PERSBERICHT: Mode- schoenen- en sportretail pleit voor overbruggingskrediet

17 april 2020

De mode, schoenen en sport branches hebben een volgende stap gezet in de strijd om oplossingen voor de coronacrisis die de branches extreem hard raken.

Eerder publiceerden partijen al een gezamenlijk statement om als retailers en leveranciers samen tot oplossingen te komen voor de liquiditeitspositie in de keten. Nu hebben de partijen samen een brief gestuurd naar de staatssecretaris van Economisch Zaken, Mona Keijzer.

Sector specifieke regeling

INretail, Euretco Fashion en de Mode Alliance, gesteund door MODINT, ANWR-GARANT, Vimagro, FNLS en FGHS vragen het Ministerie om de sector specifieke problematiek aan te pakken met een sector specifieke regeling. In de brief wordt verduidelijkt dat fashion retailers en -leveranciers een behoefte hebben aan overbruggingskredieten ter grootte van een miljard euro. De wederzijdse, financiële afhankelijkheid tussen retailers en leveranciers vormt een grote bedreiging voor de bedrijfskolom. Daarom worden in de brief argumenten geleverd voor een sector specifiek overbruggingskrediet die de benodigde liquiditeiten levert.

Financiering collecties

Het overbruggingskrediet is nodig voor de financiering van nog te leveren zomercollecties en voor de financiering van het uitleveren van herfst/wintercollecties komende maanden. Omdat sinds de corona uitbraak en overheidsmaatregelen geen omzet wordt gerealiseerd, ontbreekt het geld bij retailers om aan alle verplichtingen richting leveranciers te kunnen voldoen.

Als nieuwe collecties vanwege financieringsproblemen niet kunnen worden geleverd kan straks het nieuwe modeseizoen niet van start gaan. Retailers calculeren daarnaast een enorm margeverlies in voor dit, en volgend seizoen. De oproep van de overheid om thuis te blijven plus de anderhalve meter economie maakt ondernemen volgens het normale business model namelijk onmogelijk.