Een gezamenlijke webshop, hetzelfde ERP-systeem en volledige transparantie tussen vijf onafhankelijke schoenenwinkels verspreid over Nederland. Is samenwerken de oplossing om in tijden waarin kosten hoger en klanten veeleisender worden je winkel gezond te houden? Marcel Schevers (Van Schijndel Schoenen) vertelt, ook namens Van Camp Schoenen & Fashion, Snoeren Footfashion, Van Keeken Schoenen en Van Lier Schoenen Belfeld, over hun succesvolle samenwerkingsverband.
Hoe is het idee voor deze samenwerking ontstaan?
“Toen ik 13 jaar geleden fulltime in het bedrijf kwam – mijn vrouw heeft Van Schijndel Schoenen al 31 jaar – viel me op dat er in onze branche weinig wordt samengewerkt. Natuurlijk, inkoop- en brancheverenigingen organiseren regelmatig bijeenkomsten, soms wisselen winkels schoenen uit of gaan samen naar de beurs in Milaan. Maar veel verder dan dat ging het niet, was mijn ervaring.
Via de inkoopverenigingen heb ik geprobeerd een aantal samenwerkingen in gang te zetten, maar dat kwam niet echt van de grond. Dat was denk ik geen kwestie van ‘niet willen’. Veel leden van de inkoopvereniging zijn vooral heel verschillend. Met name in grootte van de bedrijven – en daarmee ook in de volwassenheid. Als je nauw wilt samenwerken, is het belangrijk dat je ongeveer in dezelfde fase zit. Met dezelfde behoeften en uitdagingen die daarbij horen. Dus besloot ik zelf vier winkels te benaderen. Ik heb letterlijk de kaart van Nederland gepakt en gekeken wie ik kende in welke regio. Ik vond het belangrijk dat de winkels verspreid door het land zitten, zodat we elkaar niet beconcurreren. Alle partijen waren meteen enthousiast. Het was gelijk raak.”


Hoe zijn jullie van start gegaan?
“Ongeveer een halfjaar vóór corona zaten we voor het eerst om de tafel. Zelf had ik een aantal doelstellingen voor deze samenwerking, die ik hen heb voorgelegd. In grote lijnen ging het om kennis delen, efficiënter werken en het delen van kosten. Ik wilde zeker weten of de andere winkels de samenwerking zagen zitten. Zien we allemaal de voordelen ervan in? Willen we er energie in steken en is iedereen bereid om écht te delen? Vooral dat laatste was een belangrijk punt, want ik merk dat veel ondernemers hun kennis en data graag voor zichzelf houden. Maar in een samenwerking als deze moet je compleet open durven zijn.”
“Als je je durft open te stellen, is er zo veel te winnen…”
Hoe ziet jullie samenwerking er in de praktijk uit?
“Een van de dingen die we hebben gedaan, is het centraliseren van alle systemen. We hebben één ERP-systeem, één klantensysteem en één webshop. Dat betekent ook dat we, op de boekhouding na, alles van elkaar kunnen zien. In het begin is dat spannend. Ineens kan een andere ondernemer zien dat je een mindere dag hebt gehad. Maar wat dan nog? We weten allemaal dat het niet elke dag feest is in de winkel. Na een paar dagen is die koudwatervrees weg en dan zie je vooral de voordelen. Namelijk dat je, omdat je alles van elkaar ziet, van elkaar kunt leren. Bijvoorbeeld waarom het ene merk bij Van Camp wel goed verkoopt en bij Van Keeken niet. Of andersom. Als je je durft open te stellen, is er zo veel te winnen…”


Hoe helpt deze samenwerking om efficiënter te werken en kosten te besparen?
“Het meest praktische voorbeeld is onze gezamenlijke webshop, MisterMadame. Van vijf fysieke voorraden hebben we één grote virtuele voorraad gemaakt. Een consument die onze webshop bezoekt, vindt daar een veel groter aanbod dan één van ons ooit kan bieden. Daarmee zijn we interessanter voor de consument.
“Ineens kan een andere ondernemer zien dat je een mindere dag hebt gehad. Maar wat dan nog?”
Een ander voorbeeld, wat elke dag meerdere keren gebeurt, is het uitwisselen van schoenen. Omdat we één gezamenlijk systeem gebruiken, zijn we gedefinieerd als vijf filiaalbedrijven. Dus komt een klant in een van de winkels en is daar de maat of de kleur niet meer op voorraad, dan kunnen we direct toezeggen dat we de schoen kunnen leveren. Hierdoor hoeven we minder vaak ‘nee’ te verkopen. En dat is belangrijk, want de consument wordt steeds veeleisender.
Ook in marketing zien we veel voordelen. Neem bijvoorbeeld de fotografie voor de webshop. Eenduidige fotografie vinden we belangrijk. We willen niet dat de schoenen alle kanten op staan en dat je bij wijze van spreken aan de foto kunt zien bij welke winkel de schoen hoort. Daarom fotografeert één van ons het aanbod van alle winkels. Dat gaat snel, en allemaal op dezelfde manier. Efficiënt, en de kosten delen we door vijf.


