Geen vraag te gek
088 973 06 00
De waarde van de fysieke winkel
Het begint met de fysieke winkel niet langer te beschouwen als een plek waar alleen spullen worden gekocht. Consumenten kunnen altijd en overal (mobiel) kopen. We moeten de winkel benaderen als één van de (multichannel) touchpoints die bijdraagt aan de conversie. De koop of bestelling kan gesloten worden op de winkelvloer, maar dit hoeft niet. Belangrijker is om de rol van de fysieke winkel binnen de totale journey te zien. Uit Retail richting 2030 blijkt dat, volgens de consument, de fysieke winkel veel toegevoegde waarde kan bieden. Maar op welke gebieden?
Gemak
Veel consumenten (70%) zien toegevoegde waarde in het feit dat producten direct beschikbaar en op voorraad zijn. Toch staat dit onder druk omdat het in de praktijk vaak anders blijkt te zijn (‘’sorry, die hebben we net verkocht’’). Uitmuntende logistiek organisatie en longtail oplossingen op de winkelvloer zijn daarom basisvoorwaarden om relevant te blijven.
Ook de mogelijkheid om snel inkopen te doen of om producten af te halen is een belangrijk kenmerk voor de fysieke winkel. Zeker de jonge generatie (18 tot 29-jarigen) vindt het prettig om online gekochte goederen bij een winkel af te kunnen halen.
Specialisme
Kennis opdoen, geholpen worden en advies inwinnen. De fysieke winkelomgeving leent zich hier op dit moment nog beter voor dan de online omgeving volgens de consument. Zeker de oudere generatie (60-plussers) is het daarmee eens. Die expertiserol van de winkel is echter niet meer zo vanzelfsprekend weggelegd voor de jongere generatie. Zij winnen volop informatie ergens anders in.
Inspiratie
Ideeën opdoen en nieuwe producten ontdekken, is voor 42% van de consumenten een belangrijke toegevoegde waarde van de fysieke winkel. Maar ook de web omgeving leent zich goed voor inspiratie. Retailers die de rol van inspirator willen pakken, doen er goed aan om dit zowel online als offline goed voor elkaar hebben.
Playroom
Daar waar het kopen overal kan en producten thuisbezorgd kunnen worden, verschuift de rol van de fysieke winkel naar playroom. Consumenten willen producten niet alleen zien, ze willen het voelen en uitproberen. 31% van de consumenten ziet het zelfs wel zitten dat een winkel enkel en alleen een playroom is waar niet meer gekocht kan worden!
Welke functie van de fysiek winkel is volgens consumenten van (zeer) toegevoegde waarde | Aandeel dat aangeeft “van (zeer) toegevoegde waarde” |
Convenience | |
Een plek waar je naartoe gaat omdat producten daar direct beschikbaar en op voorraad zijn | 70% |
Om snel, gemakkelijk en in een kort tijdsbestek producten te kunnen kopen | 42% |
Een afhaalplek waar je producten die je online gekocht hebt af kunt halen | 28% |
Kennis | |
Om kennis op te doen, geholpen te worden, advies te krijgen | 47% |
Inspiratie | |
Om te ontdekken en verrast te worden door nieuwe producten en ideeën | 42% |
Met een specialistisch en exclusief assortiment (een selectie, dus niet alle producten) | 27% |
Playroom, voelen, testen | |
Een showroom waar je niet kunt kopen maar wel alles kunt zien, voelen, testen en uitproberen | 31% |
Sociale interactie | |
Een plek om samen (met vrienden/familie) tijd door te brengen | 25% |
Creatie en educatie | |
Klanten de mogelijkheid bieden hun eigen producten te ontwerpen, samen te stellen of aan te passen | 24% |
Klanten de mogelijkheid bieden workshops en events bij te wonen | 22% |
Belevenis | |
Voor entertainment en om plezier te beleven | 22% |
Bron: Retail richting 2030
Jong vs. oud
De kenmerken waarop de jongere- en oudere generatie de meest uiteenlopende meningen hebben zijn ‘sociale interactie’ en ‘belevenis’. Voornamelijk jongeren (18-29 jaar) zien de winkel als een plek waar ze graag met vrienden en familie tijd doorbrengen. Namelijk 35%, dit tegenover 20% van de oudere generatie (60-plussers). Persoonlijke aandacht (vriendelijk, gastvrij, geïnteresseerd) vinden veel jongeren (49%) maar vooral 60-plussers (65%) (heel) belangrijk bij het winkelen.
Als we kijken naar het toevoegen van waarde door middel van beleving, zien we ook een groot verschil. 30% van de jongeren vind de winkel bij uitstek een plek voor entertainment en plezier te beleven. 60-plussers zien hierin veel minder een rol weggelegd voor de winkel, namelijk maar 16%. Ook zien jongeren relatief vaker toegevoegde waarde in creatie & educatie functies. Zo staat 30% van de 18-29 jarigen open staan voor workshops en events bij fysieke winkels.
Retail richting 2030
Wil jij weten ‘hoe’ je op de retailshifts kan inspelen met jouw winkel. Maar weet je niet waar je moet beginnen? Kom dan naar de regiobijeenkomsten Retail richting 2030, en we gaan samen aan de slag!

Gerlant Lettinga
Strategisch beleidsadviseur Data & Kennis
088 973 06 28