Bijl Blogt: De woonbranche op een kruispunt?

15 oktober 2025

De woonwereld verandert in rap tempo. Waar consumenten vroeger tevreden waren met een bank die jaren meeging, zijn zij nu op zoek naar inspiratie, beleving en oplossingen die duurzaam zijn en passen bij hun levensstijl. Voor het mkb in deze sector betekent dit: meer eigen signatuur en dus durven kiezen. De vraag is: blijf je vasthouden aan het vertrouwde, of grijp je de nieuwe kansen die zich aandienen?

De kracht van synergie

Veel mkb-woonbedrijven beschikken over prachtige winkels, maar benutten nog niet altijd de voordelen van samenwerking. Door samen te werken met partijen als modezaken, horeca of kunstgaleries ontstaat een unieke beleving én kansen op extra omzet. Denk aan een woonwinkel met een espressobar, richt de lobby van een hotel in (met naamsvermelding en QR-codes voor informatie of verkoop), of een galerie waar meubels, talent en kunst elkaar versterken.

  • Zoek lokale samenwerkingspartners
  • Zet marketing in op gerichte doelgroepen
  • Organiseer gezamenlijke evenementen
  • Zet je beste mensen in en inspireer en help ze, zodat ze maximaal kunnen bijdragen
  • Gebruik user generated content, gebruik klanten als ambassadeurs op socials
  • Werk samen met onderwijsinstellingen en enthousiaste studenten

Limited editions en creatieve samenwerkingen

De klant van nu wil meer verrast worden. Naast de vaste collectie biedt een gelimiteerde lijn, ontwikkeld samen met een lokale ontwerper, stylist of zelfs een hotel, extra aantrekkingskracht. Het mkb kan snel inspelen op trends zonder logge structuren.

  • Start tijdelijke samenwerkingen
  • Lanceer pop-up collecties en exclusieve lijnen
  • Maak spraakmakende, unieke en eigenzinnige presentaties
  • Creeër een opvallende wisselplek of trendplein

Technologie als stille kracht

Digitalisering hoeft niet groot of kostbaar te zijn. Juist het mkb kan slim en op kleine schaal experimenteren. Denk aan augmented reality-tools, waarmee klanten producten virtueel in hun woonkamer zien, of AI-chatbots die direct stijladvies geven. Technologie maakt het voor de klant makkelijker om tot aankoop over te gaan. Gebruik QR-codes om meer gebruikersopties of extra productinformatie te tonen. Bedenk welke data en technologie kunnen helpen nieuwe klanten te vinden en te helpen.

  • Gebruik technologie om twijfels weg te nemen
  • Verlaag de drempel tot aankoop door wensen en mogelijkheden (data) beter te begrijpen
  • Vergemakkelijk bestellen en aanbetalen
  • Gebruik track & trace tools voor de exacte levertijden en bezorging
  • Adviseer niet merkbaar op basis van de aankoophistorie; consumenten houden hier niet van, volgens de Thuiswinkel Toekomst Monitor

Impact als onderscheidend vermogen

Consumenten vragen steeds vaker naar de herkomst en levensduur van producten. Mkb-ondernemers kunnen zich onderscheiden door transparant en duurzaam te zijn. Consumenten geven aan dat ze snappen hoe duurzaam werkt, maar vinden dat winkels niet helder zijn in het helpen kiezen. Maatschappelijke impact maken en overal tonen, verstrekt de identiteit en reputatie.

  • Bedenk hoe je goede doelen kunt steunen en/of werk kunt bieden aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt
  • Bied circulaire diensten aan, zoals inruilprogramma’s (bijvoorbeeld vouchers met korting op nieuwe aankopen)
  • Bied refurbish services (gratis of tegen betaling)
  • Maak assortimentkeuzes op basis van duurzame collecties en materialen
  • Communiceer online en in de winkel je authentieke en eerlijke beleid

Community bouwen

Bedrijven die zich uitsluitend richten op verkopen, missen kansen. Bouw een betrokken community van fans en ambassadeurs die vaker terugkomen, evenementen bezoeken en het merk promoten.

  • Vraag regelmatig je top tien klanten wat ze van je vinden
  • Organiseer workshops en interieuradviesavonden (desnoods bij andere bedrijven)
  • Stimuleer user generated content op social media
  • Positioneer online medewerkers en hun expertise (als ze dat willen)
  • Geef klanten een podium en laat ze elkaar ongedwongen treffen in je store
  • Bespreek met je kernleveranciers je ambities en plannen en zoek naar win-winsituaties
  • Gebruik slimme mailsystemen om relevant in contact te blijven

Inspireren in plaats van etaleren

Een winkel die alleen producten uitstalt, verliest van het internet. Inspireer klanten door van de zaak een toneel te maken met lifestyle settings en storytelling. Zo voelt de klant zich direct welkom, nog voordat er een aankoop is gedaan.

  • Maak van de showroom een inspiratiehuis
  • Bied opties om een thuissituatie na te bootsen
  • Vertel verhalen bij je belangrijkste producten
  • Denk na over impactvolle quotes en beelden
  • Inspireer vanuit gebruikerservaringen en emoties
  • Laat zien hoe je thuis verbeteringen en veranderingen kunt realiseren

Flexibele verdienmodellen

Het traditionele model van inkopen en verkopen kan worden aangevuld met alternatieve inkomsten, zoals abonnementen, servicepakketten of samenwerkingen met vastgoedpartijen. Wie kan je aanvullend op je assortiment een plek geven? En wellicht kan en mag je flexplekken bieden of woonruimte verhuren of verkopen?

  • Diversifieer het verdienmodel
  • Maak jezelf minder afhankelijk van seizoensinvloeden
  • Kies partners waarmee je risico kan spreiden, wendbaar kan worden en de services kan verhogen
  • De toekomst vraagt om lef

De opties voor mkb-woonbedrijven liggen open. Het is belangrijk om nu te kiezen waar je écht onderscheidend in kunt zijn. Consumenten zoeken meer dan alleen meubels en producten; ze verlangen naar verhalen, de beste hulp, verbinding en een ervaring die past bij hun identiteit. Wie nu, vooral met zijn of haar team, durft te experimenteren met bovenstaande punten bouwt aan een sterk en toekomstbestendig bedrijf.

Meer inspiratie door Harry?

Lees ook zijn andere blogs

Lees meer
Harry Bijl

Harry Bijl

Inspiratie en innovatie

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.