merk kent. Dat hebben ze razend knap gedaan. En de meesten weet ook dat het slaafvrije chocolade is. Teun van de Keuken en Henk Jan Beltman bedachten het concept als reactie op het zien van kinderen die op cacaoplantages slavenarbeid moeten verrichten. Door rechtstreeks in te kopen bij de cacaoboeren en ook tegen een redelijke prijs, verbetert hun positie. De winst die de tussenhandel normaal maakt komt nu ten goede aan de boeren en daardoor kan Tony slaafvrije chocolade verkopen.

En dat werkt. Het spreekt mij en vele andere consumenten aan. De smaak is goed (of het nou ècht veel beter is dan de concurrentie kan ik niet zeggen) en je kunt ermee voor de dag komen als je wilt trakteren, of iemand iets cadeau wilt doen. Het is een slim, innovatief én succesvol voorbeeld van een concept dat past bij de consument die bewust wil consumeren. Die beweging komt ook sterk naar voren in ons onderzoek Retail richting 2030.  Net als vele andere.

We zoeken je op

Als retailer moet je daar iets mee. Maar hoe, dat houdt ons allemaal bezig. En dat snap ik, want voor INretail geldt hetzelfde. Hoe maak je nou de juiste keuzes? Ons onderzoek kent geen standaard format waar voor jouw situatie een aanpak uit komt rollen. En daarom gaan we er volgend jaar via  co-creatie mee aan de slag. We zoeken je op in de regio en gaan vanaf maart samen met jou de retailkansen ontdekken. Innovatieve retailers gaan hun ervaringen met ons delen tijdens deze inspiratiesessies. Zij treden op als ambassadeurs van de vernieuwing.  

In de wereld van de chocolade is Tony de toekomst. De komende weken ga ik mij een voorstelling maken van hoe de retailtoekomst er uitziet met nog veel meer ‘Tony’s’. Als ik eraan denk dan zie ik slimme, hoopvolle, smaakvolle en duurzamere concepten met liefst ook nog wat meer rendement.

Jan Meerman

P.S. Meld je alvast aan voor de regiosessies van Retail richting 2030.

AANMELDEN 

Reacties

Arjan van Dijke 20 december 2017
Beste Jan en alle collega`s, Waar het om gaat is: onderscheiden, meerwaarde toevoegen. En als je dat niet kunt of wilt, ben je overgeleverd aan de wedstrijd met de internetgiganten. En dat ga je nooit winnen. Zo simpel is het in 2018. Mvrgr. Arjan van Dijke (CEO DB KeukenGroep)
Dick Wieringa 19 december 2017
Beste Jan, Over smaak kan lang getwist worden en heeft iedereen gelijk. Duurzaamheid vinden we denk ik allemaal belangrijk, maar is in de modebranche echter nog heel ver weg. Er worden enorme massa's geproduceerd waar kennelijk geen vraag naar is. Als dat wel het geval is zouden we met zijn allen niet zo vroeg afprijzen, toch? Een grote stap in de goede richting zou zijn als we allemaal onze voor-orders zouden halveren en fabrikanten allemaal centraal voorraden zouden houden. Over de voorraad die wij als retailer niet houden, lopen we ook geen risico van afschrijving en démodage. Voor nabestellingen kunnen fabrikanten dus wat een hogere prijs aan ons berekenen. Met deze extra marge kunnen zij het voorraadrisico dekken. Ze hoeven dan ook niet meer speciaal voor hun outlets te produceren, waardoor het échte outlets worden. Een dergelijke stap zou de samenwerking en het verticale partnerschap versterken en bevorderen. We zouden nog veel verder moeten gaan. Ook daar heb ik wel ideeën over, maar die eerste stap is kennelijk voor de meesten helaas al een brug te ver. Zo lang detaillisten en fabrikanten blijven sturen op omzet en niet op vraag blijft het dweilen met de kraan open. We belasten het milieu en de grondstoffen onnodig zwaar met de enorme overproductie. De "footprint" van de fashionbranche kan zeker met 40% gereduceerd worden als we in staat zijn om middels horizontale en verticale samenwerking vraaggestuurd kunnen gaan werken.

Reageer

Tags
Contactpersoon
Jan Meerman
Jan Meerman
Algemeen directeur
088 973 06 40

Gerelateerd aan dit artikel

Delen