De week van Jan Meerman | Week 51
Chocolade zocht ik. Met mijn mobiel in de hand -bij ‘notities had ik een lijstje ingetikt- speurde ik het schap af. Koekjes, kransjes, klokjes, kerstmannen, puur, melk, met nootjes....
Het aanbod vocht om mijn aandacht en het was Tony's Chocolonely die in de winkelwagen belandde.
Best raar, bedacht ik later. Bijna vanzelf viel mijn oog op dat merk. Waarom eigenlijk? De chocolade van Verkade of Droste is kwalitatief ook in orde. Waren het de primaire kleuren van de verpakking of de positieve associatie die Tony’s Chocolonely oproept? Ergens zit toch ‘dat beetje meer’ dat iets tussen mijn oren deed.
Anders denken en doen
Feit is dat iedereen in ons land het merk kent. Dat hebben ze razend knap gedaan. En de meesten weet ook dat het slaafvrije chocolade is. Teun van de Keuken en Henk Jan Beltman bedachten het concept als reactie op het zien van kinderen die op cacaoplantages slavenarbeid moeten verrichten. Door rechtstreeks in te kopen bij de cacaoboeren en ook tegen een redelijke prijs, verbetert hun positie. De winst die de tussenhandel normaal maakt komt nu ten goede aan de boeren en daardoor kan Tony slaafvrije chocolade verkopen.
En dat werkt. Het spreekt mij en vele andere consumenten aan. De smaak is goed (of het nou ècht veel beter is dan de concurrentie kan ik niet zeggen) en je kunt ermee voor de dag komen als je wilt trakteren, of iemand iets cadeau wilt doen. Het is een slim, innovatief én succesvol voorbeeld van een concept dat past bij de consument die bewust wil consumeren. Die beweging komt ook sterk naar voren in ons onderzoek Retail richting 2030. Net als vele andere.
We zoeken je op
Als retailer moet je daar iets mee. Maar hoe, dat houdt ons allemaal bezig. En dat snap ik, want voor INretail geldt hetzelfde. Hoe maak je nou de juiste keuzes? Ons onderzoek kent geen standaard format waar voor jouw situatie een aanpak uit komt rollen. En daarom gaan we er volgend jaar via co-creatie mee aan de slag. We zoeken je op in de regio en gaan vanaf maart samen met jou de retailkansen ontdekken. Innovatieve retailers gaan hun ervaringen met ons delen tijdens deze inspiratiesessies. Zij treden op als ambassadeurs van de vernieuwing.
In de wereld van de chocolade is Tony de toekomst. De komende weken ga ik mij een voorstelling maken van hoe de retailtoekomst er uitziet met nog veel meer ‘Tony’s’. Als ik eraan denk dan zie ik slimme, hoopvolle, smaakvolle en duurzamere concepten met liefst ook nog wat meer rendement.
Jan Meerman
P.S. Meld je alvast aan voor de regiosessies van Retail richting 2030.
Reacties
Reageer
