De waarde van de fysieke winkel

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

De functie van de retailer verandert en de opdracht is helder: relevant zijn en blijven voor de consument in een zeer dynamische retailomgeving. Maar hoe houd jij jouw winkel relevant voor de klant? Aan wie kunnen we dit beter vragen dan aan de klant zelf?

Het begint met de fysieke winkel niet langer te beschouwen als een plek waar alleen spullen worden gekocht. Consumenten kunnen altijd en overal (mobiel) kopen. We moeten de winkel benaderen als één van de (multichannel) touchpoints die bijdraagt aan de conversie. De koop of bestelling kan gesloten worden op de winkelvloer, maar dit hoeft niet. Belangrijker is om de rol van de fysieke winkel binnen de totale journey te zien. Uit Retail richting 2030 blijkt dat, volgens de consument, de fysieke winkel veel toegevoegde waarde kan bieden. Maar op welke gebieden? 

Gemak

Veel consumenten (70%) zien toegevoegde waarde in het feit dat producten direct beschikbaar en op voorraad zijn. Toch staat dit onder druk omdat het in de praktijk vaak anders blijkt te zijn (‘’sorry, die hebben we net verkocht’’). Uitmuntende logistiek organisatie en longtail oplossingen op de winkelvloer zijn daarom basisvoorwaarden om relevant te blijven.
Ook de mogelijkheid om snel inkopen te doen of om producten af te halen is een belangrijk kenmerk voor de fysieke winkel. Zeker de jonge generatie (18 tot 29-jarigen) vindt het prettig om  online gekochte goederen bij een winkel af te kunnen halen. 

Specialisme

Kennis opdoen, geholpen worden en advies inwinnen. De fysieke winkelomgeving leent zich hier op dit moment nog beter voor dan de online omgeving volgens de consument. Zeker de oudere generatie (60-plussers) is het daarmee eens. Die expertiserol van de winkel is echter niet meer zo vanzelfsprekend weggelegd voor de jongere generatie. Zij winnen volop informatie ergens anders in.

Inspiratie

Ideeën opdoen en nieuwe producten ontdekken, is voor 42% van de consumenten een belangrijke  toegevoegde waarde van de fysieke winkel. Maar ook de web omgeving leent zich goed voor inspiratie. Retailers die de rol van inspirator willen pakken, doen er goed aan om dit zowel online als offline goed voor elkaar hebben.

Playroom

Daar waar het kopen overal kan en producten thuisbezorgd kunnen worden, verschuift de rol van de fysieke winkel naar playroom. Consumenten willen producten niet alleen zien, ze willen het voelen en uitproberen. 31% van de consumenten ziet het zelfs wel zitten dat een winkel enkel en alleen een playroom is waar niet meer gekocht kan worden! 

 

Welke functie van de fysiek winkel is volgens consumenten van (zeer) toegevoegde waarde Aandeel dat aangeeft “van (zeer) toegevoegde waarde” 
Convenience 
Een plek waar je naartoe gaat omdat producten daar direct beschikbaar en op voorraad zijn 70%
Om snel, gemakkelijk en in een kort tijdsbestek producten te kunnen kopen 42%
Een afhaalplek waar je producten die je online gekocht hebt af kunt halen 28%
Kennis
Om kennis op te doen, geholpen te worden, advies te krijgen 47%
Inspiratie
Om te ontdekken en verrast te worden door nieuwe producten en ideeën 42%
Met een specialistisch en exclusief assortiment (een selectie, dus niet alle producten) 27%
Playroom, voelen, testen
Een showroom waar je niet kunt kopen maar wel alles kunt zien, voelen, testen en uitproberen 31%
Sociale interactie
Een plek om samen (met vrienden/familie) tijd door te brengen 25%
Creatie en educatie
Klanten de mogelijkheid bieden hun eigen producten te ontwerpen, samen te stellen of aan te passen 24%
Klanten de mogelijkheid bieden workshops en events bij te wonen 22%
Belevenis
Voor entertainment en om plezier te beleven 22%

Bron: Retail richting 2030

Jong vs. oud 

De kenmerken waarop de jongere- en oudere generatie de meest uiteenlopende meningen hebben zijn ‘sociale interactie’ en ‘belevenis’. Voornamelijk jongeren (18-29 jaar) zien de winkel als een plek waar ze graag met vrienden en familie tijd doorbrengen. Namelijk 35%, dit tegenover 20% van de oudere generatie (60-plussers). Persoonlijke aandacht (vriendelijk, gastvrij, geïnteresseerd) vinden veel jongeren (49%) maar vooral 60-plussers (65%) (heel) belangrijk bij het winkelen.

Als we kijken naar het toevoegen van waarde door middel van beleving, zien we ook een groot verschil. 30% van de jongeren vind de winkel bij uitstek een plek voor entertainment en plezier te beleven. 60-plussers zien hierin veel minder een rol weggelegd voor de winkel, namelijk maar 16%. Ook zien jongeren relatief vaker toegevoegde waarde in creatie & educatie functies. Zo staat 30% van de 18-29 jarigen open staan voor workshops en events bij fysieke winkels.  

Retail richting 2030

Wil jij weten ‘hoe’ je op de retailshifts kan inspelen met jouw winkel. Maar weet je niet waar je moet beginnen? Kom dan naar de regiobijeenkomsten Retail richting 2030, en we gaan samen aan de slag! 

 

Tags
Contactpersoon
Gerlant Lettinga
Gerlant Lettinga
Marktonderzoek

Recent nieuws

  • open

    Status cao-onderhandelingen

    Nieuws
    Vandaag, 23 mei 2018
    Op 18 mei onderhandelden werkgevers en werknemers over een nieuwe cao Fashion, Sport & Lifestyle. Op 4 juni is een volgende ronde gepland, waarbij INretail de leden vertegenwoordigt in de gesprekken met vakbonden De Unie, CNV en Vakbond AVV.
    Status cao-onderhandelingen
  • open

    Van emotie kun je niet eten

    Nieuws
    Gisteren, 22 mei 2018
    Het valt niet te ontkennen. Het eerste kwartaal was voor de Nederlandse schoenenbranche ronduit slecht. Met name voor de fysieke winkels. Toch verbaas ik mij over de paniekreacties, vooral van leverancierszijde.
    Van emotie kun je niet eten
  • open

    Paniekvoetbal brengt niets

    Nieuws
    Gisteren, 22 mei 2018
    Nu de voetbalcompetities ten einde lopen, merk ik dat er vaak sprake is van een hoop ‘gedoe’. Met name in plaatsen en regio’s met betaalde voetbalclubs of op hoog niveau spelende amateurverenigingen die in het voorbije seizoen onder de maat hebben gepresteerd en daardoor zelfs degraderen.
    Paniekvoetbal brengt niets
  • open

    Bijl Blogt: De impact van de afroep economie

    Nieuws
    vrijdag, 18 mei 2018
    Door de inzet van technologie kan een klein project al snel een impactvolle beweging worden. Dankzij de technologische mogelijkheden ontstaat er in een hoog tempo een krachtige nieuwe economie, genaamd de afroep economie.
    Bijl Blogt: De impact van de afroep economie

Gerelateerd aan dit artikel

Delen