Bijl Blogt: Een leuke of dé Leukste Winkel van Nederland?

21 november 2025

Al heel mijn leven ben ik verslaafd aan winkels kijken. Niet vluchtig gluren, maar écht voelen wat mensen in zo’n winkel ervaren. Ik zeg “heel mijn leven”, maar eerlijk is eerlijk: het begon op mijn vijftiende. Al vulde ik als driejarige al vakken bij mijn oom in Den Haag, en werkte ik als tiener praktisch al mijn vrije uren in familiebedrijven en bij de grote jongens.

Winkels zijn mijn roeping. Retail blijft mijn speeltuin. En ik geniet er nog elke dag van. Die verwonderende verhalen van vindingrijke ondernemers. Soms denk ik: er zou gewoon een tv-programma moeten zijn. ‘Vandaag Inside’, maar dan met ondernemers die heerlijk ouwehoeren over ‘Retail Inside’. Want één ding is zeker: deze branche staat nooit stil. En mensen blijven maar wát graag winkels binnenstappen.

Je kunt het gevoel niet uitleggen, maar je wordt meteen blij als je binnenstapt

Wij bij INretail, de beroepsidioten, hebben natuurlijk altijd een mening paraat over wat een winkel verdienend, uniek of onderscheidend maakt. Dan gooi je er woorden tegenaan als ‘purpose’, ‘impact’, ‘betekenisvol’. Prachtig hoor, maar dat is vooral voor onszelf, en voor achter de schermen van beroepslui. Klanten denken totaal anders. Die denken niet in formules of modellen. Voor hen draait het om iets veel simpelers: heb ik dat fijne gevoel als ik die winkel binnenstap? Dat gevoel dat je niet precies kunt uitleggen, maar je wel meteen vrolijk maakt. En doe je een lekkere aankoop? Dan ben je extra blij.

Vraag je hen waarom ze ergens terugkomen, dan zeggen ze: “Gewoon een leuke winkel”. Dat betekent: “Ik kom er graag”, “De mensen kennen me”, “Ze begrijpen me”, “Ze verrassen me steeds weer”, “Het voelt goed”. En precies dáár gaat de verkiezing De Leukste Winkel van Nederland over.

De bevestiging dat je mensen écht weet te raken

Welke winkelteams krijgen, spontaan of met een beetje hulp, die stroom van waarderende stemmen van hun klanten? Die daarmee willen zeggen: “Jullie maken ons blij”? Dat is niet alleen geweldig voor je teamspirit: het is een bevestiging dat je mensen écht weet te raken. De competitie met andere winkels? Ach, dat is bijzaak… En toch ook weer niet. Want samen scherp blijven, samen beter worden, samen laten zien hoe mooi retail kan zijn: dat doet iets goeds met het imago van de hele branche.

Wat kunnen we leren van de winkel met de hoogste waardering?

Had ik zelf een winkel? Dan deed ik meteen mee. Ik zou het al fantastisch vinden als mijn klanten ons ‘een leuke winkel’ noemen. Want er zijn zó veel leuke winkels in Nederland die een pluim verdienen. Er is altijd iemand nog leuker of misschien wel de allerleukste. Wie krijgt de hoogste waardering en wat kunnen we daarvan leren? Samen winnen we sowieso, want alles wat aandacht krijgt, groeit.

En vraag het maar aan de genomineerden en winnaars van vorig jaar… die glimlach gaat echt niet meer van hun gezicht.

Harry Bijl

Doe mee!
Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.