Week van de Veiligheid

Van 6 t/m 12 oktober 2025 is het de Week van de Veiligheid. Dit jaar staat de Week van de Veiligheid in het teken van agressie en geweld tegen ondernemers en medewerkers. Helaas nog altijd een actueel thema wat aandacht vraagt.

Wij vinden dat veiligheid in winkels altijd de hoogste prioriteit moet hebben en geven je de nodige informatie, tips en tools om hiermee in jouw winkel aan de slag te gaan. Samen werken we aan een veiligere werkomgeving!

Panelgesprek: Nieuwe aanpak van winkeldiefstal – wat is werkbaar én rechtvaardig?

Winkeldiefstal is aan de orde van de dag. Jaarlijks worden er in Nederland meer dan 40.000 aangiftes gedaan, terwijl het werkelijke aantal naar schatting ruim 1 miljoen bedraagt. Voor sommige ondernemers is het een zeldzaamheid, voor anderen een dagelijks terugkerend probleem. De impact op medewerkers en ondernemers is groot en het kost de sector jaarlijks miljarden euro’s.

Ondertussen staat de capaciteit bij politie en justitie onder druk en dat zal voorlopig niet veranderen. Daarom wordt er gewerkt aan een nieuwe benadering van winkeldiefstal. Diefstal wordt dan vaker afgedaan door de winkeliers zelf met een boete van € 181,-.

Maar wat vind jij hiervan? Laat het ons weten tijdens het panelgesprek op 10 november 2025.

Meld je aan

Winkeldiefstal en agressie voorkomen

Schreeuwen, slaan, vernielen, bedreigen of chanteren – het zijn maar een paar vormen van agressie en geweld waar je als ondernemer mee te maken kunt krijgen, bijvoorbeeld bij een winkeldiefstal. We worden erdoor overvallen, en ervaren het als beangstigend en verwarrend. Toch kun je je erop voorbereiden en ermee leren omgaan.

Lees meer

Omgaan met een agressieve klant

Dat je met een agressor in aanraking komt kun je moeilijk voorkomen. Maar door jezelf en je medewerkers erop voor te bereiden word je er minder door overvallen. Leer over agressief gedrag en oefen je reacties. Met de juiste voorbereiding maak je jezelf en je werknemers weerbaarder, en houd je jouw onderneming veiliger.

Lees meer

Opleiding en training

Een veilige en prettige werkplek is belangrijk voor iedereen in de retail. Toch komt het steeds vaker voor dat retailers en medewerkers te maken krijgen met lastige situaties, agressie of ongewenst gedrag op de werkvloer.

  • Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) heeft de gratis online training  ‘Voorkomen van en omgaan met agressie en winkeldiefstal’ ontwikkeld. Deze training bestaat uit zes korte modules en neemt ongeveer 45 minuten in beslag. Na afloop ontvang je een certificaat. Tijdens deze training leer je hoe je klanten in verschillende situaties het beste kunt aanspreken om agressie en winkeldiefstal te voorkomen. Daarnaast ontdek je op welke manier je moet reageren als de klant toch agressief wordt.

Risico-Inventarisatie & Evaluatie

Veilig en gezond werken is niet een luxe, maar een noodzaak. Heb jij al een RI&E?

Een RI&E helpt jou als ondernemer om systematisch de risico’s op de (werk)vloer te identificeren en te beoordelen. Door mogelijke risico’s vroegtijdig in kaart te brengen, kunnen er passende maatregelen worden getroffen. Het uitvoeren van een RI&E draagt dan ook onder andere bij aan: het reduceren van ongevallen, het verbeteren van het welzijn van je medewerkers, het vergroten van de veiligheid van klant én medewerker en het verlagen van ziekteverzuim. Daarnaast is het hebben van een RI&E een wettelijke verplichting. Door actief te investeren in de veiligheid van de medewerkers verbeter je dus niet alleen de (werk)omstandigheden, maar voorkom je ook eventuele boetes.

 

 

Onze Health & Safety adviseurs kunnen de gehele dienstverlening rondom de RI&E uit handen nemen. Onze adviseurs hebben jarenlange ervaring in de branche en hebben een onafhankelijke kijk op de organisatie. Daarnaast verzorgt INretail verschillende trainingen zoals: preventiemedewerker, fysieke belasting en verzuim/vitaliteit.

Zie voor meer informatie over mogelijke arbeidsrisico’s ook de Whitepaper ‘De zeven grootste arbeidsrisico’s in jouw winkel’ en lees meteen praktische tips waar jij mee aan de slag te gaan door te investeren in de veiligheid.

Download de whitepaper Meer over de RI&E

Veiligheidsklapper

Uit onze bezoeken blijkt dat de veiligheid op de werkvloer vaak niet volledig op papier is vastgelegd. Veel ondernemers weten wel welke maatregelen ze moeten nemen, maar hebben deze belangrijke stappen niet officieel gedocumenteerd. Daarom hebben wij speciaal voor jou de gratis veiligheidsklapper ontwikkeld, om je te helpen de veiligheid van medewerkers en bezoekers te waarborgen.

Deze praktische gids helpt je om inzicht te krijgen in de risico’s binnen jouw bedrijf en biedt direct toepasbare tips om de veiligheid te vergroten. Of het nu gaat om brandveiligheid, het voorkomen van ongelukken of andere veiligheidsrisico’s, wij denken graag met je mee om jouw bedrijf veiliger te maken.

Vraag de veiligheidsklapper aan

Maak gebruik van jouw ledenvoordeel

Lid zijn van INretail betekent ook voordeel op diverse producten en diensten. Want met onze achterban van ruim 13.000 winkels kunnen we voor jou mooie prijs- en service-afspraken maken.

  • Cybercrime treft steeds vaker bedrijven, ook in de retail. 97% van de bedrijven is niet goed voorbereid. Veel retailers onderschatten de risico’s van digitalisering. Een cyberaanval kan grote schade aanrichten: van stilvallende systemen tot datalekken en reputatieschade. Met kans op hoge kosten voor herstel en juridische hulp tot gevolg. Voorkom problemen met een goede voorbereiding. Kies voor een cyberverzekering via INretail Verzekert.

  • Leer hoe je jezelf en je medewerkers beschermt met een 1-daagse training ‘Omgaan met ongewenst gedrag en agressie’ van BHV.NL. Of volg een branchespecifieke training zoals ‘Weerbaarheidscursus en winkeldiefstalpreventie’ of ‘Ongewenst gedrag en gastvrijheid in de horeca’.

  • Winkeldiefstal, inbraak en vandalisme zijn risico’s waar elke retailondernemer mee te maken kan krijgen. Een goed beveiligingssysteem is daarom niet alleen een kostenpost, maar vooral een investering in continuïteit, veiligheid en gemoedsrust. In dit whitepaper van Facilitaire Diensten (partner van INretail) bespreken we hoe je jouw winkel effectief kunt beveiligen met camera-installaties en alarmsystemen.
  • Log met eHerkenning op één manier veilig in bij meer dan 500 organisaties.

Thijmen de Coo

Thijmen de Coo

Adviseur Ondernemersservice