Op 11 juni 2024 meldde de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat zij vijf bedrijven boetes heeft opgelegd, elk boven de € 100.000. Volgens de ACM hebben deze bedrijven de regels omtrent prijsverminderingen overtreden en nepkortingen toegepast. Hierdoor maken zij zich schuldig aan misleidende handelspraktijken. Consumenten zijn hierdoor mogelijk aangezet tot aankopen die zij bij juiste informatie niet zouden hebben gedaan.
In november publiceerde de ACM al een ‘laatste waarschuwing’ met de aankondiging dat er handhaving zou plaatsvinden. Dit soort waarschuwingen moeten altijd zeer serieus worden genomen.
De forse boetes die zijn uitgedeeld betreffen twee situaties.
In de eerste situatie heeft de ondernemer niet de laagste prijs van de laatste 30 dagen als referentieprijs gehanteerd. Een aantal producten was namelijk in de 30 dagen ervoor al in de aanbieding geweest. In dat geval moet de aanbiedingsprijs als referentieprijs worden gehanteerd.
In de tweede situatie is een uitzondering op de 30-dagen-regel, namelijk voor onafgebroken, oplopende kortingen, niet correct toegepast. Als tussentijds een prijsverhoging plaatsvindt, mag de oorspronkelijke prijs niet meer als referentieprijs worden vermeld.
INretail heeft eerder via de nieuwsbrief bericht over de nieuwe regels die al sinds 1 januari 2023 gelden. Hoewel deze regels eenvoudig lijken, kan het door de vele, soms overlappende acties in Nederland toch ingewikkeld worden. Uit de opgelegde boetes blijkt dat een fout snel gemaakt is. INretail gelooft niet dat ondernemers opzettelijk misleiden, maar de regels zijn niet goed toegepast, waardoor klanten wel misleid kunnen zijn. De ACM hanteert altijd een strikte uitleg van de regels bij vragen over veel voorkomende acties en aanbiedingen.
Je kunt de regels hier nog eens nalezen.
Tot slot: consumenten hebben ook individueel rechten als zij menen misleid te zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld de koop ontbinden en hun geld terugvragen.
Heb je vragen of wil je advies omdat een klant zich misleid voelt? Bel met de INretail Ondernemersservice op 088-9730600 of e-mail naar info@inretail.nl.