Uit de recent vrijgegeven cijfers van de Nationale Marktmonitor blijkt dat de modebranche het jaar 2023 heeft afgesloten met een bescheiden omzetgroei van 2% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze stijging wordt voornamelijk gedreven door een aanzienlijke toename van de gemiddelde besteding van consumenten, die met maar liefst 5% is gestegen.
Hoewel de omzet een lichte stijging vertoonde, daalden zowel het aantal transacties (-3%) als het aantal verkochte stuks (-2%). Analyses tonen aan dat fashion retailers in het eerste halfjaar een omzetstijging van 3% hebben gerealiseerd, terwijl de omzet in het laatste halfjaar stabiel bleef op het niveau van vorig jaar, met een 0% groei.
Opvallend is dat zowel in het eerste als het laatste halfjaar van 2023 een daling van de omzet via online verkoopkanalen werd geregistreerd. Over het gehele jaar genomen, vertoonde online verkoop een omzetdaling van 12%. Ondanks een afname van 20% in het aantal transacties, steeg de gemiddelde bestedingsindex met 10% ten opzichte van 2022.
Belangrijk om op te merken is dat de gegevens in het panel alleen betrekking hebben op de multichannel retailers. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt echter een stijging van de omzet in de pure online verkoop.
Ook cijfers inzien?
Benieuwd naar specifieke marktcijfers zoals omzetontwikkeling per week, specifiek voor offline en online omzet? Neem nu deel aan de Nationale Marktmonitor en ontvang een inlog voor een dynamisch dashboard met daarin verdiepende sturingsinformatie.