Woonmonitor: cijfers offline en online verkoop in de slaapbranche

7 april 2023

De Woonmonitor is HET consumentenonderzoek dat INretail samen met Markteffect uitvoert. Op basis van 20.000 respondenten geeft het belangrijke inzichten over de consumentenbestedingen in de woonbranche. Op 9 maart hebben wij de resultaten  van de tweede helft van 2022 gepresenteerd aan de afnemers van de Woonmonitor.  De komende maanden delen we een aantal belangrijke inzichten uit dit onderzoek met jullie.

De online en offline verdeling in de slaapbranche

Offline is nog steeds de belangrijkste aankoopplek voor slaapproducten (o.a. boxsprings, complete bedden, losse (top)matrassen losse bedbodems). In de 2e helft van 2022 is 77% van de omzet in slapen offline gerealiseerd. Dat ligt op een iets hoger niveau in vergelijking met de eerste helft van 2022 waar het offline aandeel 74% was. Alleen in de lockdownperiode (1e helft 2021) is het online aandeel tijdelijk gestegen naar ca. 35%.

Kijken we naar afzet (stuks) dan zien we dat het online aandeel hoger ligt, namelijk 39%. Met name losse topmatrassen en de categorie ‘bed zonder matras’ worden gemiddeld vaker online gekocht in vergelijking met een complete bed- en boxspring-combinaties.

Deze cijfers tonen nog maar weer eens aan hoe belangrijk de fysieke winkel is als oriëntatie en aankoopplek voor een slaapproduct. Het zien, voelen en uitproberen gecombineerd met een goed advies is voor de meeste consumenten essentieel bij de aanschaf van een slaapproduct.

Detailinformatie is alleen inzichtelijk voor de afnemers van de Woonmonitor. Wil je daar meer over weten? Klik dan hier of neem contact met Bert-Jan van der Stelt (bjvdstelt@inretail.nl).

Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.