6 tips voor goede productfotografie

6 tips voor goede productfotografie

16 november 2020

Tim Posthumus Meyjes schoot met zijn team zo’n 600 productfoto’s per dag toen hij als studio manager en fotograaf bij Miinto werkte. Sinds 3 jaar staat hij zelf vaker met de camera in zijn hand en werkt hij als e-commerce fotograaf voor verschillende mode-, accessoire- en interieurmerken. We vroegen hem tips over hoe je met fotografie kan verleiden. Maak bijvoorbeeld van een product altijd minimaal 3 foto’s. Een van de voorkant, een van de achterkant en een van een detail (de structuur, naad, logo). Zo kan de klant van elke kant het product zien (net als dat ze hem bekijken in de winkel).

#1 • Boots live winkelen na

Maak bijvoorbeeld van een product altijd minimaal 3 foto’s. Een van de voorkant, een van de achterkant en een van een detail (de structuur, naad, logo). Zo kan de klant van elke kant het product zien (net als dat ze hem bekijken in de winkel).

#2: Witte achtergrond

Gebruik voor productfotografie op de website altijd een witte achtergrond. Dat staat strak, oogt rustig en legt de nadruk op het product. Bij de fotowinkel kan je een witte achtergrond-rol en statief kopen, dan heb je de basis op orde.

#3: Teach yourself

Je kan altijd een product fotograaf inhuren. Maar start ook vooral zelf. Type op YouTube ‘product fotografie met je mobiele telefoon’ in en je vindt legio aan filmpjes waar je veel van kan leren.

#4: Goed licht

Licht, het belangrijkste voor een goede foto. In winkels is het vaak te donker. Koop of leen een bouwlamp, hang die ergens aan op en je hebt een enorme bak licht wat je foto echt ten goede komt.

#5: Geen filters

Gebruik liever geen (heftige) filters, ze leiden af. Doe dat alleen bij je privé-foto’s. Kleuren van de producten die je wilt fotograferen vervorm je ermee, zo geef je geen realistisch beeld af. Houd de foto’s basic en focus op het product.

#6: Extra etalage

Gebruik je Instagram (of Facebook kanaal) als etalage. Wissel productfoto’s af met modelfotografie. Gebruik als model je vaste klanten, medewerkers en vooral ook jezelf. Jullie kunnen het beste het verhaal en de sfeer van de winkel overbrengen. En maak ook foto’s buiten de winkel, in de straat of op een andere mooie plek. Let wel op het licht!

Tot slot…. Goede en mooie fotografie geeft vertrouwen. Een webshop met één foto per product of rommelige foto’s met ongestreken of slordig opgehangen producten ogen als een rommeltje en nodigen niet uit om rond te kijken. Maar doe aan de andere kant ook niet te gemaakt. Jij bent uniek, draag dat vooral uit. Ga experimenteren en fotografie en blijf het vooral leuk vinden!

Advies nodig?

Heb jij naar aanleiding van deze tips nog vragen over de inzet van je online kanalen? Stel je vraag aan mij!

Contacteer de adviseur Bel ons
Aafke Melgers

Aafke Melgers

Communicatieadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.