Ruim 12.000 volgers op Instagram: zo zorgt MUS Conceptstore voor een groot online bereik

13 mei 2025

12.000 volgers op Instagram krijg je niet van de ene op de andere dag. Het kost discipline én tijd. Maar een grote online achterban levert je óók veel op, zo bewijst Merel – eigenaresse van MUS Conceptstore in Utrecht. Ze vertelt hoe MUS haar Instagram-avontuur begon en geeft praktische tips over hoe ze haar online zichtbaarheid aanpakt.

In januari 2025 werden jullie gekozen tot de Leukste Winkel van Nederland in de categorie ‘Mode en Accessoires’. Wat heeft die verkiezing jullie gebracht?
“Ten eerste zijn we natuurlijk mega trots. Voor het hele team voelt dit echt als een beloning. Maar het levert ons ook veel naamsbekendheid op. Vaste klanten komen ons feliciteren, maar we zijn ook bij veel nieuwe mensen onder de aandacht gekomen. De winkel liep al goed, maar daarna is het écht heel druk geworden.”

Jullie online zichtbaarheid speelt ook een belangrijke rol in jullie bekendheid. Op Instagram hebben jullie ruim 12.000 volgers. Hoe zijn jullie met social media begonnen?
“Toen ik de winkel in 2018 startte heb ik een Instagram-account aangemaakt. Maar eigenlijk alleen om te vertellen wat we gingen doen en wanneer we opengingen. Ik postte af en toe iets, maar was er niet heel serieus mee bezig. Tot de coronaperiode. De winkel moest dicht, we hadden nog geen webshop, maar wilden wel mensen bereiken. Op Instagram plaatsten we foto’s van producten en outfits en dat sloeg aan! We kregen veel reacties én mensen kochten via Instagram. Tijdens corona heeft het ons geholpen om door te gaan, en daarna om te blijven groeien. Gaandeweg hebben we geleerd wat werkt, en wat niet. Onze volgers zien bijvoorbeeld het liefst beelden van achter de schermen, en het team. Mijn vriend zegt weleens: “Het maakt toch niet uit als je een keer een week niet post?”. Maar zo werkt het niet. We moeten zichtbaar blijven.”

“We draaiden al goed, maar na De Leukste Winkel is het écht heel druk geworden”

Is jullie doel met Instagram in de loop van de tijd veranderd?
“Tijdens corona was het noodzaak: we hadden geen webshop, maar wel voorraad. We moesten online wel zichtbaar zijn om te kunnen verkopen. Nog steeds is het een middel om meer naamsbekendheid te krijgen, maar vooral om mensen naar de winkel te krijgen. Want ook al hebben we nu een webshop, het liefst willen we dat iedereen in de winkel komt kopen. Dat is het gezelligst.”

Hoeveel tijd kost het jullie per week?
“Als ik andere collega’s wil enthousiasmeren, is het natuurlijk niet handig om te vertellen dat het veel tijd kost… Maar zo is het wel. Het is niet iets dat je er even bij doet; het is een parttimebaan. Ik moet wel zeggen dat wij heel kieskeurig zijn. Soms plaatsen we een post gewoon niet, omdat we het filmpje niet goed genoeg vinden.

Begin 2024 heb ik iemand speciaal voor Instagram aangenomen. Zij is ons vaste model en werkt twee dagen per week aan ons kanaal. Zelf ben ik er nog zo’n 20 uur per week mee bezig. Iedere maandag- en donderdagochtend maken we content, gewoon met onze telefoon. En dan zorgen we er de rest van de week samen voor dat alle posts online komen.”

“Instagram is niet iets dat je er even bij doet; het is een parttimebaan”

Wanneer merkte je dat Instagram voor jullie begon te werken?
“Meteen al. Ruim 12.000 volgers is natuurlijk heel tof, maar uiteindelijk gaat het erom hoe trouw die volgers zijn. Je kunt ook volgers kopen, maar die komen niet naar je winkel. Het gaat om de respons. Al vanaf de start kregen we reacties van klanten, waardoor we ineens beseften dat we een hele community om ons heen hebben. Dat het om zo’n grote groep gaat, sta je niet altijd bij stil. Na ongeveer anderhalf jaar zijn we consequenter gaan posten, content gaan plannen en zorgden we ervoor dat de items die we filmden ook in de webshop stonden. Daardoor is de webshop ook gegroeid.”

Hoe vaak posten jullie en wanneer?
“We plaatsen vier tot vijf posts per week in onze feed, en elke dag stories. Behalve in het weekend: doordeweeks worden de stories veel beter bekeken. En eigenlijk komt dat wel goed uit, want in de winkel is het in het weekend het drukst. Ik denk dat mensen doordeweeks gewoon vaker op hun telefoon kijken. Even scrollen op de wc of achter de computer op kantoor. Maandag is voor ons de beste dag.”

“Maandag is onze beste dag op Instagram”

Welke content werkt bij jullie wel, en welke niet?
“Een foto of filmpje van alleen product, bijvoorbeeld een tas, slaat niet zo aan. Volgers willen onze collega’s zien, en hoe ze de producten dragen. Het moet persoonlijk zijn. Dat merkten we al zodra we met Instagram begonnen. In coronatijd renden we met mandjes van hot naar her. Ook dat filmden we; mensen vonden het leuk! Erachter komen wat werkt, is gewoon een kwestie van proberen.”

Zijn jullie volgers vooral huidige klanten of heb je via Instagram ook een nieuwe doelgroep bereikt?
“Instagram heeft ons heel veel nieuwe klanten gebracht. Afgelopen weekend was er nog iemand uit Limburg in de winkel die ons volgt en speciaal voor ons naar Utrecht kwam. Dat vind ik onwijs leuk. We zouden er nog meer uit kunnen halen, want we zijn nog niet erg bezig met waar onze volgers vandaan komen en hoe oud ze zijn. Maar ze blijven komen. Ook door aandacht in andere media. Zoals de samenwerking met Jan Magazine in februari en een artikel in de Volkskrant naar aanleiding van de Leukste Winkel van Nederland.”

Gebruiken jullie naast Instagram ook andere online kanalen?
“Eens in de twee weken versturen we een nieuwsbrief: de Postmus. Voorheen verstuurden we die alleen als we tijd hadden. Maar je raadt het al: dan komt het er niet van. Nu verstuurt een van onze meiden ‘m netjes om de week. De content in de nieuwsbrief verschilt niet veel van wat we op Instagram plaatsen, maar via e-mail bereiken we vooral de dames die niet (of minder) actief zijn op Instagram.”

“Instagram heeft ons heel veel nieuwe klanten gebracht”

Welk advies geef je andere ondernemers die social media willen gaan inzetten voor hun bedrijf?
“Het werkt. Maar alleen als je het goed doet. Dus niet één keer per week posten, want je moet je plekje claimen in het algoritme. Wij merken dat een paar foto’s per week in de feed genoeg is, maar of dat voor jou ook werkt, moet je uitproberen. Dagelijks een Instagram Story is voor ons heel belangrijk, en dat hoeft niet veel tijd te kosten. Laat zien wat er in de winkel gebeurt. Hoe vaker je het doet, hoe handiger je erin wordt en hoe minder tijd het kost. Bedenk ook: het is een gratis kanaal. Advertenties doen wij maar heel af en toe. En ja, het kost tijd. Maar overweeg desnoods er een stagiair voor in te huren: er zijn genoeg jongeren die het heel leuk vinden om dat te doen.”

Meer inspiratie door collega-ondernemers? Lees ook deze interviews:

Julian Aarts

Julian Aarts

Branchespecialist Mode & Schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.