Geen vraag te gek
088 973 06 00

Zo, en nu actie!

De week van Jan Meerman | week 5

De week van Jan Meerman | Week 5

In maart zijn de verkiezingen. De politiek loopt zich al warm. Of loopt weg, zoals de justitieminister vorige week deed. Alle partijprogramma’s hebben we doorgespit, op zoek naar speerpunten die voor leden van INretail belangrijk zijn. En yes, we vonden veel zaken die wij hebben aangedragen en dat is winst vergeleken met vijf jaar geleden. Toen leken het mkb en de retail niet te bestaan. Lobby betekent volhouden, zo blijkt opnieuw.

Als je goed leest, staan er best wat aardige dingen in die verkiezingsprogramma’s. Maar ik weet inmiddels ook dat het vaak papieren ‘beloftes’ zijn. Zelfs als alle plannen echt worden omgezet in wetten en beleid, dan pakt het toch vaak weer anders uit dan gedacht en bedoeld. Dat komt omdat politici en ambtenaren heel goed zijn in het bedenken van papieren oplossingen.

Een voorbeeld: er wordt gewaarschuwd voor het verdwijnen van banen door robotisering. Oplossing: werknemers moeten zich bijscholen of omscholen. Maar wat is de praktijk voor winkelmedewerkers? Mensen zien de noodzaak er niet van in, willen dat niet of denken dat niet te kunnen. Dus alleen iets roepen of in tekst formuleren – en waar echt een oprecht goede gedachte achter kan zitten-  is onvoldoende. Er moet iets concreets gebeuren.

Ander voorbeeld: het zorgen voor aantrekkelijke winkelgebieden, een belangrijk punt voor ons. De ideeën daarover klinken heel stoer op papier. Maar hoe gaan gemeentes dat in de praktijk aanpakken? Fijne nota’s schrijven met fraaie foto’s? En dan? Wachten op de permanente lente van altijd bloeiende winkels?

Ga hoe dan ook praten met ondernemers, zeg ik dan. Maak geld en tijd vrij om daarmee concreet aan de slag te gaan, want het gaat niet vanzelf. De overheid moet dat proces aanjagen. Het mag, nee, het moét dwingender.

Nog een voorbeeld, de wet op de loondoorbetaling bij ziekte, de WWZ. Op papier misschien een functionerende wet, maar in de praktijk totaal niet. Dat moet dus opgepakt worden. Niet om het dan weer weg te leggen, maar om er werk van te maken.

Er zijn heel veel punten die door lobbywerk nu op de politieke agenda staan en daar ben ik blij mee. En direct na de verkiezingen is het tijd voor actie. Ideeën, plannen en initiatieven moeten concreet vorm krijgen. Ga als een ondernemer aan de slag en werk je het snot voor de ogen om waar te maken wat je in deze periode belooft, is mijn advies richting Den Haag. Zorg voor budgetten, menskracht, heldere verantwoordelijkheden en resultaat. En blijf vooral ook praten met ondernemers en andere echte mensen. Vier jaren zijn zo weer voorbij.  

Jan Meerman

Delen

Reacties

Lanny Asbeek Brusse Dinsdag, 31 januari 2017
Beste Jan, Ik hoop dat de (tijdelijke) BTW verhoging ook aandacht krijgt. Daar hoor ik niemand meer over in discussies e.d. op TV en in de kranten.

Reageer