Hetzelfde geldt voor onze mediacampagnes. Deze zomer willen we online meer focussen op het feit dat we vijf lokale winkels zijn die allemaal al 100 jaar of langer bestaan. Die gevestigde namen willen we niet zomaar aan de kant zetten. We werken samen, maar zijn wel autonoom. En dat zal altijd zo blijven. Dus hebben we voor elke winkel een fotosessie laten organiseren, op herkenbare plekken in de eigen stad. Maar wel allemaal in dezelfde stijl.”
Jullie hebben een gezamenlijke virtuele voorraad. Kopen jullie ook in als één bedrijf?
“Nee, dat doet elke winkel voor zich. Eén van onze basisregels is dat iedere winkel zich op zijn eigen manier profileert. Dus ook al hebben we een gezamenlijke webshop, al onze websites hebben een eigen uitstraling en een eigen aanbod. Via de app van Fashion Cloud kunnen we wel van elkaar zien wat er is ingekocht. Dus ondanks onze basisregel haken we zeker op elkaar aan.
“Van vijf fysieke voorraden hebben we één grote virtuele voorraad gemaakt. Daarmee zijn we interessanter voor de consument”
Bij een merk als Durea bijvoorbeeld, verdelen we de inkoop van de wijdtematen. Zo kunnen we samen een groot assortiment aanbieden, zonder dat één winkel alles zelf hoeft in te kopen. Maar ook als we een minimumaantal moeten afnemen, is gezamenlijk inkopen een uitkomst. Of als we een nieuw merk willen uitproberen; soms doen we dat met z’n allen, soms met twee of drie winkels.


Maar het uitgangspunt blijft eigen inkoop. We willen niet dat consumenten in vijf winkels dezelfde collectie zien. En dat gaat heel organisch. Want ook al bedienen we voor een groot deel dezelfde doelgroep, elke winkel heeft ook een ‘eigen’ niche. Zo heeft Van Camp meer outdoor, Van Lier kinderschoenen, Van Keeken meer fashion, Van Schijndel comfort en is Snoeren allrounder – en heeft zelfs sportschoenen.”
Wat hebben jullie tot nu toe van deze samenwerking geleerd?
“De samenwerking maakt ons iedere dag wijzer. Zo kunnen we dankzij rapportages zien dat een bepaald model of een kleur in Limburg heel goed verkoopt, maar in Hilversum voor geen meter – of andersom. Dat leidt er soms toe dat we hele series uitwisselen, want de één zit erop te wachten en de ander raakt ze niet kwijt. Anders waren die schoenen in Hilversum waarschijnlijk in de sale beland.
Die kennisdeling is onbetaalbaar. Het gemak waarmee je de telefoon pakt om iets te bespreken, of gewoon even bevestiging te zoeken. We zijn echt collega’s. Laatst heb ik bijvoorbeeld met de INretail Adviestool een contract gemaakt en nog wat vragen gesteld via de chat. Die kennis heb ik daarna weer met de andere winkels gedeeld.”
Met welke plannen zijn jullie nu bezig?
“Iedere retailer merkt dat de kosten omhooggaan, en de marges omlaag. Met een van de inkooporganisaties hebben wij afspraken kunnen maken over de inkoopcondities. Wat kunnen we doen om de marges toch in stand te houden? Of misschien zelfs iets te vergroten, met behoud van kwaliteit? Als je met vijf winkels aan tafel zit, zijn dat toch andere gesprekken dan wanneer je daar in je eentje zou zitten.
Ook zijn we veel bezig met het samenspel van online en offline. Wij geloven dat dat steeds meer in elkaar smelt. Voor de consument mag er in beleving geen verschil zijn tussen online en offline. Daarom zijn we nu volop bezig met opbouwen van klantprofielen om onze doelgroep beter inzichtelijk te maken.”


Wat adviseer je ondernemers die geïnteresseerd zijn in een samenwerking als deze? Waar begin je?
“Denk goed na over wat je uit een samenwerking wilt halen, en hoe ver je wilt gaan. Je hoeft niet gelijk zo ver te gaan als wij. Je kunt ook klein beginnen, bijvoorbeeld door samen in te kopen.
“Waarom zou je niet willen samenwerken om je bedrijf gezond te houden?”
Maar het allerbelangrijkste: je moet bereid zijn om alles te delen en elkaar kunnen vertrouwen. Als je dat niet wilt, durft of je ziet er de voordelen niet van in, begin er dan niet aan. Ondernemers willen vaak alles op eigen houtje doen. Wij zien dat anders. Kosten zijn hoger dan ooit. Waarom zou je niet willen samenwerken om je bedrijf gezond te houden? Als je mij vraagt wat de nadelen zijn, kan ik er slechts één noemen. Waar je samen keuzes maakt, komt het voor dat het ene project voor mijn winkel meer voordelen heeft dan een ander project. Maar het is een kwestie van geven en nemen. Zolang dat goed in balans is, word je van zo’n samenwerking alleen maar beter.”
Meer inspiratie door collega-ondernemers? Lees ook deze interviews:
- Interview met Albert Scholte, CEO bij Bever: Duurzaam én commercieel: Bever bewijst dat het kan
- Verrassen en vrolijkheid: de reis naar de ‘Leukste Winkel van Nederland’ – Spektakel Wonen, winnaar van De Leukste Winkel van Nederland 2025
- Nieuwe medewerkers staan in de rij bij Make My Day – Eigenaresse Julie Hoebink over goed werkgeverschap
- Ruim 12.000 volgers op Instagram: zo zorgt MUS Conceptstore voor een groot online bereik
- Bij Bever Amersfoort begint het avontuur al in de winkel
- Jong, fris en hightech: Lincherie verandert mee met de klant
- Van buurtsuper tot familie-uitje: het groeiverhaal van Spekvers & Voordeel Tuincentrum