Op weg naar een beter rendement

8 februari 2024

Hopelijk heb je 2023 positief af kunnen sluiten ondanks de stijgende kosten m.b.t. inkoop, huisvesting en personeel. Natuurlijk is het niet zo zwart wit dat je aan het begin van een kalenderjaar gaat. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit dat je aan het begin van een kalenderjaar gaat nadenken wat de plannen zijn voor het komende jaar, want dit is uiteraard een doorlopend proces. Maar het is wel een goed ijkmoment om nog eens goed op een rij te zetten wat je ambities zijn met je onderneming en hoe je dat doorvertaald hebt, naar de komende maanden. Rendement is op dit moment belangrijker dan ooit.

Begroting

Uiteindelijk houdt dit wel in dat er een begroting opgesteld moet worden waarin je plannen vertaald worden om je doelstelling te realiseren. Dat gaat uiteraard verder dan alleen maar een omzetdoel te formuleren en op basis van het verleden een begroting op te stellen. Maak gebruik van je eigen data en stel een prognose op aan de hand van de prognosetool. Download de tool en ga aan de slag.

Omzet, inkoop en marge

Hoe stuur je op het rendement van je voorraad/inkopen? Een vraag waar veel ondernemers in de Woonbranche mee worstelen. Dat is uiteraard ook afhankelijk van het segment waarin je actief bent. Overwegend kan gesteld worden dat er in de Woonbranche sprake is van een order gestuurde inkoop. De voorraad showroommodellen / showroompresentaties in de winkel is de basis waarop verkocht wordt.

Er is in de Woonbranche niet echt sprake van een inkoopseizoen. Je kunt wel stellen dat er sprake is van verkoopseizoenen, welke dan qua periode per type segment kunnen verschillen. Om een optimaal verkoopresultaat te behalen is het dan ook heel belangrijk om inzage te hebben hoe je diverse merken/productcategorieën presteren en wat voor ontwikkelingen in de markt plaatsvinden

Belangrijk om hierin mee te nemen is wat een merk aan omzetbijdrage levert aan jouw onderneming en welke brutomarge dit oplevert? Belangrijk is om een afweging te maken van de commerciële keuzes die je maakt in de keuze voor bijvoorbeeld een merk als dit belangrijk is voor je positionering / uitstraling. Draagt dit voldoende bij aan het rendement van je onderneming en rechtvaardigt dit ook de investering in de voorraad en inrichtingskosten voor dat deel van je winkelruimte die je hiervoor beschikbaar stelt.

Aan de slag

Niet alleen een plan voor omzet en inkoop is van belang. Ook een plan voor je verkoop- en marketingactiviteiten kunnen niet ontbreken. Wij delen 5 tips om hiermee aan de slag te gaan.

Tip 1 • Maak een marketingkalender

Met een marketingkalender is het mogelijk om het verkoopseizoen op basis van onder ander commerciële momenten, marketing (online en offline) focus, promotionele doeleinden, (lokale) samenwerkingen en visual merchandising, in te delen. Dit helpt om focus aan te brengen en met name te behouden gedurende het jaar en de seizoenen.

Tip 2 • Zorg dat je online (beter) zichtbaar bent; ook zonder webshop

Bijna 80% van de consumenten oriënteert zich online. Bijvoorbeeld via social media, Google of directe websites. Dit kan zowel vooraf, tijdens als na een winkelbezoek zijn. Het belang van online zichtbaarheid kan vandaag de dag niet meer worden onderschat. Stel jezelf wel altijd de vraag: wil je een online etalage zijn van je winkel of wil je een online verkoopkanaal zijn? Bij die laatste zal het rendement in veel gevallen belangrijker zijn dan de omzet. Want hoeveel blijft er onder aan de streep daadwerkelijk over van de online omzet? Onze bedrijfsadviseurs denken graag met je mee.

Tip 3 • Zorg dat je branding overal klopt

Jouw online kanalen moeten naadloos vertellen wie je bent. Dat moet natuurlijk aansluiten op je fysieke winkel. Oftewel: de branding van je winkel moet zowel online als offline herkenbaar zijn voor jouw klant. De berichten/posts en andere content waarin je hier aandacht aan besteed zijn dus vooral gericht op je verhaal, je mensen, je merk en het gevoel. En veel minder op harde verkoop. Dit noemen we ook wel kwalitatieve content voor je bedrijf.

Tip 4 • Zorg voor een mooie content mix

Buiten de kwalitatieve content, moet je de koopbereidheid van een klant ook triggeren door actiegerichte content. Denk bij deze content aan verschillende promotionele doeleinden zoals sale, VIP-events, een bepaalde deal, etc. Neem hierin wel altijd mee wie je wilt zijn als winkel. Uiteindelijk kan actiegerichte content je winkel (lees: je eigen branding) een bepaalde hoek indrukken, waar je eigenlijk helemaal niet zou willen zitten. Denk hierin vooral ‘out of the box’ en probeer de perceptie van de klant hierin altijd te overtreffen.

Tip 5 • Kijk verder dan on- en offline

Online en offline zijn twee verschillende kanalen, maar omnichannel is ‘het nieuwe normaal’. Of je website nu een online etalage is of juist een belangrijk verkoopkanaal; de online en offline facetten moeten naadloos in elkaar overlopen. Zo moeten je social media posts aansluiten bij de huidige visual merchandising van je winkel en vice versa. Mocht je een goede lokale en/of zakelijke samenwerking in gedachte hebben? Denk ook dan altijd weer aan de branding van je eigen winkel en zorg dat je samenwerkingen en promotionele doeleinden altijd aansluiten bij de visie die je uit wil stralen.

Advies nodig?

Voor juridische vraagstukken, vragen over financiering, hr of andere simpele en complexe kwesties kun je terecht bij een van onze adviseurs.

Contacteer de adviseur Bel ons
Peter Wolfsen

Peter Wolfsen

Bedrijfsadviseur

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.