Online

Ook als een afbeelding op social media staat, moet je toestemming vragen voor gebruik

16 april 2024

Regelmatig nemen leden contact op met onze ondernemersservice met de vraag over gebruik van afbeeldingen en teksten online op social media. Veel mensen delen hun werk graag op social media, omdat ze daar snel een groot publiek mee kunnen bereiken. Het online delen lijkt soms echter een eigen leven te gaan leiden, waardoor contentmakers hun werk soms zelfs op platforms zien staan waar ze niet eens een account hebben.

Auteursrecht

Auteursrecht (of copyright in het Engels) ontstaat automatisch op een waarneembaar, creatief, en origineel werk. Het is niet nodig om het werk ergens te registreren om auteursrechten te verkrijgen. In beginsel is de maker auteursrechthebbende (met enkele uitzonderingen). Als een ander jouw werk wil gebruiken, moet hij of zij aan jou toestemming vragen.

Ook als je jouw werk op social media zet, blijf je auteursrechthebbende van jouw werk. Er is geen juridische verplichting om een copyrightvermelding bij het werk te plaatsen, maar het wordt wel aanbevolen om duidelijk te maken dat het werk van jou is.

Let op: je draagt je content dus niet over aan social media platforms zoals Facebook, Instagram en TikTok. Deze platforms krijgen wèl een niet-exclusieve licentie om het werk te delen of te gebruiken, zoals uiteengezet in hun gebruiksvoorwaarden.

Toestemming voor het delen van content

Het delen van jouw content kan dus vrijelijk binnen het platform waar jij jouw content zelf op plaatst, ook door anderen, wat natuurlijk een van de functies van deze platforms is. Dit betekent echter niet dat anderen het werk zonder toestemming van jou als maker/rechthebbende elders – ook niet op andere platforms – kunnen gebruiken. Als iemand een foto die je op Instagram hebt geplaatst wil delen of op andere wijze gebruiken buiten Instagram, moeten ze daarvoor toestemming vragen. En andersom werkt het natuurlijk ook zo, je kan dus niet zomaar afbeeldingen van social media (of andere bronnen) plukken en deze gebruiken op jouw website of social media kanalen.

Meer weten?

Wil jij hier meer over weten? Kom dan naar het online webinar op 13 mei. Met de basiskennis die je tijdens deze bijeenkomst opdoet, weet je al wat beter waar je staat op het gebied van intellectueel eigendom. Aanmelden kan hier:

Meld je aan voor het webinar

Dit is een partnerbijdrage van Yvonne Vetjens van BG.Legal. Onze partner op het gebied van intellectueel eigendom. Heb jij vragen op dit gebied? Leg ze gerust voor aan onze ondernemersservice en we brengen je in contact met een adviseur van BG.Legal.

Thijmen de Coo

Thijmen de Coo

Adviseur Ondernemersservice

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.