Woonmonitor

Woonmonitor: De online- en offline verdeling in de slaapbranche

3 april 2024

De resultaten van de woonmonitor* van de tweede helft van 2023 zijn onlangs gepresenteerd. De komende weken nemen we je mee in de belangrijkste inzichten uit het onderzoek. In dit artikel kijken we naar de online- en offline verdeling in de slaapbranche.

Definitie

Onder productgroep slapen verstaan we de volgende categorieën:

  • Boxspring Combinatie
  • Compleet Bed
  • Los Matras
  • Los Topmatras
  • Losse bedbodem
  • Bed zonder Matras

On- en offline verdeling

Online/Offline verdeling omzet in slapen

Online/offline verdeling afzet in slapen

We zien een vrij constante lijn in de verhouding on- en offline. Dit zowel aan de omzet als afzet kant. Na de coronaperiode varieert het online aandeel op omzetbasis tussen de 23% en 27% Op basis van afzet ligt het aandeel rond de 40%.

Kijken we dieper naar de productcategorieën en vergelijken we 2023 met 2022 dan zien we dat de boxspring-combinatie aan een online opmars bezig is. Het online aandeel (op basis van afzet) stijgt van 27% in 2022 naar 34% in 2023. De productgroep met het hoogste online aandeel is de topmatras. 48% van de topmatrassen is in 2023 via het online kanaal gekocht.

Voor de verkoop van bedden neemt de fysieke winkels nog steeds een belangrijke plek in. Een goed persoonlijk advies is voor veel consumenten essentieel bij de aankoop van een bed. Aan de andere kant neemt de online concurrentie toe. Naast de online verkoop die plaatsvind via de reguliere slaapaanbieders zien we de snelle groei van online spelers als Emma en Matt Sleeps. Met een ruime periode van proefslapen (100+ dagen), goede testresultaten en ‘niet goed geld terug’ nemen zij  veel drempels weg om online te kopen. Het assortiment wordt daarin ook verder uitgebreid met bedombouwen en boxsprings. Daarnaast opent Emma de eerste fysieke winkels op high traffic locaties zoals the Mall of The Netherlands en in het centrum van Eindhoven.

Het belang van Slapen, naast voeding en beweging wordt steeds duidelijker. Alle kansen en voor de slaapspeciaalzaken om daar op in te spelen, maar dat vraag wel om een duidelijke klantfocus en diepgaande kennis over slapen, slaaphouding en van het assortiment dat wordt aangeboden.

Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de woonmonitor. Wil je daar meer over weten, klik hier of neem contact op met Bert-Jan van der Stelt.

*De Woonmonitor is het consumentenonderzoek op het gebied van woonproducten. INretail voert sinds 2020 dit onderzoek uit samen met Markteffect. Op basis van 20.000 respondenten geeft het belangrijke inzichten over de consumentenbestedingen in de woonbranche. De komende weken zullen we achtereenvolgend inzoomen op de volgende productgroepen: bedden, raamdecoratie en vloerbedekking.

Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.