Retail INspirator Harry Bijl:

“Werken in de retail betekent omdenken, openstaan voor ontwikkelingen, mensen enthousiasmeren en samen kansen pakken”

 

Blogs van Harry        Harry als gastschrijver of -spreker        Met Harry op retailsafari

Over Harry

Harry Bijl heeft ruim 40 jaar ervaring in de retail en kijkt altijd vooruit. Hij werkte in diverse functies bij onder andere WE, V&D, Euretco en Clous Fashion Group. Sinds 2007 is hij inspirator en innovator bij INretail, de grootste brancheorganisatie voor ondernemers in retail non-food.

De liefde voor winkels en de mensen die er werken, kreeg Harry met de paplepel ingegoten. Hij groeide op in een ondernemersfamilie en kwam al vroeg in aanraking met de retail. Hij doet niets liever dan ontdekken hoe de dynamische retailsector zich voortbeweegt, wat klanten blijer en winkels onderscheidend en kansrijker maakt. Je vindt Harry dagelijks met en bij ondernemers.

Zijn opgedane kennis deelt hij vol bezieling met retailers, ondernemers, studenten en stakeholders. Harry is een veelgevraagd spreker, retaildeskundige, columnist en jurylid. Ook organiseert hij retailsafari’s in steden in binnen- en buitenland, waarbij hij geïnteresseerden meeneemt naar inspirerende winkels en winkelgebieden.

Blogs van Harry

Ga je mee op Stadssafari in Deventer?

Harry als spreker

Harry als gastschrijver of als spreker op jouw event of gastcollege?

Jaarlijks bezoekt Harry honderden retailondernemers en vele congressen, en (inter)nationale retailactualiteiten volgt hij op de voet. Deze ervaringen vertaalt hij door naar innovatieve businessideeën, praktische tips en inspirerende praktijkcases. Schakel Harry in als gastschrijver, spreker op een event of voor een gastcollege. Al vele marketing- en salesprofessionals in de retailsector, eigenaren en managers van mkb-retailbedrijven en studenten met interesse in een retailcarrière werden geïnspireerd op onder andere de volgende thema’s:

Het Retail Excellence Model

Hoe maak je keuzes die bijdragen aan de eigenheid en het succes van jouw onderneming? Met het Retail Excellence Model leer je begrijpen wat jou uniek maakt en hoe je bijbehorende werkzaamheden en taken onder je collega’s en medewerkers kunt verdelen.

Retailtrends en ontwikkelingen

Wat betekenen de trends in de retailsector voor jouw onderneming? En hoe vertaal je ze naar jouw winkelvloer? Harry helpt jou de belangrijkste trends, waaronder omnichannel, e-commerce, personalisatie, AI en duurzaamheid, in het juiste perspectief te plaatsen.

Samenwerken in de keten

Of een bedrijf sociaal en maatschappelijk bijdraagt, weegt voor consumenten steeds zwaarder bij hun aankoopbeslissing. Alles draait om op het juiste moment beschikbaar zijn met een onderscheidend assortiment. Daar is samenwerking tussen leveranciers en retailers bij nodig.

Voelen als
een klant

Verkopen is verbinden. Of consumenten ergens geld aan uitgeven, wordt steeds vaker bepaald door de mate waarin ze zich verbonden, begrepen en gehoord voelen. Harry verdiept zich al jaren in klantreizen en -ervaringen, en duidt deze met actuele praktijkvoorbeelden.

Met Harry op retailsafari

Wat anderen zeggen over hun samenwerking met Harry

“We werkten al meerdere keren met Harry samen voor retailsafari’s, zowel voor non-food als food. Zijn troeven zijn vooral zijn vlotte aanspreekbaarheid en zijn netwerk van winkeliers, leveranciers, groothandels, merken en centrummanagers. Harry is een retailencyclopedie die snel inhaakt op allerlei vragen, onmiddellijk to the point komt en de bredere context schetst.”

– Mode Unie

“Harry heeft drie gastcolleges verzorgd: twee voor onze eerste -en tweedejaarsstudenten bij het vak Innoveren en een presentatie voor docenten en partners van onze opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Iedere presentatie die hij geeft is ’tailor made’: hij kan zijn presentaties goed aanpassen aan zijn publiek. Harry kent veel sprekende voorbeelden en weet de theorie daarmee naadloos te verbinden aan de praktijk, waarbij hij constant een koppeling maakt naar macrotrends en -ontwikkelingen. Zijn gastcolleges waren verhelderend en energiek. Met het team kijken we ieder jaar weer uit naar Harry’s komst!”

– Rotterdam Business School

“Harry Bijl is altijd een interessante spreker die met prachtige en aansprekende beelden laat zien wat er (wereldwijd) in de retail gebeurt. Hij zet ons keer op keer aan het denken.”

– Intratuin

“Als ANWR GARANT hebben we Harry Bijl “De toekomst van retail” laten presenteren op onze Inspiratiedag, waar we onze schoenen- en sportleden voor hadden uitgenodigd. De manier waarop Harry met voorbeelden van over de hele wereld een toekomst schetst over retail in het algemeen is inspirerend en zet aan tot nadenken. Iedere slide in zijn presentatie heeft een verhaal en laat een beeld zien waar de retail in de toekomst naartoe zou kunnen gaan. Harry duidt en vertelt zonder mening, maar met een enorme kennis van het retailvak.”

– ANWR GARANT Nederland

Meer informatie en aanvragen

Heb je vragen of interesse in een presentatie, gastcollege of retailsafari? Neem dan contact op met Jeanny Reemers via jreemers@inretail.nl of 088 – 973 06 39.