PERSBERICHT: Rijbewijsregels frustreren zero-emissie logistiek

7 december 2023

De Nederlandse retail- en de mobiliteitssector zijn onaangenaam verrast door het overheidsbesluit om de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor het besturen van een elektrische bestelauto niet langer te gedogen. Het Openbaar Ministerie wil namelijk de regeling die zorgt dat je ook met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto mag rijden, maar met een half jaar verlengen, tot 1 juli 2024. Verlenging van de regeling tot tenminste 1 januari 2025 is nodig om wetgeving te actualiseren, zodat elektrische voertuigen ook na 1 juli volgend jaar verder kunnen. De Tweede Kamer wordt opgeroepen in actie te komen.

Veel te kort en onacceptabel, vinden INretail en negen andere branche- en ondernemersverenigingen het OM-besluit dat grote gevolgen heeft voor de sector. Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s hebben geen grootrijbewijs en dat is een onnodige hindernis op weg naar leefbare binnensteden en duurzame logistiek.

Huidige gedoogregeling

Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Dat betekent een vrijstelling voor het C-(vrachtwagen)rijbewijs, dat boven de 3.500 kg verplicht is. De hogere gewichtsgrens is ter compensatie van de zware batterijen, en voorkomt verlies van laadvermogen.

Onzekerheid voor ondernemers

Er is nog zeker een jaar nodig om te komen tot regelende wetgeving, maar toch is een streep gezet door de huidige vrijstellingsregeling per 1 juli 2024. Nu dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor de bestelauto met dieselmotor. Het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden wordt zo vertraagd. Ook komt de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s stil te liggen. Het is onduidelijk hoe de bewindslieden dan verder willen met de ontwikkeling van zero-emissie vervoer.

Tekort aan bestuurders met C-rijbewijs is groot

Ondernemingen investeerden afgelopen jaren al miljoenen euro’s in elektrische bestelauto’s en voelen zich in de kou gezet. Er is al een tekort aan bestuurders met een B-rijbewijs en het gebrek aan bestuurders met een C-vrachtwagenrijbewijs die nodig zijn voor elektrische vrachtwagens is nog groter. Bijscholing kosten bovendien tijd en lost het probleem niet op halverwege volgend jaar.

Soepele verlenging

Als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt, komen honderden e-bestelauto’s aan de kant te staan. De sector vraagt daarom om verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. De duurzame, stille en schone elektrische bestelauto kan dan gewoon haar werk blijven doen. De gezamenlijke oproep tot ingrijpen door leden van de Tweede Kamer is afkomstig van INretail, Transport & Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex , Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), BOVAG, Koninklijke Bouwend Nederland, Techniek Nederland, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Kan ik je helpen met een vraag?

Heb je een vraag over dit onderwerp of persbericht? Neem gerust contact op, ik help je graag.