Geen vraag te gek
088 973 06 00

De toekomst van retail?

Hoe ziet de toekomst van de retailbranche eruit? Een belangrijke vraag voor jou als eigenaar van je modezaak, woonwinkel of andere retailorganisatie. Bij INretail kijken we samen met jou in de glazen bol van de retail. INretail speelt graag in op nieuwe innovaties en ontwikkelingen om ondernemen makkelijker te maken. Elke maand plaatsen we nieuwe cijfers & trends die je een goed overzicht geven van de ontwikkelingen binnen jouw branche. Bovendien houden we de opvallendste, interessantste trends in de retail voor je bij om je met nieuwe verhalen te inspireren. Op online gebied bieden we bovendien verschillende services om de vindbaarheid en het bereik van je webshop te verbeteren. Zo geven we onder andere SEO en social media advies die jou geheel klaarstomen voor de toekomst van retail.  

 

 


 De retailbranche in 2030

Hoe ziet retail eruit in 2030? Bekijk innovaties die belangrijk zijn voor de retail van de toekomst. Met het rapport Retail 2030 bereid jij je voor op de toekomst van Retail. 

DOWNLOAD HET RETAIL 2030 RAPPORT


 


Retail trends in 2030

De Nederlandse retailsector staat in de komende 10 jaar niet stil. Technische innovaties en digitale ontwikkelingen beïnvloeden ook jou als ondernemer. Dit brengt niet alleen de nodige risico's, maar ook veel kansen met zich mee. In de komende 10 jaar gaat er vermoedelijk meer veranderen dan het de afgelopen 20 jaar heeft gedaan. Welke trends gaan in 2030 een grote rol spelen in de retail?

  • slimme machines vullen voorraaden aan door in te spelen op verwachtingspatronen;
  • retailers richten zich steeds meer op de specifieke behoeften van individuele klanten;
  • kopen zonder grenzen: waar en wanneer de klant het wil;
  • winkels verdwijnen niet, maar veranderen in showrooms.

Retail in 2030 draait meer en meer om de persoonlijke wensen van de klant. Personal assistents weten nu al in hoge mate te voorspellen wat de consument nodig heeft. Maar ook als ondernemer heb je de taak om de verbinding met de klant te zoeken. Laat de consument bijvoorbeeld de vormgeving van zijn of haar eigen product bepalen en wees zichtbaar en bereikbaar op verschillende kanalen en media. 

De customer experience in de retailsector

De customer experience ziet er in 2030 heel anders uit dan vandaag de dag. Het wordt in de toekomst van retail alleen maar belangrijker om de consument helemaal in de watten te leggen. Welke consumenten trends sluiten hier op aan? Allereerst hebben industriële 3D-printers over tien jaar vermoedelijke een cruciale plek veroverd in de detailhandel. De klant vraagt om on demand producten die afgestemd zijn op zijn of haar eigen smaak. Een 3D-printer verwerkt deze voorkeuren tot een product dat de consument direct mee naar huis kan nemen. Het begrip 'duurzaamheid' zal in 2030 bovendien niet meer weg te denken zijn uit de retailsector. De klant kiest bijna alleen nog maar voor circulaire producten en diensten. Ook lokale en kleinschalige ambachten worden steeds aantrekkelijker. 

Het belang van de fysieke winkel

Het dystopische beeld van lege winkelstraten vol vervallen panden is het schrikbeeld van iedere retailer. Gelukkig horen fysieke winkels in 2019 naar verwachting nog steeds tot het straatbeeld. Wel vervullen ze een andere rol dan de winkels van nu. Fysieke winkels veranderen in de toekomst van retail in showrooms en zogenaamde belevingscentra. Hier proberen klanten producten uit door middel van virtual reality en haptische hulpmiddelen. Dankzij de vele technische mogelijkheden, bijvoorbeeld de inzet van robots, hebben winkels de ruimte om zich verder te specialiseren. Daarnaast blijven fysieke en online winkels elkaar aanvullen. In stenen winkels vind je bijvoorbeeld meer digitale hulpmiddelen om het gewenste product zo goed mogeljik te testen, terwijl online winkels het betalen steeds gemakkelijker maken. Al deze technische en strategische innovaties vereisen uiteraard een grote mate van innovatief ondernemen. Hierbij is het ook van belang om na te denken over de financiering van al deze vernieuwingen. 

Retail nieuws van nu

De retailsector is continu aan verandering onderhevig. Blijf op de hoogte van het laatste retail nieuws en speel in op de behoeften van je klanten. Investeer in innovatie op het gebied van techniek en de customer experience, zodat je ook in 2030 een sterke speler bent in de retailsector. Heb je vragen over de toekomst van retail of over de trends van nu? Neem gerust contact met ons op.

Vraag gratis consult aan